Moody’s: Un preț mic al barilului oferă spațiu fiscal statelor care importă petrol

Statele obligate să cumpere petrol vor înregistra deficite mai mici

sonde_petrol

Prețurile scăzute ale petrolului vor inversa performanțele financiare ale statelor exportatoare și importatoare în 2015, comparativ cu anii anteriori, potrivit unui raport al companiei de consultanță Moody’s.

Astfel, bugetele publice ale statelor exportatoare vor fi din nou sub presiune, iar importatorii vor putea să-și reducă deficitele.

Impactul energiei ieftine asupra exportatorilor este stricarea echilibrelor bugetare și comerciale, unele state urmând să treacă de la excedente la deficite pe ambii parametri.

Importatorii au câștigat un spațiu de respiro, în care vor putea să își reducă deficitele bugetare și să folosească sumele economisite pentru a-și reface rezervele. Raportul analizează situația pentru patru exportatori și șase importatori neți.

”Între 2011 și 2014, prețurile mari ale petrolului au ajutat exportatorii de petrol să înregistreze excedente fiscale și de cont curent, în timp ce importatorii au suferit deficite duble. Energia ieftină înseamnă că peisajul se va schimba în 2015”, a afirmat Steffen Dyck, vicepreședinte al Moody’s și autor al raportului.

Între iunie 2014 și ianuarie 2015, prețul barilului a scăzut cu aproximativ 60%.

Statele exportatoare trebuie să-și ajusteze planurile de consum și investiții, ceea ce va avea efecte asupra creșterii PIB în 2015. Cele mai mari probleme le vor avea Bahrain, Oman și Arabia Saudită, care vor trece la deficite duble (bugetar+cont curent).

Arabia Saudită își va folosi rezervele valutare mari pentru a atenua impactul unor venituri mai mici. Azerbaijan, Bahrain și Oman vor reduce cheltuielile, care au crescut în perioada în care barilul a fost la prețuri mari.

În cazul Rusiei, se așteaptă trecerea la recesiune și scăderea indicatorilor de creditare.

Importatorii vor avea parte de scăderea deficitelor și de un impuls de încredere economică. În Japonia, al treilea mare importator net al lumii, un baril mai ieftin înseamnă îmbunătățirea balanței comerciale și creșterea veniturilor. O scădere de 1$ în prețul barilului înseamnă o economie anuală de 1 miliard de dolari în factura importurilor.

În Marea Britanie, cel mai semnificativ impact este creșterea veniturilor disponibile ale gospodăriilor.

India va avea de câștigat printr-un indice al inflației mai mic, printr-o balanță comercială mai performantă și prin reducerea subvențiilor pentru carburanți.

Per total, Moody’s se așteaptă ca exportatorii să simtă imediat impactul negativ, iar beneficiile importatorilor se vor materializa pe termen mai lung.

Într-o analiză din ianuarie, Oxford Economics arăta că un preț de 40 de dolari pe barilul de țiței la nivel internațional ar duce la un efect pozitiv asupra economiei românești de +1% în 2015 și 2016.

Miercuri, pe piețele internaționale, prețul barilului Brent era de aproximativ 56$.

NICIUN COMENTARIU