Brandul personal într-un mediu de afaceri volatil. Opinie

Autor: Elena Badea – Marketing Strategy Consultant, Sfera Business

 De ce este bine să ne construim brandul personal? Pentru că este dreptul nostru de a ne defini ca indivizi. Acolo unde modelele culturale privilegiază individul şi apoi comunitatea, brandul personal derivă din dreptul de exprimare. Când ai libertatea să exprimi cine eşti şi ce este important pentru tine spui, de fapt, care sunt valorile tale.

Brandul personal în lumea VUCA

VUCA este denumirea dată după 2008 mediului de afaceri devenit volatil, marcat de incertitudine, complex și ambiguu. În această lume promisiunile de valoare reprezintă ancore de stabilizare, iar livrarea lor sistematică și relevantă pentru fiecare segment de clienți în parte face ca alegea să te favorizeze în opțiunile lor. Cu alte cuvinte, fie că ești antreprenor, angajat sau freelancer, brandul personal, pe lângă competențele solide, calitățile și caracteristicile care te fac unic, te diferențiază pozitiv și îți dă credibilitate.

Brandul personal și valorile personale

Brandul personal este o promisiune de valoare. Este marca valorilor noastre individuale care ne diferenţiază şi ne dau contur. Dacă buletinul atestă identitatea noastră administrativă, brandul personal atestă identitatea noastră susținută de valorile noastre în spaţiul public.

Valorile personale ne reflectă nevoile și aspirațiile constante și ne permit să ne concentrăm acțiunile spre împlinirea lor. Fiecare valoare este raționalizată sub forma unui set de convingeri și credințe care o justifică. Ansamblul acestora ne formează sistemul de valori și convingeri. Astfel, atunci când ne construim brandul personal pornind de la valorile personale principale, autenticitatea este un rezultat natural și firesc, iar diferențierea este imediată.

Exprimarea valorilor personale vine însă împreună cu o mare responsabilitate. Este bine să fim responsabili faţă de ce valori promovăm în jur astfel încât să construim o lume mai bună. Brandul personal este ancorat în valorile personale, dar are mijloace de exprimare diferite în funcţie de obiectivul personal sau profesional pe care îl avem.

Un tânăr care dorește să devină antreprenor va alege alte canale de construire ale brandului personal, decât un coleg care vrea să devină un reputat avocat. Obiectivele de carieră diferite vor face ca mediile și metodele alese pentru construirea brandului personal să fie foarte diferite în cele două situații date ca exemple.

Ca să ne construim brandul personal este bine să avem un obiectiv şi să ne structurăm activităţile către atingerea acestuia. Aşadar brandul personal conţine dreptul de exprimare a individualităţii noastre, responsabilitate şi obiectiv ţintă.

Brandul personal vs brandul de companie

Strângând cadrul de referinţă, din punct de vedere profesional, brandul personal mai conţine şi libertatea pe care şi-o ia un angajat faţă de brandul companiei. Oamenii cu care ne întâlnim ar fi bine să vorbească cu noi în primul rând pentru ceea ce suntem, nu pentru compania la care lucrăm.

Deoarece imaginea companiei este cel mai adesea mai tare decât cea a individului există riscul unor false interacţiuni. Când se întâlnesc angajaţii diverselor companii se întâlnesc nu persoanele, ci brandurile de companie, funcţiile şi resursele din spatele lor. Există impresia unei relaţii personale care de fapt n-a avut niciodată loc. Ei bine, cu ajutorul brandului personal putem să ne dezlipim de imaginea companiei, dacă valorile exprimate sunt mult diferite, sau le putem exprima pe amândouă în mod coerent și relevant, dacă sunt aliniate.

Sunt trei cazuri frecvente pentru verificarea solidităţii brandului personal:

  1. Atunci când nu mai lucrezi în companie şi vrei să accesezi persoanele cu care te întâlneai, de această dată în nouă ta calitate de freelancer.
  2. Când te angajezi la companii în baza brandului personal construit pe valori şi validat de competenţe.
  3. Când îţi reprezinţi business-ul pe care l-ai creat în calitate de antreprenor și unde ai pus la bază, ca fondator, valorile personale, care acum sunt și valorile firmei.

Transferul de prestigiu se verifică în toate aceste cazuri, nu prin funcţie sau resursele din spatele acesteia, ci prin ceea ce eşti tu ca brand personal, că suma a valorilor proiectate consecvent și susținute sistematic prin comportamente și fapte de tine.

Brandul personal ca shortcut decizional

În condiţiile evoluţiilor demografice din ziua de azi şi a mediului de business foarte competitiv, brandul personal asigură diferenţiere. Este un shortcut decizional care se accesează în situații de la alegerea partenerilor de afaceri, până la promovarea în poziţii de conducere.

Dacă în cazul companiilor brandul este un activ intangibil care are o valoare măsurabilă, în cazul brandului personal acesta este capitalul de încredere pe care ceilalţi îl investesc în tine. Dividendele aduse de un brand personal solid și construit sistematic vin sub formă de relații de prietenie durabile şi recunoașterea ca lider. Brand-ul personal dă soft power (putere simbolică) celui care îl deţine şi îi deschide oportunităţi de carieră, împlinire personală şi prosperitate.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