Podul Calafat-Vidin, gata pentru folosire, va fi deschis oficial circulației pe 14 iunie

Podul Calafat-Vidin, gata pentru folosire, va fi deschis oficial circulației pe 14 iunie

Podul Calafat-Vidin, gata pentru folosire, va fi deschis oficial circulației pe 14 iunie

Al doilea pod peste Dunăre, cel care leagă localitatea bulgară Vidin de orașul Calafat, este pregătit să fie deschis circulației, potrivit inspectorilor în construcții, iar ceremonia oficială de deschidere va avea loc pe 14 iunie, potrivit publicației Sofia Globe.

Liniei de cale ferată i-a fost testată capacitatea de a suporta un maximum de încărcătură la maximum de viteză. Pentru probe s-au folosit locomotive, vagoane de marfă și platforme de 30 de tone.

La 22 mai, președintele bulgar Rosen Plevneliev, premierul Victor Ponta și comisarul european pentru Politici Regionale, Johannes Hahn, au convenit să deschidă Podul Calafat-Vidin pe 14 iunie. De asemenea, bulgarii au aprobat, la 24 aprilie, proiectul de acord interguvernamental pentru deschiderea unui nou punct de control la granița cu România, lângă podul peste Dunăre.

Acordul presupune amplasarea punctului de control înainte ca podul să fie deshis circulației. Într-o decizie separată, Executivul bulgar a mai aprobat și transmis spre ratificare un acord interguvernamental de înființare a unui joint venture care să opereze Podul Calafat-Vidin.

Ideea construirii unui al doilea pod peste Dunăre a fost discutată ani buni, însă dificultățile de finanțare au amânat de mai multe ori punerea ei în practică. Construcția a devenit fezabilă atunci când UE a fost de acord să contribuie cu fonduri. În final, Uniunea a finanțat o treime din construcție prin intermediul ISPA, costurile finale ridicându-se la 300 de milioane de euro.

Inițial, podul avea ca termen de finalizare finalul anului 2011, dar Comisia Europeană a fost de acord să extindă termenul limită cu un an, permițând celor două state să folosească fondurile ISPA.

În octombrie anul trecut, aflat într-o vizită de lucru pe podul Calafat-Vidin, la invitaţia omologului său bulgar de la acea vreme, Boiko Borisov, Ponta a acuzat birocraţia fostelor guverne ale României în legătură cu construcţia podului, arătând că a fost nevoie de doi ani ca administraţia publică română să facă un memorandum pentru înfiinţarea companiei mixte româno-bulgare care se va ocupa de exploatarea podului Calafat-Vidin.

Conform estimărilor, peste 100.000 de vehicule ar urma să traverseze anual acest pod.

Cosmina Croitoru

NICIUN COMENTARIU