4.2 C
București
marți, 2 martie 2021 - 7:20

Sondaj: Două treimi din români folosesc serviciile băncilor. Cum evoluează procesul de digitalizare

Doi din trei români (67%) utilizează produse şi servicii bancare de orice fel, precum conturi curente, carduri, credite, depozite şi efectuează plăţi, potrivit studiului ”Digitalizarea sistemului bancar în percepţia românilor”, comandat de Asociaţia Română a Băncilor.
În 2017, gradul de incluziune financiară era estimat la 58% în România.

Majoritatea românilor (54%) optează pentru interacţiunea directă cu un funcţionar bancar atunci când intenţionează să obţină un credit sau să-şi deschidă un cont bancar.  A doua menţiune este telefonul (25%). 

În prezent, aproximativ 79% dintre utilizatorii de produse şi servicii bancare utilizează un cont curent, inclusiv card de salariu.

Pe segmente de produse şi servicii bancare, 16% dintre români au un credit de nevoi personale, 11% au un credit imobiliar în derulare, 36% deţin un card de credit (card de cumpărături), iar 7% dintre respondenţi au un ”overdraft”.

La capitolul economisire, 14% dintre participanţii la studiu au depozite bancare şi tot 14% au mizat pe conturile de economii. Un client poate utiliza simultan mai multe produse şi servicii bancare.

Studiul relevă creşterea gradului de digitalizare comparativ cu anii trecuţi, acest trend fiind accelerat şi de măsurile de protecţie sanitară adoptate în perioada pandemiei. Astfel, dintre utilizatorii de servicii financiare, 43% efectuează plăţi cu cardul la comercianţi (POS), 27% plătesc prin Internet/Mobile Banking, iar 61% dintre respondenţi au menţionat că retrag numerar de la bancomate (ATM).

Comportamentul de utilizare a cardurilor arată o reducere cu 30 de puncte procentuale a ponderii persoanelor care retrag numerar de la bancomat, comparativ cu situaţia de acum cinci ani. 14% dintre cei care utilizează aplicaţia de Mobile Banking o folosesc zilnic, la fel ca 10% dintre utilizatorii aplicaţiei de Internet Banking, smartphone-ul fiind cel mai utilizat aparat pentru accesarea serviciului Internet/Mobile Banking.

Analiza a fost realizată de IRES în decembrie 2020 pe un eşantion de 1.479 respondenţi adulţi, dintre care 1.158 sunt utilizatori de servicii bancare, eroarea maximă tolerată fiind de +/- 2,8%.