13.2 C
București
vineri, 26 aprilie 2024 - 23:06
No menu items!

Consiliul Concurenței scoate la iveală neregulile de pe piața asigurărilor auto

spot_img

Consiliul Concurenței a publicat miercuri o investigație sectorială a pieței asigurărilor auto, în care arată că sunt comportamente inadecvate și ineficiente, care afectează consumatorii și mediul concurențial.

Principalele concluzii ale analizei:

  • Se înregistrează creșteri ale barierelor la intrarea pe piaţă, financiare și reputaționale, în cazul asigurărilor auto facultative, în timp ce accesul la canale de distribuție este îngreunat în cazul asigurării de răspundere civilă.
  • Are loc o reducere constantă a numărului de societăți de asigurare, atât în segmentul CASCO, cât și în segmentul RCA. Falimentul ASTRA va accentua tendinţa de creştere a ratei de concentrare, în special în segmentul RCA.
  • Există indicii ale unor comportamente inadecvate în rândul societăților de asigurare, unele practici putând crea avantaje competitive artificiale unor societăți: (1) specularea gradului redus de cunoaștere al asiguraților cu privire la drepturile pe care aceștia le au și forțarea unor plăți parțiale ale despăgubirilor; (2) interpretarea de o manieră proprie a condițiilor de producere a accidentului auto, astfel încât să nu despăgubească victima accidentului.
  • Unii asigurători auto nu evidențiază corect și complet daunele apărute, nu constituie rezerve obligatorii sau nu se reasigură la nivelul corespunzător.
  • Gradul de cuprindere în asigurare a RCA este relativ redus, iar prejudiciile cauzate de vehiculele neasigurate RCA sunt suportate de șoferii corecți.
  • Nivelul redus de cunoaștere a sistemului bonus-malus (de exemplu, în ceea ce privește posibilitatea de transfer a clasei bonus-malus pentru un vehicul nou dobândit).
  • Unele practici adoptate de societățile de asigurare și unitățile de reparații auto afectează negativ interesele consumatorilor, de exemplu prin folosirea unor piese de schimb de calitate inferioară sau prin întârzierea plății reparației efectuate.
  • Prima tarifară medie la RCA pentru peroane fizice a crescut în perioada 2011-2014 cu aproximativ 16%;
  • Prima tarifară medie pentru persoane juridice a crescut in perioada 2011-2014 cu aproximativ 29%.
  • Consiliul recomandă societăților de asigurare să evalueze mai precis riscul de daună. Aceasta s-ar putea face prin adoptarea de noi criterii tarifare (de exemplu, vechimea permisului de conducere și puterea motorului), dar și prin implementarea unor segmentări mai fine pentru criteriile tarifare deja utilizate (de exemplu, în ceea ce privește vârsta persoanei asigurate). ASF ar putea ca, împreună cu Asociația Română de Actuariat (ARA), să recomande modele de referință asigurătorilor RCA.
  • În vederea evaluării mai precise a riscului de daună, Consiliul Concurenţei recomandă ASF să încurajeze societățile de asigurare active pe piaţa RCA să adopte și alte criterii tarifare, de exemplu vechimea permisului de conducere.
  • Altă recomandare vizează extinderea asigurării de răspundere civilă și transformarea într-un produs hibrid, aflat la granița dintre asigurările RCA și CASCO, prin acoperirea de riscuri suplimentare și includerea unor servicii conexe din partea societăților de asigurare.
  • Consiliul Concurenţei recomandă ASF intensificarea eforturilor în popularizarea în rândul asiguraților (și chiar a intermediarilor în asigurări) a sistemului bonus-malus.
  • Implementarea unui sistem de punctaj pentru fiecare tip de leziune și suferință pricinuită de un accident auto poate crea un punct de referință pentru instanțele de judecată in cazul acordării despăgubirilor morale pentru vătămări corporale și deces.