Proiectul autostrăzii Comarnic-Brașov se apropie de un eșec

Asocierea Vinci-Aktor-Strabag a dat un ultimatum CNADNR

Autostrada-Comarnic-Brasov

Asocierea Vinci-Aktor-Strabag a dat un ultimatum de o lună oficialilor Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România pentru semnarea contractului de concesiune a celor 53 km de autostradă între Comarnic și Brașov.

Ultimul episod din „telenovela” concesiunii autrostrăzii Comarnic-Brașov se „difuzează” la sfârșitul acestui an. Surse oficiale din Ministerul Transporturilor ne-au declarat că asocierea Vinci-Aktor, câștigătorul concesiunii Comarnic-Brașov, vrea să încheie contractul până la sfârșitul acestui an. „Imediat după alegerile prezidențiale, reprezentanții celor trei firme care au câștigat contractul de concesiune al autostrăzii Comarnic-Brașov s-au întâlnit cu oficialii CNADNR și au precizat că în cazul în care nu se va încheia acest contract până la sfârșitul anului se retrag pentru că expiră valoarea scrisorii de garanție. Garanția bancară presupune costuri mari pentru cele trei firme care au câștigat contractul de concesiune a autostrăzii Comarnic-Brașov. Sunt costuri legate de durata de valabilitate a scrisorii de garanție bancară. Conform fișei de date, scrisoarea de garanție bancară este de până la 2% din valoarea totală a contractului”, ne-au explicat sursele citate.

Guvernul și Compania Națională de Autostrăzi estimau că doar proiectarea și constrcuția celor 53 km de autostradă ajunge la aproximativ 1,8 miliarde de euro. În total, contractul de concesiune a celor 53 km de autostradă, în cei 29 de ani, ajunge să coste peste 4 miliarde de euro. Pe lângă cei 1,8 miliarde de euro proiectare și construcție, statul plătește dobânzi de aproximativ 1,5 miliarde de euro și întreținere anuală, în cei 26 de ani, de aproape 950 milioane de euro. „Legal, comisia de licitație nu are voie să negocieze nicio clauză. Asocierea Vinci-Aktor-Strabag așteaptă autorizații de mediu, autorizația de construcție, situații cadastrale la zi, plus alte avize. Oficialii CNADNR au avut de trei ori pixul pe contract, dar reprezentanții asocierii nu au semnat pentru că nu au căzut de acord asupra modalității de finanțare”, ne-au precizat oficialii din cadurl MT.

Zilele trecute, întrebat care este stadiul concesiunii Comarnic-Brașov, ministrul transporturilor, Ioan Rus, a spus că în continuare se poartă discuții și negocieri.

Procedura de concesiune a autostrăzii Comarnic-Brașov a reînceput în decembrie 2012. La sfârșitul anului trecut, oficialii guvernamentali au anunțat că asocierea Vinci-Aktor-Strabag este câștigătoarea licitației. Asocierea condusă de francezii de la Vinci încearcă pentru a treia oară să câștige contractul de concesiune a autostrăzii Comarnic-Brașov.

Firma Vinci a câștigat primul contract în 2004, în mandatul de premier al lui Adrian Năstase și al doilea, la sfârșitul anului 2009, în Guvernul condus de Emil Boc.

NICIUN COMENTARIU