18.2 C
București
vineri, 26 aprilie 2024 - 19:45
No menu items!

Legea privind reglementarea tranzacțiilor cu terenuri, retrimisă la Parlament

spot_img

 Termenul limită de declarare pentru cei care obțin venituri din agricultură, prelungit cu două zile

Președintele Traian Băsescu a retrimis marți la Parlament legea privind măsurile de reglementare a vânzării-cumpărării de terenuri agricole de către persoane fizice şi de înfiinţare a Autorităţii pentru Administrarea şi Reglementarea Pieţei Funciare, potrivit unui comunicat al Administrației Prezidențiale.

Proiectul de lege a fost adoptat de Guvern în noiembrie și prevede o serie de măsuri, în contextul în care, de la 1 ianuarie, s-a dat liber la tranzacții cu terenuri agricole pentru toți cetățenii UE. Guvernul a stabilit extinderea dreptului de preempţiune la cumpărarea terenurilor pentru arendaşi, vecini (pentru comasarea terenurilor agricole), pentru tinerii fermieri și pentru stat, prin noua Autoritate.

În cererea sa, Administrația Prezidențială se referă la următoarele elemente:

  • Titlul legii și Art. 1 conțin sintagma ”persoane fizice”, iar Art. 2 conține sintagma ”persoane juridice”. ”În consecinţă, consider că aceste prevederi contradictorii pot crea o confuzie cu privire la sfera de aplicare a prezentei legi”, afirmă Băsescu;
  • Legea nu este clară, pentru că nu prevede expres dacă se aplică şi persoanelor juridice având naţionalitatea română sau numai persoanelor juridice având naţionalitatea unui stat membru al Uniunii Europene, altele decât cele române;
  • Vânzarea terenurilor agricole extravilane care se află în patrimoniul Agenţiei Domeniilor Statului trebuie să se realizeze exclusiv printr-o procedură de licitaţie publică şi nu prin parcurgerea procedurii de vânzare-cumpărare reglementată de prezenta lege;
  • Legea nu oferă criteriile prin care persoanele care desfăşoară activităţi agricole pot face dovada calităţii de agricultor. ”Apreciez oportun ca aceste criterii să fie prevăzute în cuprinsul legii, iar nu într-un act normativ inferior legii”;
  • Verificarea procedurii pentru dreptul de preempțiune să nu fie făcută de noua Autoritate, în condițiile în care poate fi beneficiar al dreptului de preempţiune, procedura de emitere a avizelor pentru terți este deficitară;
  • Nepublicarea normelor metodologice poate genera un blocaj;
  • Legea trebuie să prevadă şi procedura de urmat în cazul în care dreptul de preempţiune nu este exercitat de către beneficiarii legali, iar vânzătorul terenului, pe piaţa liberă, primeşte o ofertă de preţ mai mică decât cea din oferta de vânzare a terenului agricol extravilan făcută la momentul declanşării procedurii de vânzare.

 Vlad Bârleanu