3.1 C
București
vineri, 3 decembrie 2021 - 6:13
No menu items!

Raport al UE despre IMM-urile din România – care este situația după 5 ani de criză

spot_img

steaguri-UE

Sectorul întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) din România a fost afectat puternic de recesiunea globală din 2008-2009 și a reușit să se redreseze ușor ulterior, însă această revenire și-a pierdut din forță în 2012, potrivit unei analize publicate de Comisia Europeană.

Pentru 2013 și 2014, se așteaptă o creștere, astfel încât sectorul va reveni la nivelurile dinaintea crizei în ceea ce privește numărul de firme și de angajați, însă nu și la capitolul valoare adăugată.

Cifrele apar în raportul anual aferent planului de acțiune Small Business Act (SBA), cea mai relevantă inițiativă comunitară de sprijin a IMM-urilor.

Din punctul de vedere al cifrelor brute pentru sectorul IMM, estimările pentru 2012 arată un total de 437.000 de firme, cu 2,52 milioane de angajați și cu o valoare adăugată de 25 de miliarde de euro. În comparație cu cifrele totale din economie, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total al companiilor (media UE 27 este de 99,8%), 65,6% din totalul angajaților (UE 27 – 66,5%) și 50,9% din valoarea adăugată (UE 27 – 57,6%).

Sectorul IMM-urilor din România este dominat de firme mici și medii, cu puține micro-firme, în comparație cu media din UE.

În România, IMM-urile sunt active în special în comerț, manufacturi și construcții – cele trei sectoare însemnând 70% din totalul valorii adăugate din acest sector și din totalul angajaților.

Importanța manufacturilor (25% din sectorul IMM) se explică prin tradiția industrială a României și prin investițiile străine în industrie din perioada 2006-2008, care au adus contracte pentru furnizorii locali.

Cele mai multe firme sunt specializate în manufacturi fără tehnologii de vârf și fără elemente caracteristice economiei cunoașterii. ”În comparație cu media UE, România are mult mai puține industrii cu tehnologii medii (medium-tech) – cum ar fi producția de substanțe chimice, echipamente electrice, mașini și echipamente de transport.

 Alte comparații relevante:

  • Rata celor care muncesc pe cont propriu, ca proporție în totalul angajaților – 20% în România, 15% în UE
  • Timpul necesar pentru a deschide o afacere – 3 zile în România, o medie de 5 zile în UE
  • Costul necesar pentru a deschide o afacere – 112 euro în România, o medie de 372 euro în UE
  • Numărul de taxe anuale – 41 în România, o medie de 12 în UE
  • Timpul necesar pentru plata taxelor, în ore pe an: 216 în România, 193 media în UE
  • Proporția IMM-urilor în totalul achizițiilor publice: 27% în România, 38% în UE
  • Rata de respingere a cererilor de credit: 18% în România, 15% în UE
  • Proporția IMM-urilor care fac exporturi intra-comunitare: 3% în România, 8% în UE
  • Proporția IMM-urilor care oferă instruire angajaților – 3% în România, 24% în UE
  • Proporția IMM-urilor care exportă în afara UE: 1% în România, 4% în UE
  • Numărul de documente necesare pentru a face export: 5 în România, 4 în UE

 Vlad Bârleanu