8.3 C
București
joi, 18 aprilie 2024 - 6:25
No menu items!

Antrenarea piloților ucraineni pentru F-16, întârziată. Ce rol joacă România în pregătirea militarilor

spot_img

Kievul vrea avioane de luptă americane cât mai repede posibil, dar primii piloţi care urmează să fie instruiţi pentru a le manevra probabil că nu vor fi pregătiţi să le piloteze mai devreme de vara anului viitor, scrie The Washington Post într-un articol în care menţionează inclusiv centrul de pregătire din România, ce urmează să fie pus la punct împreună cu Olanda, dar care, estimează oficialii americani, va mai dura până să fie gata.

Un prim grup de şase piloţi ucraineni ar urma să finalizeze antrenamentul pe avioanele F-16 fabricate în SUA nu mai devreme de vara anului viitor, au declarat oficiali cu rang înalt din guvernul şi armata Ucrainei. Asta se întâmplă din cauza unui şir de întârzieri din partea partenerilor occidentali în implementarea unui program de instruire pentru avionul de luptă sofisticat, scrie The Washington Post, preluat de news.ro.

Danemarca şi Ţările de Jos s-au oferit să conducă efortul de pregătire a piloţilor ucraineni, ceea ce a dat speranţe oficialilor de la Kiev că avioanele vor apăra spaţiul aerian ucrainean încă din septembrie.

Dar, după ce începerea antrenamentelor a fost amânată de mai multe ori, Ucraina va trebui probabil să mai stea încă un an fără avioanele de luptă, deşi, pe fondul unei contraofensive lente, oficialii de la Kiev spun că acestea ar oferi un avantaj militar semnificativ şi ar ajuta la o mai bună protecţie a civililor împotriva atacurilor frecvente ale Rusiei cu rachete şi drone.

La summitul NATO din iulie, oficialii danezi şi olandezi au anunţat că alte nouă ţări – Marea Britanie, Belgia, Canada, Luxemburg, Norvegia, Polonia, Portugalia, România şi Suedia – s-au alăturat iniţiativei şi că antrenamentele vor începe în august. Deşi am intrat deja bine în luna august, este clar că planurile încă se conturează, notează The Washington Post.

Danemarca şi Ţările de Jos se feresc să intre în detalii cu privire la domeniul de aplicare, amploarea sau calendarul efortului.

Ministerul danez al Apărării a refuzat să comenteze cât timp va dura programul sau să răspundă la întrebări despre posibilele întârzieri, menţionează The Washington Post.

Guvernul olandez colaborează cu România

Guvernul olandez colaborează cu Bucureştiul pentru înfiinţarea unui centru de pregătire în România, dar oficialii americani au declarat că acest lucru va dura.

Un purtător de cuvânt al Ministerului olandez al Apărării, locotenent-colonelul Mark van de Beek, a declarat că detaliile sunt încă în curs de definitivare. O provocare cheie, a spus Van de Beek, este lipsa de instructori pentru F-16 în Europa. Olanda, de exemplu, se află în procesul de tranziţie către avionul F-35, mai avansat, şi a schimbat accentul pe care îl pune la antrenamente, renunţând la F-16.

„Pentru a antrena un pilot de vânătoare ai nevoie de piloţi de vânătoare”, a spus Van de Beek. „Acest lucru este scump şi este o capacitate pe care ţările mai mici nu prea o mai au”, arată purtătorul de cuvânt. El a subliniat că antrenarea unei persoane pentru a pilota un F-16 în luptă este o sarcină complexă care trebuie să se desfăşoare pas cu pas. A comparat acest lucru cu a învăţa să conduci o maşină – „mai întâi trebuie să operezi luminile şi semnalizarea”, a spus el, „apoi, o conduci într-o parcare”.

Dar a conduce o maşină într-o parcare – sau a ridica un F-16 în aer pentru antrenament – nu te echipează pentru luptă, a spus el. Pasul final va fi antrenamentul de luptă.

