Port privat la Giurgiulești pentru afaceriști conectați la gruparea Patron

Un grup de afaceriști conectați la gruparea Patron – una dintre cele mai importante organizații criminale din Republica Moldova, implicată în asasinate la comandă, trafic de arme și contrabandă cu țigări – vrea un port privat pentru nave de transport mărfuri. Noul port ar urma să fie amenajat în imediata apropiere a celui de la Giurgiulești, pe un teren strategic, concesionat de la stat, scriu jurnaliștii de la Rise Project Moldova.

Potrivit Rise Moldova, primii pași au fost făcuți în noiembrie 2010. Agenția de stat Moldsilva a dat în arendă, pentru o perioadă de 49 de ani, un lot de peste 18 hectare de teren, lângă Portul Giurgiulești, companiei Vas International Plus. Firma este controlată de Valerii Zabolotnîi, fost asociat într-o companie „geamănă” înființată în România – Vas International SRL – cu Veaceslav Hariton, supranumit „Slavic”, unul dintre locotenenții lui Ion Gușan, cunoscut în lumea interlopă ca „Nicu Patron”, liderul grupării Patron.

De la turism la activități portuare

Potrivit contractului inițial încheiat cu Moldsilva, în schimbul unei taxe de arendă de peste 4.000 de lei/hectar, Vas Internațional Plus avea dreptul să amenajeze pe terenul de lângă Giurgiulești o zonă de recreere cu foișoare și pavilioane.

Deși de la semnarea contractului au trecut mai bine de 5 ani, firma nu a investit niciun leu în amenajarea unui spațiu de agrement. Asta, în condițiile în care terenul – pe care nu crește niciun copac, doar pășuni și stufăriș – ar fi avut nevoie de investiții majore pentru a deveni o destinație turistică, după cum admit și angajații întreprinderii silvice Cahul. Potrivit acestora, malul din zonă nici măcar nu a putut fi împădurit, din cauza revărsărilor frecvente ale Prutului.

În vara anului trecut, Valerii Zabolotnîi a obținut însă ilegal autorizația necesară pentru amenajarea unui port privat. Asta, după ce fostul șef al Moldsilva, Iurie Apostolochi, a semnat un acord adițional la contractul de arendă, care încalcă Regulamentul privind arenda fondului forestier.

Acordul a fost semnat de Apostolachi pe 29 iulie 2015 și completează scopul folosinței terenului astfel: „în scop de recreere și acordarea serviciilor de depozitare, prelucrare, încărcare-descărcare pentru diverse produse forestiere, agricole și altele, precum și amplasarea unui debarcader și a unei platforme”.

Ion Ceban, actualul șef al Agenției Moldsilva: Acest acord adițional prevede activități economice, ceea ce contravine legislației, deoarece în fondul forestier nu putem să avem decât două tipuri de contracte: în scop de recreere sau vânătoare.

La doar două zile de la semnarea documentului, Apostolachi a demisionat. Acordul încheiat cu Zabolotnîi rămâne însă în vigoare.

Reporterii RISE au încercat în zadar să-l contacteze pe Iurie Apostolachi. Acesta nu a răspuns la apelurilor noastre.

Firma „geamănă” din România – contrabandă și spălare de bani

Valerii Zabolotnîi are, în schimb, doar cuvinte de laudă pentru fostul șef al Moldsilva. În plus, dă vina pe autorități pentru lipsa investițiilor și susține că va amenaja în zonă doar un „debarcader”.

Valerii Zabolotnîi, directorul VAS Internațional Plus: Dacă statul nu ne punea bețe în roate, azi era și zonă de recreere, pavilioane, bazin. Totodată era și debarcader. Pentru că noi avem parteneri care au milioane și ar fi dispuși să vină cu investiții. Abia când a venit Apostolachi la conducerea Moldsilva, ne-a putut înțelege, pentru că e unicul om profesionist.

Cât despre fostul său asociat din România, Veaceslav Hariton, Zabolotnîi susține că nu mai știe nimic de el de vreo 2-3 ani. Admite însă că a primit „oferte” de a se implica în contrabanda cu țigări.

Hariton a fost trimis în judecată de procurorii români pentru infracțiuni de criminalitate organizată și condamnat de magistrații Curții de Apel Brașov la 4 ani și 6 luni de închisoare. Anchetatorii arătau că societatea înființată, în 2003, de Zabolotnîi și Hariton, Vas International SRL, a fost implicată în operațiuni de spălare de bani proveniți din contrabandă cu țigări.

