Mașinile electrice, în continuare un punct critic în industria europeană

Ford, Geneva Motor Show

Asociația europeană Eurelectric susține inițiativa Comisiei Europene de a propune obiective obligatorii minime pentru dezvoltarea infrastructurii necesare pentru dezvoltarea pieței vehiculelor electrice, a declarat Aura Cărămizaru, responsabil pentru politici strategice din partea asociației.

”Guvernele naționale trebuie să se asigure, de asemenea, că obiectivele sunt în conformitate cu nevoile lor pentru dezvoltarea pieței de electricitate și electro-mobilitate”, a spus Cărămizaru, pentru Sursa Zilei.

Eurelectric este organizația care reprezintă producătorii și distribuitorii de electricitate din UE. Asociația sprijină folosirea pe scară tot mai largă a electricității în transporturi, ca modalitate de a scădea emisiile de carbon.

Comisia Europeană susține adoptarea unei directive care are ca scop dezvoltarea combustibililor alternativi. Directiva aduce un standard tehnic unic în UE pentru reîncărcarea mașinilor electrice, astfel încât să permită o mobilitate totală a cetățenilor în UE.

De asemenea, sunt stabilite ținte precise pentru statele membre în ceea ce privește infrastructura. România s-a angajat să aibă 10.000 de puncte de încărcare până în 2020, în condițiile în care, acum, are doar unul.

În privința altor elemente tehnice referitoare la directivă, Eurelectric a exprimat următoarele poziții:

Susține inițiativa Comisiei pentru un standard comun european cu privire la încărcarea mașinilor electrice – pentru încărcare cu putere normală (<22kW) și cu putere înaltă (>22 kW). Acestea sunt treptele de putere pe care directive trebuie sa le promoveze. La fel de importante sunt și standardadele de comunicare (ICT) care vor permite o comunicare adecvată cu mașinile electrice;

Trebuie promovat conceptul ”smart charging” – încărcarea inteligentă, care permite ca mașinile electrice să fie mai bine integrate în rețeaua de distribuție, pentru a evita potențiale congestii. O încărcare inteligentă constă în controlul și managementul procesului de încărcare, care să optimizeze folosirea rețelei de distribuție. ”Smart charging” va ajuta și la integrarea energiilor regenerabile, cum ar fi energia eoliană sau solară, care sunt intermitente. Pentru a favoriza dezvoltarea unei încărcări inteligente este necesar ca mașinile electrice și stațiile de aprovizionare să comunice informații cum ar fi consumul maxim de putere ori starea de încarcare a bateriei;

Directiva trebuie să promoveze modele de business care să fie coerente cu inițiativele naționale de organizare a pieței de electromobilitate și cu rolurile diferiților actori, deoarece aceasta piață este în curs de dezvoltare. Regulamente predefinte cu privire la dezvoltarea infrastructurii trebuie evitate pentru a nu defavoriza investițiile.

”Eurelectric a propus două concepte diferite pentru accessul consumatorilor la stații de încărcare publice: roaming of services și roaming of electricity and services. Amândouă au interoperabilitate deplină și oferă consumatorilor un acces simplu, bazat pe principiul de roaming similar cu situațiile din telecomunicații, unde consumatorii pot să folosească orice stație de aprovizionare cu un singur contract”, a afirmat Aura Cărămizaru.

Reprezentantul României în Eurelectric este IRE – Institutul Național Român pentru Studiul Amenajării și Folosirii Surselor de Energie, o asociație din care fac parte companii, organizații și instituții de învățământ din domeniul energiei.

Vlad Bârleanu

NICIUN COMENTARIU