Potrivit Constituţiei, Guvernul îşi poate asuma răspunderea în Parlament asupra unui proiect de lege, fără să mai fie nevoie de votul deputaţilor şi senatorilor.

„Art. 114 – Angajarea răspunderii Guvernului

(1) Guvernul îşi poate angaja răspunderea în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului, în şedinţă comună, asupra unui program, a unei declaraţii de politică generală sau a unui proiect de lege.

(2) Guvernul este demis dacă o moţiune de cenzură, depusă în termen de 3 zile de la prezentarea programului, a declaraţiei de politică generală sau a proiectului de lege, a fost votată în condiţiile articolului 113”, prevede legea fundamentală a țării.

Așadar, în schimbul acestei proceduri rapide, care elimină orice dezbatere, Guvernul îşi riscă mandatul: dacă parlamentarii nu sunt de acord cu proiectul Guvernului, ei pot depune în termen de 3 zile o moţiune de cenzură care, odată adoptată, aduce cu sine demiterea întregului Guvern.

De asemenea, după asumarea răspunderii Guvernului, preşedintele României poate cere reexaminarea proiectului de lege. În acest caz, cererea de reexaminare se trimite, spre dezbatere, comisiilor de specialitate ale Parlamentului şi „în cadrul cererii de reexaminare, Parlamentul poate să modifice în totalitate sau parţial textele care au legătură cu cererea de reexaminare, inclusiv prin recorelarea dispoziţiilor legii”. Tot preşedintele României, dar şi parlamentarii, pot ataca la Curtea Constituţională proiectul de lege pentru care Guvernul şi-a asumat răspunderea. Curtea Constituţională poate decide că proiectul este neconstituţional în întregime sau în parte, situaţie în care proiectul se întoarce în Parlament.