marți, 19 ianuarie 2021 - 3:27

Românii plătesc 4 miliarde de euro pentru autostrada Comarnic-Brașov

Tulpina sud-africană nu produce mortalitate mai mare, dar e cu 50% mai contagioasă

Noua tulpină a coronavirusului identificată în Africa de Sud în octombrie, predominantă în prezent în ţara de pe continent cea mai afectată de pandemie,...

Excepții de CARANTINĂ pentru românii care se întorc în țară. DOCUMENT

Românii care revin în țară pentru evenimente tip naștere, căsătorie, deces și tratament medical ar putea primi o excepție de carantinare. Conform Hotărârii nr. 4...

România restricționează vaccinările anti-COVID

Autoritățile din România restricționează temporar numărul de noi vaccinuri anti-COVID la maximul 16.800/zi la nivel național, ca urmare a întârzierii livrării dozelor de către...

Medicamente anti-COVID pe care Gigi Becali voia să le aducă în țară, blocate la graniță. Care este motivul

Un transport de medicamente anti-COVID pe care Gigi Becali voia să îl aducă în România a fost blocat la frontieră. Medicamentele de proveniență rusească...

Autostrada-Comarnic-Brasov

Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură Dan Șova, și subalternul acestuia, Narcis Neaga, șeful Companiei Naționale de Autostrăzi pregătesc un contract supersecurizat de concesiune a autostrăzii Comarnic-Brașov pentru a ascunde de ochii publicului valoarea exactă a celor 53 km de autostradă și plățile ce urmează a fi efectuate pe o perioadă de 26 de ani.

Surse guvernamentale au dezvăluit pentru Sursa Zilei, sub protecția anonimatului, că

cea mai importantă schimbare, față de decembrie 2012, când s-a repornit procedura de concesiune a autostrăzi Comarnic-Brașov, este mecanismul de plată a facturilor pentru cei 53 km de autostradă.

Dacă la începutul negocierilor, oficialii Companiei Naționale de Autostrăzi au cerut ca modalitatea de finanțare a autostrăzii Comarnic-Brașov să fie în proporție de 30% plată de la buget și 70% taxă pe autostradă, băncile și constructorii interesați de realizarea celor 53 km de autostradă au reușit să convingă comisia de licitație să aprobe finanțarea proiectului în proporție de peste 90% cu bani de la buget.

Mai exact, plata de disponibilitate o reprezintă aproximativ 93% din totalul costurilor anuale până în 2043. Pe lângă cei 1,8 miliarde de euro, proiectare și construcție, statul plătește dobânzi de aproximativ 1,5 miliarde de euro și întreținere anuală, în cei 26 de ani, de aproape 950 milioane de euro. Dacă calculăm plata de disponibilitate, în procent de 93%, românii plătesc, în perioada 2017-2043, aproximativ 4 miliarde de euro.

Constructorii autostrăzii Comarnic-Brașov, Vinci-Aktor, nu își asumă nici un risc, statul a avut grijă să negocieze proiectarea și construcția celor 53 km de autostradă, din buzunarele românilor.

În prezent, contractul de concesiune a autostrăzii Comarnic-Brașov a ajuns la Ministerul Finanțelor, pe masa ministrului delegat pentru buget, Liviu Voinea. Întrebările presei pe tema contractului de concesiune a autostrăzii Comarnic-Brașov îi alarmează pe șefii Companiei Naționale de Autostrăzi care au cerut  membrilor comisiei de licitație să nu divulge detalii din contract. Surse guvernamentale au dezvăluit pentru Sursa Zilei că Guvernul nu a semnat niciun memorandum cu asocierea Vinci-Aktor pentru construcția autostrăzii Comarnic-Brașov. „Nu există niciun memorandum între constructorii autostrăzii Comarnic-Brașov și oficialii guvernamentali. A avut loc o negociere pe anumite anexe și detalii financiare. S-a discutat și despre clauzele privind asumarea riscurilor. Plăți de disponibilitate înseamnă bani de la buget, din 2017, timp de 26 de ani plătim, în fiecare an, sute de milioane de euro. Nici peste 29 de ani nu vom ști cât a costat autostrada Comarnic-Brașov. Negocierile au loc după modelul contractului cu Bechtel, nu este un preț fix, se negociază un preț-țintă ca și în cazul autostrăzii Brașov-Borș. Se așteapă un raport al consultantului juridic care să recomande semnarea contractului de concesiune. În momentul anunțării câștigătorului concesiunii Comarnic-Brașov studiul de fezabilitate era pentru 58 km de autostradă. Câștigătorul concesiunii a predat un proiect de 53 km de autostradă plus un drum de legătură, ne-au declarat sursele citate.

Potrivit acestora, la fiecare șapte ani, concesionarul este obligat să efectueze anumite reparații capitale. Concesiunea înseamnă risc de construcție, risc de trafic și risc de disponibilitate. Asistenţa tehnică pentru concesiune a fost furnizată de consorţiul Louis Berger, Credit Invest şi Ţucă Zbârcea şi Asociaţii. Credit Invest a fost înlocuit cu firma de autdit KPMG”, ne-au precizat sursele guvernamentale.

Ștefan Etveș

Premierul Florin Cîțu a lipsit de la ședința coaliției pe bugetul de stat, pentru că a avut “o întâlnire mai importantă”

Premierul Florin Cîțu a lipsit, luni, de la ședința coaliției de guvernare, la care s-a dezbătut și bugetul de stat pe 2021. La finalul ședinței,...

Cum arată plămânii unui bolnav de COVID – 19 față de cei ai unui fumător înrăit

O serie de imagini cu plămânii pacienților infectați cu coronavirus au fost date publicității de CBS News. Medicii fac comparație cu plămânii unor fumători...

Un alt lider de opinie mătură pe jos cu Orban: “Au fost eliminați membri PNL pentru a intra spuma traseistă”

Adriana Săftoiu, fost deputat PNL, spune că partidul a derapat grav de la principiile morale sub conducerea lui Ludovic Orban, un exemplu fiind importul...

Magistrații, către conducerea DNA: Asumați-vă abuzurile din trecut. DOCUMENT

Patru asociaţii ale magistraţilor, altele decât cele care obișuiesc să critice public activitatea din justiție, dar și deciziile politice referitoare la justiție, reacţionează dur...

Război total în PNL. Ludovic Orban, comparat cu PSD și Liviu Dragnea. Cine sunt “reformiștii” care vor să îl dea jos pe Orban

Secretarul general al PNL, Robert Sighiartău, a declarat, luni, la Digi24, că Ludovic Orban trebuie să-și dea demisia de la șefia partidului, pentru modul...