Tensiuni între Ucraina și partenerii săi

În timp ce administraţia Biden a promis un sprijin continuu pentru iniţiativa condusă de Europa, oficialii spun că efortul de pregătire va începe treptat. La jumătatea lunii iulie, consilierul pentru securitate naţională Jake Sullivan a declarat că Statele Unite îşi vor oferi sprijinul „de îndată ce europenii sunt pregătiţi”.

Asta arată că există o deconectare între susţinătorii Ucrainei, care văd F-16 ca pe un instrument cheie în apărarea ţării pe termen lung, şi Kiev, care a cerut cu disperare ca avioanele să ajungă cât mai repede în spaţiul de luptă, considerându-le esenţiale pentru lupta actuală împotriva forţelor ruseşti de ocupaţie.

Preşedintele Biden, după ce a refuzat apelurile ucrainene pentru F-16 timp de mai bine de un an, a revenit asupra poziţiei sale în luna mai şi a declarat că susţine ideea antrenării piloţilor ucraineni pe avioanele de luptă, sprijinind transferul avioanelor de către alte ţări.

Pentru Ucraina şi principalul său susţinător militar, Statele Unite, acesta a fost un tipar deja cunoscut: SUA au refuzat în mod repetat solicitările ucrainene, pentru ca la o dată ulterioară Washingtonul să cedeze.

Schimbarea de opinie a lui Biden din luna mai – după luni de zile în care oficialii americani au insistat că avioanele nu erau necesare în acest stadiu al luptei – a venit pe fondul intensificării presiunii din partea oficialilor ucraineni şi europeni şi a legislatorilor americani.

Temerile oficialilor ucraineni subliniază tensiunile actuale dintre Kiev şi susţinătorii săi cu privire la cea mai bună modalitate de a poziţiona Ucraina pentru a avea succes împotriva unei forţe ruseşti mult mai mari şi mai bine înarmate. De asemenea, evidenţiază diviziunile care există în rândul susţinătorilor înşişi, pentru că un număr mic de aliaţi europeni fac presiuni pentru a oferi Ucrainei capacităţi maxime pentru apărare, în timp ce administraţia Biden, de departe cel mai mare donator de echipament militar, cântăreşte cu prudenţă următorii paşi, notează The Washington Post.

Comandantul suprem al Ucrainei, generalul Valeri Zalujni, i-a criticat pe partenerii occidentali pentru că se aşteaptă ca forţele ucrainene să desfăşoare o contraofensivă pe scară largă fără o putere aeriană modernă. Fără avioane de vânătoare precum F-16, spun oficialii ucraineni, nu pot concura cu ruşii pe cer. Soldaţii ucraineni de pe linia frontului au declarat că elicopterele ruseşti care zboară la joasă înălţime au reuşit să le atace forţele terestre în parte pentru că Ucraina nu este în măsură să le ameninţe în acelaşi fel.

Piloții ucraineni trebuie să facă cursuri lingvistice

Doar şase piloţi, adică jumătate de escadrilă, vor trece prin prima rundă de pregătire, potrivit a doi oficiali ucraineni, care au vorbit sub protecţia anonimatului. Alţi doi piloţi sunt candidaţi de rezervă. Deşi piloţii vorbesc deja fluent engleza, au spus oficialii, ei trebuie să urmeze mai întâi patru luni de cursuri de engleză în Marea Britanie pentru a învăţa terminologia asociată cu avioanele.

Această instruire va avea loc împreună cu personalul de la sol, deşi nu ar fi nevoie ca acesta să fie foarte bun cunoscător al limbii engleze. Însă, potrivit oficialilor ucraineni, Danemarca a solicitat să instruiască împreună echipaje întregi, mai degrabă decât doar piloţii mai întâi.

Ministerul danez al Apărării a refuzat să comenteze.

În orice caz, acest lucru amână începerea antrenamentului de luptă, care ar urma să dureze şase luni, până în ianuarie, au declarat oficialii ucraineni.

Un al doilea grup de aceeaşi mărime ar urma să fie gata la şase luni după aceea, adică spre sfârşitul anului viitor.

Ucrainenii își acuză partenerii că trag de timp

„Asta se numeşte a trage de timp”, a declarat un oficial ucrainean, deşi ambii oficiali ucraineni cu care Washington Post a stat de vorbă au spus că sunt reticenţi în a fi prea critici faţă de binefăcătorii lor americani şi europeni, de teamă să nu pară nerecunoscători.

