15.2 C
București
luni, 14 octombrie 2024 - 23:01
No menu items!

Ucraina relansează Bâstroe ca rută alternativă pentru exporturile sale de cereale. România încă așteaptă rezultatele măsurătorilor

spot_img

Ucraina anunță că porturile sale dunărene sunt esențiale pentru exporturile sale de produse agricole și că „relansează” Canalul Bâstroe ca rută alternativă pentru cerealele sale, transmite Reuters.

Porturile de pe Dunăre sunt esențiale pentru exporturile agricole, în condițiile în care acordul privind exportul de cereale prin Marea Neagră este în pericol, a subliniat, vineri, vicepremierul ucrainean Oleksandr Kubrakov.

„Fără îndoială, salba de porturi dunărene a devenit un element critic al securității alimentare globale în fața funcționării limitate a porturilor maritime din Marea Neagră”, a precizat Kubrakov pe Facebook.

Ucraina a crescut exporturile prin cele trei porturi dunărene ale sale la 1,5 milioane de tone de cereale pe lună de la invazia Rusiei din februarie anul trecut.

De asemenea, aceasta adâncește Canalul Bâstroe de pe Dunăre cu scopul de a crește exporturile de alimente din porturile sale fluviale și speră că un canal mai adânc va permite exportarea a încă 500.000 de tone lunar, notează Reuters.

Kubrakov a declarat că lucrările de dragare la canal sunt de tip „operațional” și că Ucraina „relansează Canalul Bâstroe ca o rută alternativă pentru exporturile agricole ucrainene”.

România așteaptă datele măsurătorilor efectuate de experţii ucraineni

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat, vineri, că în 18 aprilie a fost trimisă o solicitare către Ministerul Afacerilor Externe (MAE) pentru a discuta cu autorităţile ucrainene despre transferul datelor măsurătorilor făcute de experţii ucraineni pe Canalul Băstroe către autorităţile române.

“Suntem în situaţia următoare. În 18 aprilie noi am transmis Ministerului român de Externe solicitarea de a discuta pe canale diplomatice cu autorităţile ucrainene despre transferul datelor măsurătorilor efectuate de experţii ucraieneni către noi. Noi am solicitat către MAE să transmită mai departe pe canale diplomatice această solicitare către ucraineni. Suntem în situaţia în care aşteptăm din partea MAE un răspuns, care probabil, la rândul său, Ministerul Afacerilor Externe aşteaptă un răspuns din partea ucrainenilor”, a afirmat Grindeanu.

El a precizat că aceste date vor fi interpretate şi transmise şi altor structuri ale statului român.

“Ei trebuie să ne transmită şi noi lor datele brute. Dacă doresc interpretarea pe care noi am făcut-o pe sectorul nostru nu avem niciun fel de problemă să trimitem şi acea interpretare. Doar că în acest moment sau în momentul în care vom primi aceste date la Ministerul Transporturilor – şi nu neapărat ministerul, cât AFDJ-ul – vor fi interpretate, vor fi prezentate, cred că alte structuri ale statului român, că vorbim de Ministerul Mediului sau că vorbim de Ministerul Afacerilor Externe, în funcţie de aceste date, să prezinte şi ei nişte concluzii. Noi nu putem face decât să interpretăm sec aceste date. AFDJ-ul să interpreteze sec aceste date pe care sper că le vom primi în perioada următoare prin MAE de la colegii din Ucraina. (…) E normal să păstrăm acest dialog cu ucrainenii şi să încercăm să prezentăm datele întregi. Că vorbim de Chilia până la kilometrul 22, de la 11 la 22 au măsurat ei, după care pe braţul Solomonov au intrat ei şi pe Bâstroe, nu cred că e corect, haideţi să se prezinte ca un tot unitar”, a transmis ministrul Transporturilor.

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioşteanu, anunța la începutul acestei luni că cei 10 kilometri ai canalului Bâstroe au fost măsurați. Concluziile urmau să fie comunicate la o săptămână după Paștele ortodox.

 

 

                                                                                                                  Adina Silav