21.3 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024 - 19:38
No menu items!

Patru legi, modificate de Guvern prin Ordonanța de urgență privind interceptările

spot_img

Guvernul a adoptat, vineri, într-o ședință specială, ordonanța de urgență privind unele măsuri pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică dispuse în procesul penal. Potrivit declarațiilor făcute de ministrul justiției, Raluca Prună, nu mai puțin de patru acte normative au fost modificate: Codul de procedură Penală, Legea privind organizarea judiciară, Legea privind organizarea și funcționarea DIICOT, precum și Legea privind organizarea și funcționarea SRI.

Astfel, potrivit ordonanței Executivului, procurorii și organele de cercetare penală vor fi singurii în măsură să pună în executare mandatele de supraveghere tehnică dispuse în dosarele de cercetare penală, utilizând în mod nemijlocit și independent infrastructura Serviciului Român de Informații (SRI).

„Am modificat în primul rând Codul de Procedură Penală, articolul 142, alin.1, în sensul de a-l aduce în acord cu decizia Curții, am mai modificat alin. 2 al acestui articol în sensul de a clarifica cum anume se realizează activitățile de punere în executare a mandatelor și am pus într-un aliniat nou că procurorul, organele de cercetare penală sau lucrătorii specializați în cadrul poliției (…) folosesc nemijlocit sistemele tehnice și proceduri adecvate de natură să asigure integritatea și confidențialitatea datelor și informațiilor colectate”, a susținut ministrul justiției.

În ceea ce privește modificarea Legii 304 privind organizarea judiciară, ministrul Prună a precizat că s-a instituit un control judecătoresc asupra modului în care se pun în aplicare supravegherile tehnice. „Acest control judecătoresc se va realiza de către președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție sau de către un judecător anume desemnat. Modul în care această verificare va fi făcută va fi evident prevăzut prin regulamentul de organizare și funcționare administrativă a ÎCCJ. O a doua modificare a Legii 304/2004 privește posibilitatea ca Ministerului Public să fie autorizat în primul rând să dețină și să folosească mijloace adecvate pentru obținerea, verificarea, prelucrarea, stocarea și descoperirea informațiilor privitoare la infracțiunile date în competența Parchetelor”, a detaliat Raluca Prună.

În plus, Raluca Prună a arătat că prin ordonanță s-a creat posibilitatea ca, în cadrul Ministerului Public, să poată funcționa prin detașare ofițeri sau agenți de poliție judiciară, sub directa conducere și controlul nemijlocit al procurorilor, creând astfel o simetrie cu ceea ce are la ora actuală DNA.

Un al treilea act normativ pe care îl modifică ordonanța adoptată este Legea 508/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea în cadrul Ministerului Public a DIICOT. „Modificarea pe care am făcut-o este în același sens — de a crea posibilitatea ca, în cadrul DIICOT, să funcționeze, prin detașare ofițeri sau agenți de poliție judiciară, la fel, sub directa conducere și controlul nemijlocit al procurorilor Direcției”, a adăugat ministrul.

Cel de-al patrulea act normativ modificat a fost Legea 14/1992 privind organizarea și funcționarea SRI, astfel încât, potrivit ministrului, Centrul Național de Interceptare a comunicațiilor — desemnat prin lege cu rolul de a obține, prelucra și stoca informații în domeniul securității naționale — „asigură accesul nemijlocit și distinct al acestor organe la sistemele tehnice în scopul executării supravegherii tehnice prevăzute de Codul de Procedura Penală”.

„Insist pe cele două cuvinte, nemijlocit, pe de o parte, și distinct, pe de altă parte. Nemijlocit, pentru că asta ne cere Curtea, prin decizia 51/2016, ca accesul acelor organe de urmărire penală să fie făcut, deci intervenția umană să fie exclusiv făcută de organe de urmărire penală, asta asigurăm printr-un acces nemijlocit și vorbim și de un acces distinct, pentru că (…) – știți că SRI este competent de la lege în materia mandatelor de securitate de siguranță națională și în acest sens trebuie să existe un acces distinct, deci două fluxuri distincte pentru un tip de mandate și pentru celălalt”, a precizat ministrul justiției.

Prună a mai spus că o altă modificare a Legii 14/1992 face referire la articolul care prevede că „organele SRI nu pot efectua acte de cercetare penală, nu pot lua măsura reținerii sau arestării preventive și nici dispune de spații proprii de arest”.

„În considerarea modificării despre care am vorbit la Codul de Procedură Penală, am spus că, prin excepție de la aceasta regulă, organele SRI pot fi desemnate ca organe de cercetare penală speciale, în sensul prevăzut expres de Codul de Procedură Penală și anume art. 55 alin. 5 și 6, pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică (…). În fond, ceea ce am făcut a fost să traducem prin lege referința sau să nu punem în pericol, să asigurăm continuitatea în ceea ce privește mandatele de siguranță națională care privesc strict Titlul 10 din Codul Penal și infracțiunea de terorism”, a adăugat ministrul Prună. Prin OUG s-a prevăzut detașarea la DIICOT a 40 de ofițeri sau agenți de poliție judiciară, iar printr-o hotărâre adoptată tot vineri de Guvern, detașarea a câte 40 de ofițeri sau agenți de poliție judiciară la Ministerul Public și DNA.

R.D.