Alţi 20 de piloţi ucraineni sunt gata să înceapă instrucţia pentru limba engleză, au declarat oficialii americani, adăugând că se aşteaptă însă ca majoritatea celor mai buni piloţi ucraineni să rămână în Ucraina, unde efectuează zboruri cu avioane de concepţie sovietică şi trag cu rachete franceze SCALP şi britanice Storm Shadow.

Generalul de brigadă Serhii Holubţov, şeful aviaţiei ucrainene, a declarat pentru The Washington Post că, între misiunile lor, piloţii ucraineni au urmat cursuri de engleză online în ultimul an.

„O pregătire specializată suplimentară va fi oferită personalului de zbor şi de la sol cu privire la terminologia necesară pentru antrenamentul F-16″, a declarat Holubţov.”Nu a fost posibilă instruirea piloţilor şi a altor categorii de personal din Ucraina în această terminologie din cauza lipsei de experienţă în lucrul cu o astfel de terminologie”, a recunoscut el. Oficialul consideră însă că, deoarece piloţii selectaţi au deja un nivel ridicat de cunoştinţe de bază în limba engleză, învăţarea terminologiei suplimentare „nu va dura mult timp”.

Cu ce îi ajută F-16 pe ucraineni

Holubţov a declarat că avioanele F-16 vin cu un radar puternic, care ar permite Ucrainei să identifice mai multe ţinte şi să contracareze mai bine avioanele, rachetele şi dronele inamice decât actuala flotă de avioane de luptă a Ucrainei, care include aeronave MiG-29 şi Su-27 din epoca sovietică. Ucraina ar putea, de asemenea, să desfăşoare rachete anti-navă Harpoon furnizate de Regatul Unit de pe F-16 – o capacitate pe care Kievul nu o are în prezent, a declarat Holubţov – pentru a ţinti marina Rusiei, care lansează în mod regulat rachete din Marea Neagră.

Rachetele de mare viteză, anti-radiaţii HARM, pe care Statele Unite le-au trimis Ucrainei anul trecut, ar putea fi, de asemenea, lansate de pe F-16, a declarat Holuţsov. „Ele sunt deja adaptate pentru a fi folosite pe avioanele de vânătoare MiG-29, dar din cauza lipsei unui sistem de ochire, eficacitatea lor este semnificativ limitată”, a explicat el.

Avioanele sovietice existente ale Ucrainei au, de asemenea, focoase de urmărire semiactivă, ceea ce înseamnă că trebuie să continue să zboare direct spre ţintă până când racheta loveşte. Acest lucru face ca misiunea să fie foarte periculoasă pentru pilot, a mai spus generalul Holubţov.

Americanii au o altă viziune

Dar în timp ce guvernul Zelenski cere asistenţă imediată pentru a stimula puterea aeriană a Ucrainei, oficialii din Statele Unite au o viziune foarte diferită în ceea ce priveşte F-16. Aceştia descriu aeronava ca fiind un instrument care, mai degrabă decât să modifice calculele pe câmpul de luptă în actuala operaţiune a Ucrainei din estul şi sudul ţării, va juca un rol important în transformarea Kievului într-o putere regională bine înarmată care poate descuraja eficient Rusia.

„F-16 se referă la angajamentul nostru pe termen lung faţă de Ucraina şi reprezintă o capacitate care nu va fi relevantă pentru actuala contraofensivă”, a declarat generalul de brigadă Patrick Ryder, secretarul de presă al Pentagonului. El a menţionat ajutorul de securitate pe care SUA îl oferă de la invazia Rusiei – care depăşeşte acum 40 de miliarde de dolari, inclusiv rachete, echipamente de deminare şi apărare aeriană – şi a declarat că Statele Unite îşi vor sprijini aliaţii în încercarea de a începe cât mai repede posibil antrenamentele pe F-16.

„Recunoaştem pe deplin lupta dură în care este angajată Ucraina în timp ce îşi apără ţara, motiv pentru care continuăm să oferim în mod activ asistenţă de securitate vitală pentru situaţia de pe câmpul de luptă în cauză”, a declarat Ryder.

