13.1 C
București
duminică, 24 octombrie 2021 - 5:40

Metrorex majorează tarifele pentru a-și acoperi „găurile”

spot_img

Mii de bucureșteni protestează față de noul plan tarifar al metroului bucureștean

foto: timetv.ro

Scumpirea tarifelor la metrou a provocat un val de nemulțumiri în rândul a numeroși bucureșteni, însă conducerea Metrorex nu renunță la noul plan tarifar.

Metrorex a scumpit, începând de sâmbătă cartelele de metrou, în ciuda a sute de petiţii și proteste înregistrate în ultimele zile. Printre problemele invocate de călători se află și cea privind retragerea abonamentului de 62 de călătorii, care îi obligă pe cei care foloseau astfel de cartele să plătească în plus 20 de lei.

Prețul cartelei cu două călătorii este acum de 5 lei, față de 4 cât era până sâmbătă. Cartela cu 10 călătorii a crescut de la 15 lei la 20 lei, iar abonamentul lunar nelimitat, de la 60, la 70 de lei. Abonamentul de 62 călătorii (50 de lei), cel mai convenabil pentru majoritatea bucureștenilor care circulă cu metroul, a fost eliminat. Preţul unui abonament săptămânal cu număr nelimitat de călătorii a fost majorat de la 20 de lei la 25 de lei, iar cel al unui abonament de o zi, de la şase lei la opt lei.

Metrorex anunţa încă din 11 martie creşterea tarifelor pentru călători, precum şi eliminarea abonamentului de 62 de călătorii. Conducerea regiei a explicat această din urmă decizie prin existența a „numeroase petiţii, în ultimii trei ani, cu privire la abonamentul lunar cu 62 de călătorii, precum şi a petiţiilor primite prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, prin care călătorii îşi exprimau nemulţumirile în ceea ce priveşte efectuarea numărului de călătorii în perioada de valabilitate a abonamentului”.

Peste 200 de petiţii au fost înregistrate în perioada 10-23 martie, cât timp propunerea Metrorex de ajustare a tarifelor de călătorie cu metroul a fost în consultare publică pe site-ul Ministerului Transporturilor. Zeci de persoane au protestat, pe 22 martie, cerând explicaţii pentru eliminarea cartelei cu 62 de călătorii şi creşterea tarifelor, în condiţiile în care abonamentul cu 62 călători costa 50 de lei, iar singurul abonament lunar care mai este disponibil este cel cu număr nelimitat de călătorii, al cărui preţ a crescut la 70 lei.

Nemulțumirile au fost exprimate cel mai mult în mediul online, unde mii de bucureșteni au dezavuat creşterea preţurilor şi, în special, eliminarea cartelei de 62 de călătorii. Pe Facebook a fost creată chiar și pagina „Vrem păstrarea cartelei de 62 de călătorii”, cu un eveniment anunţat pentru 1 aprilie, la care şi-au anunţat prezenţa peste 20.000 de persoane. De asemenea, a fost lansată petiţia online „Nu scumpiţi călătoriile cu metroul şi mai ales NU anulaţi abonamentul de 62 de călătorii- Metrorex”, care a adunat, până în prezent, peste 1.800 de semnături, pe site-ul petitieonline.net. Iniţiatorii petiţiei au explicat că abonamentul de 62 de călătorii era cel mai accesibil pentru cei care călătoresc zilnic cu metroul, având nevoie de 40 de călătorii, pentru zilele lucrătoare, şi o rezervă de 22 de călătorii, la preţul de 1,24 de lei/călătorie. Totodată, această cartelă oferea flexibilitate pentru că putea fi folosită de mai multe ori la rând, fără a aştepta 15 minute între două taxări, ca la abonamentul lunar cu un număr nelimitat de călătorii.

Nemulţumiţii arată că, deşi are un trafic mediu zilnic de 600.000 de pasageri, conform datelor din 2012, precum şi subvenţii de la stat, Metrorex anunţă, anual, pierderide 40 de milioane de euro. Această situație se poate explica prin faptul că, pentru fiecare 1.000 de pasageri din traficul zilnic lucrează 6,9 angajaţi. Comparativ, metroul japonez are un profit de 13% în 2013, cu doar 1,4 angajati pentru fiecare 1.000 de pasageri din traficul zilnic.

Noile tarife pentru călătoria cu metroul au fost aprobate prin ordin al ministrului transporturilor, arătându-se că majorarea va conduce la creşterea veniturilor anuale ale Metrorex cu circa 44 milioane de lei şi implicit la diminuarea deficitelor de finanţare.

Olimpia Diaconiuc