17.3 C
București
marți, 30 aprilie 2024 - 0:34
No menu items!

Pietonii, amendaţi dacă traversează strada cu ochii în telefon. Ce presupune noul proiect al MAI

spot_img

Ministerul Afacerilor Interne a publicat un proiect de lege prin care, în premieră, pietonii care stau cu ochii în telefonul mobil atunci când traversează strada vor putea fi amendați.

Măsura vine în contextul în care un procent semnificativ din numărul accidentelor rutiere implică eroarea umană a participanților la trafic.

Astfe, în perioada 01.01.2019 -15.09.2020, s-au înregistrat 1.711 de accidente de circulaţie grave având drept cauză principală a producerii traversarea neregulamentară a drumului public de către pietoni.  În urma producerii acestora, a rezultat decesul a 457 de persoane şi rănirea gravă a altor 1272 de persoane, toate aceste persoane având calitatea de pietoni.

Din această perspectivă, este necesară îmbunătăţirea inclusiv a legislaţiei rutiere, astfel încât riscul rutier să se reducă, se arată în proiectul Ministerului de Interne.

„În prezent, potrivit art. 72 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localități, pe la colțul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei și pentru ceilalți participanți la trafic”, precizează MAI.

Cu toate acestea, această asigurare nu se realizează, întrucât pietonul desfășoară o activitate de natură a-i distrage atenția, precum folosirea telefonului mobil.

Folosirea telefonului mobil, fie că se vorbește sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicații de ghidare precum hărți (distragere vizuală), influențează capacitatea de atenție a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public.

Mai mult, distragerea atenției poate constitui un factor concurent în producerea accidentului rutier chiar și atunci când traversarea drumului public de către pietoni urmează să se facă prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător.

Distragerea atenției la nivel mental (cognitiv) este cel mai des întâlnită, întrucât, spre exemplu, o discuție telefonică poate fi palpitantă, astfel că atenția se canalizează către această activitate, pietonul mergând practic mecanic, fără a conștientiza locul efectiv de traversare. De asemenea, prin distragerea auditivă, pietonul nu mai percepe sunetele traficului rutier ori semnalele speciale de avertizare sonoră folosite de autovehiculele cu regim prioritar de circulație precum cele aparținând poliției ori serviciului de ambulanță, se arată în proiectul publicat de MAI.

Viteză maximă de 30 km/h pentru bicicliști și trotinete

Proiectul mai prevede limitarea vitezei pentru cei care folosesc biciclete și trotinete la 30 de km/h, dar și interdicția de a circula pe trotuare, dacă nu există un marcaj special.

De asemenea, conducătorul de bicicletă poate să transporte o altă persoană, cu excepția copilului în vârstă de până la 7 ani, numai dacă vehiculul este prevăzut din construcție cu un suport special sau dacă are montat un dispozitiv omologat.