Alina Mungiu-Pippidi: USR-PLUS începe salvarea României cu minorii securiști

Pe 20 noiembrie 2015, presa raporta că miniștrii Cabinetului Cioloș au semnat pe proprie raspundere, în prima ședintă de Guvern, declarații de integritate ce conțineau criterii clare propuse de 35 de organizații neguvernamentale organizate sub steagul României Curate, scrie Alina Mungiu-Pippidi pe romaniacurata.ro.

Conținutul declarațiilor semnate, copiat de guvernul Pavel Filip de la Chișinău o săptămînă mai tîrziu, era următorul:

Subsemnatul/subsemnata …., propus pentru funcția de ministru în Guvernul României,

Prin prezenta, declar pe propria răspundere că îndeplinesc, în mod cumulativ, următoarele criterii de integritate:

  • Nu sunt și nu am fost implicat(ă) în comiterea de infracțiuni sau cazuri de corupție, nu am fost condamnat(ă) și nici nu sunt trimis(ă) în judecată pentru astfel de fapte;
  • Nu sunt și nu am fost implicat(ă) în obținerea unor avantaje (ne)patrimoniale nejustificate și nici în cazuri de conflict de interese;
  • Nu sunt și nu am fost implicat(ă) în migrații politice/ traseism, nici în comportamente de încălcare a moralei publice în exercitarea unor funcții publice;
  • Nu sunt și nu am fost implicat(ă) în promovarea unor valori, poziții sau proiecte care contravin statului de drept;
  • Nu am ocupat funcții de conducere în fostul PCR, nu am fost informator (informatoare) și nu am făcut parte din fosta Securitate, nu sunt și nu am fost ofițer, agent sau angajat/colaborator în orice formă în actualele servicii secrete;
  • Nu am promovat și nu promovez discurs discriminatoriu, bazat pe ură.

De asemenea, declar că am cunoștință despre prevederile legale privitoare la falsul în declarații și cele privitoare la efectele legale (penale și civile) ale falsului în declarații. ​

Pe 10 august 2019, presa raporta că după încheierea unui protocol de alianță între USR și PLUS, acesta a fost modificat fără acordul instanței statutare (Comitetul Politic) din USR pentru a modifica criteriile de integritate. Și anume, conform unui memorandum al avocatului deputat Stelian Ion de la USR, necontrazis de nicio altă sursă;

”În varianta votată de CP era stabilită, ca o condiţie pentru însăşi existenţa Alianţei, ca toţi membrii din conducerile locale, judeţene sau naţionale ale USR şi PLUS să îndeplinească condiţiile de integritate ale ambelor partide. Această condiţie, după modificările din pix, nu mai este o condiţie esenţială pentru însăşi existenţa Alianţei, ci s-a transformat intr-o condiţie necesară doar pentru desemnarea candidaţilor (art. 6.1). O condiţie de integritate pentru a fi desemnat candidat din partea alianţei era aceea ca respectivul membru să nu fi semnat un angajament cu Securitatea. (art. 6.3) Colegii de la PLUS au ţinut morţiş ca aceasta condiţie să nu îi vizeze pe cei care semnaseră angajamentul când erau minori.”

Ce înseamnă practic acest lucru?

De exemplu, că oricine care se transferă (traseizează) de la alte partide nu e ținut să respecte criteriile – care or fi ele- ale USR și PLUS. Un exemplu este Cristian Preda, PNL, PDL, PMP, unul dintre susținătorii candidaturii la prezidențiale a Elenei Udrea, transferat la PLUS fără niciun comentariu despre vreun criteriu sau noua clasă politică. Oricum, nici PLUS, nici USR nu mai au curajul pe care l-a avut pînă și PSD în anul 2004 de a accepta măcar teoretic o instanță independentă care să le verifice integritatea (lor și tuturor celorlalte partide). USR și l-a anexat pe Polițeanu, care le face liste direct contra adversarilor, iar PLUS a făcut și el ceva asemănător, a găsit niște înlocuitori de integritate (după patru ani de Băsescu, cînd lucrurile o luaseră razna, mi-am dat demisia pe motive de integritate din diverse organisme publice: cei care au ocupat locurile lăsate libere pe motive de conștiință de mine au devenit azi specialiști în integritate). Practica de a remunera de către partide pe cine face liste de integritate e evident un mare regres, indiferent cine sunt ei, și e interesant că nu partidele vechi fac asta, care au îndurat destule de la România Curată și ONG-urile independente, ci reformatorii clasei politice, USR și PLUS.

Despre minorii care au semnat cu Securitatea sau, mai general, despre generația de lideri pregătită dinainte de securiști să preia conducerea României după 1989 aflăm din raportul monumental al procuraturii despre conspirația care a parazitat Revoluția din 1989. Erau foarte mulți și toți au făcut cariere semnificative după 1990 în mai multe partide. Am scris cîte ceva despre asta aici. Nu ar risca PLUS așa de jenant dacă nu ar exista o miză.

Cum de membrii onorabili din guvernul Cioloș, care erau la începuturile PLUS pe lîngă Dacian, sau oamenii onorabili din USR, și mai ales publicul acestor două partide, acceptă așa ceva? Sub steagul reformării clasei politice, poți face lucruri pe care PNL, PDL sau chiar PSD nu ar fi avut curaj să le facă pe față? USR-PLUS începe salvarea României cu minorii securiști? Or fi în neregulă vechile criterii sau alianțe de integritate sau proiectul de reformă al clasei politice a fost deturnat?

Valeriu Motoc

NICIUN COMENTARIU