17.1 C
București
joi, 16 mai 2024 - 21:20
No menu items!

Sărbătorirea Paștelui la aceeași dată de către credincioșii ortodocși și catolici, greu de realizat

spot_img

Sărbătorirea Paștelui de către ortodocși la aceeași dată cu creștinii catolici și protestanți este de dorit, dar greu de realizat,lipsa consensului ortodox este principala piedică, deși Biserica Ortodoxă Română poatea iniția pe cont propriu demersul.

Sărbătorirea Paștelui la o dată comună de către ortodocși și catolici a stârnit dezbateri aprige în ultimele zile în România, implicând fețe bisericești, teologi, intelectuali și numeroși români care au comentat subiectul pe rețelele sociale.

Relansarea discuției legată de data sărbătoririi Paștelui a pornit de la solicitarea recentă a fostului ministru de Externe, Teodor Baconschi, și a profesorului, Adrian Papahagi, cărora li s-a alăturat ulterior și decanul Facultății de Științe Politice a Universității București, Cristian Preda.

În acest an, Biserica Catolică a sărbătorit Paștele în 9 aprilie, iar Biserica Ortodoxă o săptămână mai târziu, pe 16 aprilie.

Într-o postare pe contul său de Facebook, chiar în ziua Paștelui catolic, Teodor Baconschi a spus că „decalajul pascal dintre ortodocși și restul lumii creștine pare o relicvă a Războiului Rece”.

El a subliniat că BOR „nu e pe stil vechi, deci ar putea celebra Paștele odată cu catolicii și protestanții (cum fac ortodocșii din Finlanda și Estonia)”.

Aproape concomitent, Adrian Papahagi a anunțat că va demara „un amplu demers național”, „solicitând Adunării Naționale Bisericești și Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române să calculeze data pe calendarul gregorian (de care oricum ținem seama la Crăciun)”.

Susținătorii demersului au pornit de la constatarea că modul de calcul al calendarului gregorian, după care se ghidează Biserica Catolică, reprezintă calendarul modern, corect din punct de vedere astronomic.

În același timp, calendarul iulian – după care se ghidează integral unele biserici ortodoxe, precum cea rusă sau sârbă, respectiv toate bisericile ortodoxe în privința Paștelui – prezintă un decalaj de 13 zile față de cel astronomic.

Cei care se opun ideii o văd ca o concesie și un compromis în fața Bisericii Catolice, privită cu mare reticență în unele medii tradiționaliste ortodoxe.

Episcopii ortodocși s-au poziționat și ei, având păreri diferite:  În timp ce mitropolitul Clujului, Andrei Andreicuț, sau episcopul Hușilor, Ignatie Trif, consideră de dorit ca Paștele să poată fi sărbătorit la aceeași dată în bisericile ortodoxe și în cele catolice, controversatul arhiepiscop al Tomisului, Teodosie Petrescu, a fost mai degrabă critic la adresa demersului.

Patriarhia BOR a reacționat la valul de discuții și a transmis că „posibilitatea și dorința sărbătoririi Paștelui la aceeași dată în toată lumea creștină au rațiuni și justificări depline, rămânând un ideal absolut dezirabil, așa cum este și firesc, așa cum a fost și dorința constantă a Sfinților Părinți ai Bisericii creștine primare”.

D.Constantin