10 C
București
sâmbătă, 16 octombrie 2021 - 1:51

PRĂBUȘIREA AERONAVEI Germanwings. Se conturează tot mai mult ipoteza unui atentat

spot_img

Înregistrările vocilor arată că un pilot a părăsit carlinga înainte ca avionul prăbușit în Alpii Francezi să piardă altitudine şi nu a mai putut intra înapoi

Airbus A320_Germanwings_

Chiar dacă prudența rămâne cuvântul de ordine în ancheta prăbușirii aeronavei Germanwings, catastrofă soldată cu moartea a 150 de persoane, se conturează tot mai mult ipoteza unui atentat: o blocare intenționată a unuia dintre piloți în carlingă, urmată de sinucidere, titrează presa franceză.

“Este o anchetă de securitate aeriană care pare să se transforme într-o investigație juridicară. BEA (Biroul de anchetă și analiză – n.r.) nu a dezmințit informațiile publicate de presa americană (New York Times a relatat că unul dintre piloți a părăsit carlinga înainte ca avionul să piardă altitudine și nu a mai putut reveni). Dacă aceste informații ar fi fost eronate, am fi aflat deja”, a explicat un expert în securitatea zborului, citat de “Le Figaro”.

Zborul Germanwings 4U9525 a sfârșit prin a se lovi violent de stânci cu un singur pilot în carlingă și cu celălalt încercând să spargă ușa pentru a reveni la manșă. “O încercare sortită eșecului după atentatele de la 11 septembrie, când toate avioanele de linie de pe planetă au fost echipate cu uși blindate în încercarea de a evita pătrunderea unor intruși în carlingă și, implicit, evitarea unui atentat”, titrează lefigaro.fr.

Scenariul susținut de specialiști este acela al sinuciderii pilotului rămas în carlingă. “O stare de rău a pilotului rămas în carlingă este puțin probabilă”, explică un expert în aviație, citat de cotidianul francez. “Asta cu atât mai mult cu cât, într-un astfel de caz, celălalt pilot putea să revină în cabina de pilotaj”, adaugă acesta. Potrivit expertului, când unul dintre piloți iese pentru a-și dezmorți picioarele sau pentru a-și satisface nevoile, celălalt poate tasta un cod din cinci cifre, prin care se activează o cameră de control care permite identificarea pilotului ce a părăsit carlinga și deblocarea ușii. “Acest cod activează o alarmă în cabina de pilotaj”, a explicat, la rândul său, Nicolas Redier, comandat de Boeing. “Pilotul rămas în interior are la dispoziție 30 de secunde pentru a bloca accesul oricui în carlingă, prin simpla apăsare a butonului <<deny>>”, adaugă acesta.

În cazul în care pilotului rămas în carlingă i se face rău, iar celălalt a uitat codul de cinci cifre, șeful de echipaj are, la rândul lui, la dispoziție un alt cod care – dacă nu este anulat din interior – îi permite să deschidă ușa din afară. Ca ultimă posibilitate, pentru situația în care apare o pană de curent, există o cheie în exteriorul cabinei de pilotaj, aflată în responsabilitatea șefului cabinei de pilotaj. Potrivit lui Redier, una peste alta, există o breșă în tot acest sistem de securitate, care-i permite unuia dintre piloți să se baricadeze în carlingă.

“Ceea ce nu-mi explic este această traiectorie rectilinie și această coborâre lentă către stânci”, adaugă Nicolas Redier.

Contactat de “Le Figaro”, un pilot al Air France a avansat un alt scenariu: “Pilotul a ieșit din cabină pentru a-și satisface nevoile. În acel moment, aparatul s-a depresurizat brusc, iar depresurizarea a deformat structura acestuia. Prin urmare, și ușa cabinei de pilotaj a fost deformată și nu a mai putut fi deschisă, în timp ce copilotul și-a pierdut cunoștința”.

Anchetatori ai BEA au reamintit însă cazul prăbușirii avionului Boeing 737 al companiei cipriote Helios, pe 14 august 2005 – un accident soldat cu 121 de morți.

În ziua acelui accident, mecanicii au avut un test de presurizare și a uitat să pună maneta de presurizare la modul automat. În timpul ascensiunii sale, avionul nu a fost presurizat și a pierdut oxigen. Piloții au căzut inconștienți. Avionul a mers însă pe pilot automat și s-a prăbușit după ce și-a epuizat rezervele de carburant. Avioanele de vânătoare care l-au escortat au asistat neputincioase la tragedie.

Un anchetator care se ocupă de accidentul aviatic produs marţi în sudul Franţei, în urma căruia 150 de persoane au murit, a declarat că înregistrările vocilor arată că un pilot a părăsit carlinga înainte ca avionul să piardă altitudine şi nu a mai putut intra înapoi, relatează “New York Times”.

Un oficial militar de rang înalt implicat în anchetă a descris o conversaţie “foarte plăcută, foarte calmă” între piloţi în prima parte a zborului de la Barcelona către Dusseldorf. Apoi, înregistrarea audio arată că unul dintre piloţi a părăsit carlinga şi nu a mai putut intra.

Tipul de afară ciocăne uşor în uşă şi nu îi răspunde nimeni. Apoi bate mai cu putere, şi niciun răspuns. Nu primeşte niciun răspuns. Poţi auzi cum încearcă să spargă uşa.

anchetator militar

În timp ce înregistrarea audio oferă o perspectivă asupra circumstanţelor care au dus la accidentul de marţi dimineaţă, aceasta lasă şi multe întrebări fără răspuns.

Încă nu ştim motivul pentru care unul dintre piloți a plecat. Dar ceea ce este sigur este că celălalt pilot este singur şi nu deschide uşa.

anchetator militar

Datele înregistrate de cutia neagră par să adâncească şi mai mult misterul care înconjoară acest accident şi nu oferă indicii cu privire la condiţiile sau activitatea pilotului care a rămas în carlingă. Coborârea de la 11.500 de metri în aproximativ zece minute a fost alarmantă dar suficient de graduală pentru a indica faptul că avionul Airbus A320 nu a fost avariat în mod catastrofal. În niciun moment în timpul coborârii nu a existat un dialog între carlingă şi controlorii de trafic aerian sau un alt semnal de urgenţă.

R.D.