Sondaj EY: Liderii de business sunt optimiști în privința afacerilor și a evoluției economice a României

Liderii de business din România sunt încrezători atât în creşterea afacerilor lor în acest an, cât şi în evoluţia per ansamblu a economiei, potrivit unui studiu publicat joi de compania de consultanță EY România.

Astfel, 40% dintre companiile incluse în acest studiu planifică o creştere semnificativă a cifrei de afaceri în 2015, cuprinsă între 10% şi 31%, în timp ce doar 27% estimează o creştere moderată a cifrei de afaceri, între 5% şi 10%. De asemenea, 55% dintre executivii care au răspuns la sondaj, sunt încrezători şi foarte încrezători în evoluţia economică a ţării.

Studiul ”O nouă viziune a creşterii” a măsurat percepţia mediului românesc de afaceri în a doua jumătate a anului 2015. Analiza are la bază un chestionar prin care se analizează percepţiile a 328 executivi de top provenind din diverse industrii.14% dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro, 10% din companii cu cifră de afaceri de 10-50 mil. de euro, 38% cu cifra de afaceri de 1-10 mil. de euro și 38% sub 1 milion de euro. 72% sunt companii româneşti, restul de 28% fiind subsidiare ale unor companii străine. Sondajul a fost aplicat în perioada 16 iulie – 17 august 2015.

Estimările privind creşterea profitului sunt relativ similare cu cele de la începutul anului: 35% dintre executivi estimează că vor avea profituri cu peste 10% mai mari în acest an, în timp ce doar 12% dintre aceştia se așteaptă la o scădere a profitabilității în 2015.

Creşterea investiţiilor pentru 2015 s-a temperat uşor, pe măsură ce ne apropiem de finalul anului. Astfel, doar 27% dintre respondenţi mai prevăd o creştere a investiţiilor cu peste 10%, faţă de 36%, la începutul anului. Estimările cele mai mari privind creşterea investiţiilor sunt în domeniile producţiei, construcţiilor şi imobiliarelor şi în domeniul transporturilor.

”Creșterea competitivității prin inovație și cercetare, creșterea brand-ului și digitalizarea au urcat tot mai mult pe agenda de business a companiilor în acest an. În consecinţă, liderii de afaceri se arată încrezători în potenţialul care se află în faţa lor şi se uită tot mai atent către noile oportunităţi pe care evoluția mediului de afaceri le deschide. Important este cum vor aborda aceste oportunităţi și cum îşi vor transforma avantajele competitive, construind o creștere sustenabilă”, a afirmat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.

La fel ca şi în cazul investiţiilor, estimările privind creşterea numărului de angajaţi se temperează, în comparaţie cu februarie 2015. Totuşi, 58% dintre respondenţi aşteaptă creşteri ale numărului salariaților, mai puţin însă faţă de începutul anului, când 71% dintre executivi planificau creşterea personalului.

La începutul anului, 87% dintre companii estimau că vor crește salariile angajaţilor în 2015, procent care se menţine relativ ridicat. 80% dintre respondenţi declară că încă mai este loc de creştere până la sfârșitul anului. Companiile din IT și din energie şi utilităţi estimează cele mai mari rate de creștere a salariilor în anul curent.

La începutul lui 2015, liderii de business din România se aşteptau ca cererea să redevină motorul creșterii afacerilor românești – 2% dintre respondenţi se aşteptau la o creştere puternică a cererii, iar 64% prognozau o creştere moderată. În prezent, 27% dintre respondenţi estimează că cererea clienţilor pe care îi deservesc va creşte puternic şi doar 40% se mai bazează pe o creştere moderată.

Schimbările legislative care vor avea cel mai mare impact asupra afacerii:

  • reducerea TVA – 31%
  • scutirea de la plata impozitului pe profitul reinvestit – 26%
  • schimbarea regimului fiscal pentru liber-profesionişti – PFA/PFI – 16%

Principalele trei provocări pentru domeniul de activitate:

  • competitivitatea scăzută – 16%
  • retenția angajaţilor şi managementul talentelor – 14%
  • presiunea pe preţ – 13%

Principalele oportunităţi:

  • exportul de servicii IT în afara României – 16%
  • potenţialul de creştere a pieţei interne – 13%
  • avansul tehnologic – 12%

Factorii care definesc succesul pe piaţa locală în 2015:

  • satisfacţia clientului – 84%
  • rezultatele financiare – 66%
  • brand awareness – 51%.

Studiul pe larg poate fi accesat aici.

V.B.

NICIUN COMENTARIU