Monomotorul F-16, care a debutat în anii 1970 şi a fost actualizat în mod repetat, a fost un avion de luptă apreciat de partenerii americanilor din întreaga lume. Aproximativ 3.000 de avioane, care pot zbura cu o viteză de peste 2.400 de km /h, sunt în funcţiune la nivel global, potrivit producătorului Lockheed Martin. Ucraina a cerut aliaţilor avioane de luptă încă din primele zile ale invaziei ruseşti, dar demersul său nu a prins contur până în această primăvară.

„Întotdeauna le-am dat ceea ce aveau nevoie la timpul potrivit”, a declarat Michael Clarke, profesor invitat la departamentul de studii de război de la King’s College din Londra. „Acum s-ar putea să le dăm ceea ce au nevoie, dar ar putea fi un pic prea târziu”, a adăugat el.

Ucrainenii vor să fie instruiți în SUA

Numărul mic de piloţi ucraineni care sunt antrenaţi la un moment dat se datorează faptului că nu sunt suficienţi instructori disponibili pentru un grup mai mare, a declarat un oficial ucrainean.

Oficialii ucraineni s-au întrebat însă de ce Statele Unite, care dispun de o rezervă mult mai mare de instructori, nu efectuează antrenamentul la baza Luke Air Force Base din Arizona, unde mai mult de 400 de piloţi americani sunt instruiţi să piloteze F-16 în fiecare an. Acel program durează şapte luni.

Ucrainenii au fost instruiţi să opereze sistemul de apărare antiaeriană Patriot, fabricat în SUA, la o bază militară din Oklahoma, la începutul acestui an.

Oficialii americani, pe de altă parte, spun că Ucraina a propus până acum doar opt piloţi. Un oficial american, care a vorbit sub rezerva anonimatului, a declarat că administraţia Biden a primit recent o listă cu numele piloţilor. „Ucraina are doar o mână de piloţi care sunt pregătiţi să înceapă pregătirea şi încă aproximativ două duzini de piloţi despre care ne-au spus că au nevoie de o pregătire suplimentară în limba engleză înainte ca piloţii să poată merge mai departe”, a declarat oficialul.

Cât de pregătit este Kievul?

Aceste efective mici au ridicat întrebări la Washington cu privire la cât de pregătit este Kievul să lanseze un program atât de ambiţios în mijlocul unei lupte existenţiale.

Administraţia a declarat că se va mişca rapid pentru a aproba transferul de avioane către Ucraina de către statele partenere, odată ce aceste acorduri vor fi gata, aşa cum prevede legea americană, însă nu a semnalat dacă ar putea efectua antrenamente cu F-16 pe teritoriul american la o dată ulterioară.

Oficialul american a subliniat faptul că ţările europene – spre deosebire de multe alte iniţiative legate de sprijinul occidental pentru Ucraina – preiau iniţiativa în ceea ce priveşte antrenamentul pe F-16. „Am spus clar că suntem dispuşi să luăm în considerare o serie de opţiuni de sprijin”, a declarat oficialul.

Marea Britanie, care nu are F-16 în dotare, intenţionează să ofere pregătire la sol şi pregătire elementară de zbor pentru piloţii ucraineni, punând bazele pentru pregătirea mai specializată condusă de guvernele olandez şi danez. Un oficial britanic a declarat că guvernul britanic s-a oferit să instruiască piloţii ucraineni pe Typhoon, un avion de luptă bimotor pilotat de Royal Air Force, dar Kievul a optat pentru F-16.

Însă la fel ca şi Statele Unite, guvernul britanic consideră că F-16 face parte dintr-un efort pe termen mai lung de a dezvolta puterea militară a Ucrainei.

Deşi se preconizează că antrenamentul de luptă pentru cei mai experimentaţi piloţi ucraineni va dura şase luni, aliaţii occidentali au propus un program separat pentru începători, care ar necesita mai mult de doi ani de pregătire, inclusiv lecţii de limba engleză.

                                                                                                                 Adina Silav