14.2 C
București
marți, 30 aprilie 2024 - 8:29
No menu items!

Sancțiunile occidentale paralizează companiile aeriene din Rusia

spot_img

Sancțiunile impuse de Occident industriei aeronautice ruse au condus la creșterea defecțiunilor și aterizărilor de urgență ale avioanelor din cauza lipsei suportului tehnic și a pieselor de schimb, potrivit publicației Novaia Gazeta, citate de presa franceză. Astfel, gradul de siguranță s-a deteriorat treptat.

Companiile aeriene rusești depind în mare parte de avioane de fabricație occidentală. De exemplu, Boeing și Airbus, cei mai mari producători de avioane din lume, au tăiat accesul la asistență tehnică și au oprit furnizarea de piese.

Unele piese de schimb, cum ar fi roți și frâne, sunt disponibile prin ”piața gri”. Surse din industrie afirmă că aceste importuri ajung mult mai lent și la costuri mai mari. Piesele pentru motoare nu pot fi importate, obligând companiile să facă lucrări de întreținere pe cont propriu. Acest fenomen afectează și aparatele de fabricație rusă, cum ar fi Suhoi Superjet 100 sau MS-21, care se bazează pe multe componente fabricate în Occident. Filtrele pentru carburant nu sunt disponibile, astfel că multe companii recurg la spălarea celor vechi, apoi așteaptă să cedeze.

Sursa citată afirmă că industria aviatică din Rusia se bazează pe piesele de schimb care vin din Emiratele Arabe Unite, China, Turcia sau Iran. Aceste livrări durează de 3-4 ori mai mult și sunt de 3-4 ori mai scumpe decât în mod normal. Mai mult, acest lanț de distribuție este aproape sugrumat, pe măsură ce sancțiunile devin mai stricte. Astfel, furnizorii originari de piese au început să le ceară companiilor intermediare din ”statele prietene” ale Rusiei să precizeze cine este clientul final pentru piese, inclusiv detalii despre numărul de identificare al aparatului. State precum Belarus, Armenia și Kazahstan nu mai pot importa piese și materiale de la marii furnizori, din cauza nerespectării regimului de sancțiuni.

În ultimul an, după înăsprirea sancțiunilor, guvernul rus a încercat să compenseze creșterea costurilor prin alocarea a 172 de miliarde de ruble (2,15 mld. $) de la bugetul federal, din care 100 de miliarde de ruble pentru subvenționarea transportului intern. Totuși, această politică a făcut doar să amâne un rezultat inevitabil, care se profilează acum. Companiile aeriene ”canibalizează” propriile aparate pentru a obține piese de schimb, în timp ce avioanele care zboară sunt din ce în ce mai nesigure, relatează Novaia Gazeta. De la începutul anului 2023, buletinele de știri au fost cuprins din ce în ce mai multe relatări despre defecțiuni, depresurizări sau aterizări de urgență ale aparatelor de zbor fabricate în Occident ale operatorilor aerieni din Rusia, precum Aeroflot, Rossiya, Pobeda, Azur sau UTair. Este probabil ca aceste costuri să fie transferate către pasageri, după ce guvernul a adus în discuție o creștere cu 15-30% a prețurilor pentru zborurile interne, din această vară.

Cotidianul rus Novaia Gazeta este recunoscut pentru lupta pentru libertatea de exprimare și a reușit să-și păstreze un grad de independență editorială, datorită tradiției și conexiunilor în rândul elitelor din Moscova.

Vlad Bârleanu