Răsturnare de situație în dosarul lui Gruia Stoica. Ministerul Transporturilor, vizat de anchetă

    Procurorii DIICOT Iași iau în calcul cercetarea unor funcționari din Ministerul Transporturilor pentru compromiterea anchetei

    Gruia_Stoica_SZ

    Mai mulți funcţionari din Ministerul Transporturilor sunt vizați de o extindere a anchetei în care omul de afaceri Gruia Stoica este acuzat de privatizarea frauduloasă a companiei Transbordare Vagoane Marfă. Concret, funcționarii sunt cercetaţi pentru compromiterea intereselor justiţiei, întrucât au restituit scrisoarea de garanție de 10 milioane de euro companiei lui Gruia Stoica, în ciuda sechestrului dispus de DIICOT Iași.

    Ministerul Transporturilor a restitutit omului de afaceri Gruia Stoica, în luna aprilie, scrisoarea de garanţie de la privatizarea CFR Marfă. Cu trei luni înainte, DIICOT Iaşi solicitase ca sumele să-i fie puse la dispoziţie până la finalizarea anchetei şi eventuala condamnare în dosarul privatizării frauduloase a companiei Transbordare Vagoane Marfă. GFR susţine că sumele au fost blocate nejustificat timp de 6 luni la Ministerul Transporturilor şi nu puteau fi executate în alt scop decât pentru privatizarea CFR Marfă.

    Procurorii DIICOT Iaşi verifică acum incidenţa articolului 277 din Noul Cod Penal în cazul Gruia Stoica, un text plin de echivoc, întrucât urmărirea penală poate fi îngreunată şi în alte modalităţi decât prin simpla divulgare a informaţii. În cazul de faţă este vorba despre acţiuni directe, respectiv restituirea unei sume poprite înainte de finalizarea procesul penal. Procurorii DIICOT arată clar, prin adresa din 28 ianuarie, că au instituit sechestrul pe bunurile lui Gruia Stoica, Vasile Didilă şi Vasile Răducan, precum şi pe bunurile societăţilor pe care aceştia le controlează personal sau prin interpuşi în scopul recuperării prejudiciului care depăşeşte 10 milioane de euro, „în vederea confiscării speciale, în cazul unei condamnări”.

    (1) Divulgarea, fără drept, de informaţii confidenţiale privind data, timpul, locul, modul sau mijloacele prin care urmează să se administreze o probă, de către un magistrat sau un alt funcţionar public care a luat cunoştinţă de acestea în virtutea funcţiei, dacă prin aceasta poate fi îngreunată sau împiedicată urmărirea penală, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.

    (2) Dezvăluirea, fără drept, de mijloace de probă sau de înscrisuri oficiale dintr-o cauză penală, înainte de a se dispune o soluţie de netrimitere în judecată ori de soluţionare definitivă a cauzei, de către un funcţionar public care a luat cunoştinţă de acestea în virtutea funcţiei, se pedepseşte cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă.

    Art. 277 Noul Cod Penal – Compromiterea intereselor justiţiei

    Grup Feroviar Român a răspuns, marți, printr-un comunicat oficial, că nu este urmărit penal în niciun dosar, că nu este instituit sechestru pe conturile sale şi că scrisoarea de garanţie emisă de o bancă străină nu putea fi executată într-o altă cauză.

    Scrisoarea de garanţie bancară depusă de GFR în procedura de privatizare a CFR Marfă nu putea fi executată într-o altă cauză, alta decât CFR Marfă. (…) Scrisoarea de garanţie bancară nu a fost restituită Grup Feroviar Român de către Ministerul Transporturilor de 6 luni, în ciuda demersurilor pe care reprezentanţii societăţii le-au făcut la Comsiia de Privatizare a CFR Marfă.

    Comunicat GFR

    Omul de afaceri Gruia Stoica era monitorizat de DNA chiar în momentul în care DIICOT Iaşi a transmis Ministerului Transporturilor o adresă prin care solicita detalii despre contul în care fusese depusă garanţia pentru privatizarea CFR. Aşa au aflat şi procurorii anticorupţie că Gruia Stoica ştia de intenţia procurorilor ieşeni şi căuta, încă de pe atunci, soluţii ca să-şi salveze garanţia şi avansul depuse, în vara lui 2013, într-un cont escrow. Expertiza finală din acest dosar nu a fost încă terminată, procurorii ieşeni înştiinţând toate instituţiile financiare, chiar în ziua depunerii ofertelor pentru cumpărarea CFR, că a fost instituit sechestrul pe banii şi bunurile deţinute de Gruia Stoica, direct ori prin interpuşi.

    Pe adresa DIICOT publicată, marţi, de jurnalistul Dan Cristian Turturică, sunt trecute mai multe vize ale unor funcţionari din Ministerul Transporturilor. Cer „analiză d.p.d.v. legal şi măsuri legale privind solicitarea” fostului secretar general Tiberiu Bărbuleţiu şi fostul secretar de stat Manuel Donescu. „Roagă urgent măsuri legale conform solicitării” fostul secretat de stat Cristian Ghibu, directorul juridic Anişoara Cornilă şi directorul general strategie, management şi afaceri externe Mihai George Dionisie.

    Adresa DIICOT Iaşi este redactată pe 28 ianuarie 2014 şi a fost înregistrată la Registratura Centrală a Ministerului Transporturilor după 6 zile de la transmitere: pe 3 februarie 2013. Gruia Stoica era deja în arest, de trei zile, în dosarul de corupţie. De altfel, în mod surprinzător, procurorii DNA au inserat chiar în referatul prin care au cerut arestarea preventivă a lui Gruia Stoica, pe 29 ianuarie, un paragraf referitor la privatizarea CFR şi soarta garanţiei depuse de acesta.

    În iunie 2013, CFR Marfă a scos la licitație un pachet cu 51% din acțiunile sale contra sumei de 202 milioane de euro, cu 20 de milioane mai mult decât prețul inițial. La 8 mai 2013, au depus documentația de participare la privatizare OmniTRAX (care s-a retras), asocierea Transferoviar Grup – Donau Finan (care s-a retras) și Grup Feroviar Român, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica. Grup Feroviar Român (G.F.R.) a rămas singurul concurent în cursa pentru privatizarea C.F.R. Marfă și a câștigat licitația. Guvernul României a stabilit că 13 octombrie 2013 este data limită pentru finalizarea privatizării C.F.R. Marfă. Prima încercare de privatizare a eșuat, iar Ministerul Transporturilor va înapoia garanția de 10 milioane de euro depusă de G.F.R. pentru participarea la această privatizare.

    Referat DNA, 29.01.2014

    La sfârşitul lunii octombrie, fostul ministru al transporturilor Ramona Mănescu, declara că a fost deblocat contul escrow de 20 de milioane de euro al GFR, companiei urmând să-i fie returnată şi garanţia de 10 milioane de euro aferentă licitaţiei pentru CFR Marfă.

    Mihaela Chiper
    Ștefan Etveș

    NICIUN COMENTARIU