Un antreprenor român din Germania vrea să deschidă prima școală de meserii în domeniul turismului

Clientul intră în hotel ușor agitat și obosit, trăgând un geamantan greu. Ajunge la recepție, pregătit să-și ia camera pe care i-a rezervat-o agenția cu o săptămână înainte.

La recepție, o angajată își face unghiile, vorbind la telefonul mobil pe care îl sprijină de umărul stâng, ținând capul aplecat. Îl vede pe client, îi sesizează nerăbdarea și vrea să pară preocupată: ”Stai fată, că am un client, nu știu ce vrea”, spune aparte la telefon. Apoi cu un zâmbet ușor forțat, către client: ”Bună seara, ce doriți?”.

Cu acest tip de scenă este obișnuit aproape orice consumator din România. Atitudinea multor angajați din hoteluri și restaurante este total nepotrivită și neprofesionistă, și acesta este motivul pentru care România are o industrie a turismului cu mult sub potențial.

Reprezentanții industriei ospitalității din România încearcă să remedieze aceste neajunsuri, printr-o profesionalizare internă a angajaților, însă aceștia pleacă pe contracte mai bune în străinătate imdiat ce ating un nivel bun de performanță. Astfel, soluția este profesionalizarea pe scară largă a angajaților din sistemul HoReCa (hoteluri, restaurant, catering) sau a potențialilor angajați.

Liliana Novak (foto), antreprenor român din Germania, propune un proiect de educație în domeniul hotelier, gastronomic și turistic după modelul german, prin colaborarea cu sistemul public de învățământ.

Proiectul propune introducerea unei scoli profesionale dupa modelul dual german, implementată într-un hotel-restaurant. Liliana Novak se află în proces de preluare a două hoteluri din Ploiești, cu o capacitate totală de 70 de camere, printr-o investiție estimată la aproximativ 1 milion de euro.

Tinerii vor avea la dispoziție un an de cursuri într-un hotel-restaurant, iar cei care doresc să aprofundeze programul, mai pot continua un an. Proiectul, analizat de Sursa Zilei, presupune cooperarea cu profesori-practicieni detașați de la o școală specializată din Germania – F+U.

”Școala F+U deja desfășoară un asemenea program la două hoteluri-școală din Berlin și Heidelberg și se bucură de mare succes la absolvenții din ultimii 30 de ani. Această școală desfașoară un curriculum strict, unde sunt stabilite toate elementele teoretice și practice care trebuie dobândite pentru a obține diploma de absolvire a școlii profesionale”, se arată în proiect.

Elevii sunt introduși în elementele ce țin de hoteluri, restaurante și eagenții turistice, urmând să aprofundeze o specializare pe care o aleg. După terminarea cursurilor, absolvenții pot începe să lucreze imediat în profesiile respective, fără de a mai fi nevoie de alt instructaj.

Un antreprenor român din Germania vrea să deschidă prima școală de meserii în domeniul turismuluiLiliana Novak spune că un astfel de proiect are nevoie de sprijinul autorităților române. Soluția este ca echivalarea acestei forme de învățământ cu o școală profesională. În hoteluri-școală, elevii fac practica, într-un liceu acumulează cunoștințe teoretice, iar, la final, ar obține o diplomă oficială de absolvire a unei forme de educație.

”Ciubucul se face doar pe merit”

”Turismul este un factor economic de foarte mare importanță. Reputația turismului determină și atractivitatea pentru investori străini în România, deoarece, după infrastructura tehnică și politică, factorii de agrement sunt pe plan prioritar. Starea drumurilor, imaginea orașelor și a satelor, prezentarea locurilor și a obiectelor de valoare istorică și culturală și ospitalitatea trebuie transformate în atracții turistice”, se afirmă în proiect.

Elementele naturale de atracție cum ar fi vremea bună sau peisajele sunt anulate de starea proastă a drumurilor, lipsa toaletelor publice sau de abuzurile unor prestatori de servicii.

Măsura potrivită ar fi introducerea de standarde în furnizarea de servicii și produse, obiectiv care poate fi atins doar prin calificarea profesională. Acum, angajatorii se plâng de lipsa de angajați calificați, iar tinerii care vor să obțină o calificare sunt nevoiți să meargă la școli în străinătate și rămân acolo.

Proiectul prognozează că introducerea noilor standarde va genera avantaje pe mai multe niveluri:

1) pentru consumatori, prin creșterea calității serviciilor și a produselor;

2) pentru agenții economici și angajați, prin creșterea semnificativă a vânzărilor si a salariilor;

3) pentru bugetul de stat, prin creșterea încasărilor de contribuții;

4) pentru turismul din România, ca factor cultural, educativ și economic.

Liliana Novak spune că angajații din turism trebuie să fie foarte motivați, interesați, deschiși și zâmbitori. ”Ciubucul se face doar pe merit. Clienții apreciază serviciile bune. Dacă nu primești un ciubuc, trebuie să te întrebi de ce”, a mai spus Liliana Novak, pentru Sursa Zilei.

Vlad Bârleanu

 

NICIUN COMENTARIU