luni, 25 ianuarie 2021 - 4:20

Motorina din România, mai scumpă decât în Polonia și Luxemburg. Cât reprezintă taxele în preț

Italia anunță măsuri împotriva Pfizer și AstraZeneca din cauza întârzierilor la livrarea vaccinurilor

Italia va lua măsuri legale împotriva companiilor Pfizer şi AstraZeneca din cauza întârzierilor în livrarea de vaccinuri anti-Covid. Anunțul a fost făcut duminică de...

Redeschiderea școlilor, sub semnul întrebării. Personalul din grădinițe are prioritate la vaccinare

Ministrul educației Sorin Cîmpeanu a vorbit, duminică seară, despre redeschiderea școlilor. El a explicat că decizia finală va fi luată, pe 2 februarie, împreună...

Se întorc ninsorile. Cod portocaliu de viscol până luni dimineață

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis, duminică, o avertizare Cod portocaliu de viscol în zonele înalte din Carpații Meridionali.  Codul portocaliu de viscol intră în vigoare...

Anchetă epidemiologică extinsă în cazul focarului de la școala din Capitală. Încă 11 probe au fost recoltate

Direcția de Sănătate Publică București a anunțat, duminică, că a decis să extindă ancheta epidemiologică în cazul focarului de la Școala Gimnazială nr. 28,...

pompa motorina

Un litru de motorină comercializată în România costă, în medie, de la începutul acestui an, peste 1,30 euro, mai scump decât în alte cinci state UE, deși aici veniturile pe cap de locuitor au rămas cele mai mici din comunitatea europeană, după Bulgaria. Mai exact, litrul de motorină a ajuns mai scump decât în Croația, Letonia, Lituania și chiar Polonia și Luxemburg. În numai trei săptămâni (16 decembrie 2013 – 6 ianuarie 2014), carburantul s-a scumpit cu un procent.

La 16 decembrie 2013, taxele reprezentau 45,3% din prețul final al motorinei, în timp ce pe 6 ianuarie 2014 acestea reprezentau peste 46% din costul final. Taxele indirecte, în special accizele, reprezentau 26,6% din costul final al unui litru de motorină pe 6 ianuarie 2014. Datele fac parte din Buletinul European pentru Carburanți (European Oil Bulletin).

Cât privește prețul fără taxe, acesta a scăzut la motorină, de la începutul acestui an, cu 0,46%, dar a crescut la benzină cu 1,37%. Chiar și așa, litrul de benzină se vinde în România cu 1,24 euro, cel mai mic preț din Uniunea Europeană.

În România, preţul benzinei va continua să rămână inferior mediei europene ca urmare a faptului că în majoritatea ţărilor UE benzina este mult mai scumpă decât motorina, consecinţă a unei accizări mai puternice în cazul primului carburant. Motorina însă are toate șansele să fie mai scumpă decât în majoritatea statelor UE.

Guvernul a decis, în 2013, ca accizele pentru acest an să se calculeze la același curs la care s-au calculat și cele pentru anul trecut, respectiv 4,5223 lei pentru un euro, valoare care se actualizează cu o medie a inflației de 4,77%. Asta în ciuda regulii care ar fi impus la calculul accizei cursul de la 1 octombrie 2013. Dar fiindcă acesta a fost mai mic decât cel din 2012, Executivul a gândit o schemă prin care să aplice un curs mai avantajos pentru încasările la buget.

În concluzie, rezultă un curs pentru accize de 4,7380 lei pentru un euro în 2014, cu 6,2% mai mare decât cel care ar fi trebuit să fie luat în calcul. Nu în ultimul rând, la carburanți a fost planificată adăugarea unei accize suplimentare de 7 eurocenți pe litru. Aceasta a fost însă amânată până în trimestrul al doilea din 2014, la presiunile șefului statului.

Guvernul aşteaptă să încaseze la buget 1,1 miliarde lei din stabilirea unui mod de calcul al accizelor în lei, actualizat cu inflaţia. Alte 810 milioane lei erau anticipate din creşterea accizelor la benzină, 1,8 miliarde lei din noile accize la motorină şi 1,6 milioane lei din accizele la petrol lampant-kerosen.

Totalul încasărilor la bugetul de stat din accize era estimat la 22,8 miliarde lei, cu 15,74% mai mult comparativ cu nivelul de 19,7 miliarde lei prognozat pentru acest an. Odată cu amânarea accizei suplimentare, Guvernul a fost nevoit să actualizeze aceste date, dar nu a comunicat încă cifrele oficiale.

Comerțul cu amănuntul, indicator de bază pentru măsurarea consumului, a scăzut în primele zece luni ale acestui an cu 0,1% față de perioada similară a anului trecut. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), vânzările de carburanți au scăzut cel mai mult în perioada analizată, respectiv cu aproape 5%.

Cosmina Croitoru

RĂZBOIUL DIN POLIȚIA CAPITALEI. Șeful Poliției din Centrul Vechi: Au greșit să plătească! Dar care a fost temeiul legal al filajului?

Comisarul Cristian Ghica, șeful Secției de poliție din Centrul Vechi, susține că este o greșeală faptul că patru procurori și Radu Gavriș, adjunctul șefului...

Proteste la Guvern și Președinție, de Ziua Micii Uniri. Se cer salarii si pensii mai mari

Sindicalişti din diferite sectoare de activitate şi pensionari civili şi militari protestează, duminică, de Ziua Micii Uniri, faţă de deciziile luate de autorităţi în...

AstraZeneca reduce la mai puțin de jumătate livrările de vaccin către UE. Care vor fi consecințele pentru România

După ce Pfizer şi-a redus livrările de vaccin către UE săptămâna trecută, acum a venit rândul AstraZeneca. Compania farmaceutică a anunţat că nu va...

Bucureșteanul depistat cu noua tulpină de coronavirus a infectat încă 9 persoane. Focarul, la o școală din Capitală

Ministerul Sănătății a anunțat, sâmbătă seara, că 9 din 10 persoane testate – contacți ai unuia dintre pacienții depistați în cursul zilei de vineri...

Vaccinul anti-COVID are o singură contraindicație categorică. Ce spun specialiștii

Medicul Virgil Musta susține că vaccinul împotriva Covid-19 poate fi făcut de majoritatea persoanelor, dar serul nu este recomandat persoanelor cu reacţie alergică severă...