Valerii Zabolotnîi: Vas International România? Da, eu am fondat-o, apoi am vândut-o. De vreo 2-3 ani nu mai comunic cu Hariton. Doar cu Grigoraș Gheorghe, care are grijă de firmă[…] Ni s-au făcut niște oferte legate de contrabanda cu țigări, dar am refuzat.

Fost șef al Poliției de Frontieră, în afacerea „portul”

Afirmațiile lui Valerii Zabolotnîi legate de afacerea pe care urmează să o dezvolte în vecinătatea Portului Giurgiulești sunt contrazise de documentele intrate în posesia reporterilor RISE. Acestea demonstrează că e vorba despre mai mult decât un simplu „debarcader”.

Astfel, pe 31 iulie 2015, la două zile de la semnarea Acordului adițional la contractul de arendă cu Moldsilva, Inspectoratul Ecologic de Stat a emis avizul expertizei ecologice la proiectul de execuție a lucrărilor. Proiectul prevede instalarea provizorie a două platforme din elemente de beton, cântar pentru camioane, încăperi administrative, o parcare, dar și patru dispozitive de ancorare. Aici vor putea acosta nave cu o capacitate între 400 și 1.200 de tone.

În plus, alături de Vas Internațional Plus, beneficiară a proiectului de execuție a lucrării este și firma Expo Prut, fondată în 2015 și administrată de Radu Anatolie, fostul șef al Poliției de Frontieră Cahul și consilier raional PLDM în perioada 2011-2015. Printre domeniile de activitate ale companiei se numără comerțul angro cu cereale, furaje și tutun neprelucrat.

Statul are și el „investitorii” lui

În toamna anului 2015, după ce Moldsilva a trecut din subordinea Guvernului în cea a Ministerului Mediului, statul a început un război judiciar împotriva Vas Internațional Plus.

Ministrul Mediului, Valeriu Munteanu, a cerut Moldsilva să înceapă procedura de reziliere a contractului. În plus, a sesizat anchetatorii.

Valeriu Munteanu: Se construiește un port plenipotențiar pe care ei (VAS Internațional Plus – n.r.) l-au botezat simbolic debarcader. Aceste lucruri nu se fac cu jumătăți de măsură. E nevoie de un proiect de impact, studiu internațional, inclusiv cu participarea României și Ucrainei, care trebuie să accepte, conform legii, că se construiește un port nou în zona lor de congruență.

În paralel, ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor (MTID), Iurie Chirinciuc, a inițiat un proiect de hotărâre de Guvern care prevede „transmiterea din fondul silvic a 61 hectare de terenuri amplasate în extravilanul satului Giurgiulești în proprietatea publică a Întreprinderii de Stat Portul Fluvial Ungheni” . O treime din această suprafață este concesionată însă companiei Vas Internațional Plus.

Pe cele 61 de hectare, MTID vrea să atragă investiții pentru extinderea activităților portuare la Giurgiulești.

Iurie Chirinciuc (despre proiectul de hotărâre de Guvern)Vrem să mărim capacitățile noastre de import și export. Printre potențialii investitori sunt agenți economici din Republica Moldova, dar și România.

Proiectul lui Chirinciuc este susținut și de ministrul Mediului. „Da, desigur că accept ideea și voi semna proiectul. Activitățile portuare trebuie să le desfășoare statul”, spune Munteanu.

Ministrul Transporturilor susține că printre cei intersați să investească în activități portuare la Giurgiulești este și Valeriu Guma – fost deputat PD, condamnat în România la 4 ani de închisoare pentru corupție și eliberat de instanțele din Moldova. O investiție a lui Guma în Portul Giurgiulești ar fi cu atât mai interesantă cu cât șeful Portului Fluvial Ungheni (care are în subordine Portul Giurgiulești), Viorel Pozdîrcă, este finul de cununie a lui Valeriu Guma. Guma neagă informațiile care-l plasează pe lista de posibili investitori.

Valeriu Guma, ex-deputat PD: Nu vin și nici nu aveam de gând să vin cu investiții, dar dacă veneam puteam să am și 10 fini acolo. Asta nu contează. Investițiile nu se fac prin fini, ci prin bani, proiecte concrete.

rise_project_info

 

 

 

NICIUN COMENTARIU