12.6 C
București
joi, 25 aprilie 2024 - 8:42
No menu items!

Ioan Rus: Într-un guvern ajungi doar dacă te invită un prim-ministru. INTERVIU

spot_img

Ministrul transporturilor a acordat un interviu pentru Sursa Zilei

Ioan_Rus_SZ

Ministrul transporturilor, Ioan Rus, își dorește să eficientizeze toate ramurile din infrastructură. Într-un interviu acordat în exclusivitate Sursa Zilei, Rus a vorbit despre managerii privați, despre problema autostrăzilor, despre companiile feroviare, dar și despre cum se vede, de la anul, într-un nou guvern, cu un alt premier, în cazul în care Victor Ponta câștigă alegerile prezidențiale.

  • Sunteți mulțumit de activitatea managerilor privați de la Tarom, companiile feroviare și Compania Aeroporturi?

Noii manageri privați vor fi evaluați după 9 luni, pentru că numai atunci putem face o analiză eficientă. Ceea ce s-a întâmplat până acum – unele au fost povești de succes, altele nu. Or fi fost intervenții de la conducerile precedente ale Ministerului Transporturilor, sau alte influențe, nu știu. Am reluat acest proces și avem discuții și cu Banca Mondială și cu societăți profesioniste de selectare de profesional. Cert este că după analiza la 9 luni, la sfârșitul lui septembrie sperăm să avem o listă, un fond de oameni propuși și selectați pentru a intra în structura managementului companiilor. Ce mi-am propus, este să existe o parte fixă și alta variabilă. Partea fixă e de 6 salarii pe ramura respectivă, și la partea variabilă să existe și criterii de performanță, funcție de rezultate, iar aceste criterii suntem în discuții să le implementăm în contractele care vor veni. Oricum, sută la sută, până la sfârșitul anului, la unele companii vom avea manageri noi.

  • CFR?

Unele companii, ați spus foarte bine.

  • CNADNR se află în subordinea SGG sau Ministerul Transporturilor?

La Guvern, în subordnea SGG, în acest moment CNADNR este o companie de interes strategic național ce funcționează sub autoritatea guvernului (DPIIS). Dar foarte multe fonduri trec pe la noi, așa că știm ce se întâmplă. Pe de altă parte, dacă la sfârșitul anului, Victor Ponta va câștiga alegerile prezidențiale, ceea ce ne dorim noi ca partid, automat înseamnă că vom avea alt premier, deci un nou guvern. Atunci vom face o analiză foarte clară dacă e de bine să rămână la Guvern, sau la minister, sau altfel.

  • Într-o asemenea situație, cu un alt guvern, cum vă vedeți dumneavoastră? Tot ministru al Transporturilor sau într-o altă funcție?

Într-un guvern nu ajungi decât dacă te invită prim-ministrul și consideră că are nevoie de tine în echipa lui, în locul acela sau în altul.

  • Vorbim de Comarnic-Brașov de vreo 10-12 ani. De 2 ori s-au semnat contracte, de 2 ori s-au reziliat. Se pune problema acum de o a treia reziliere?

În acest moment, nu. Și față de momentul de început, s-a tot prelungit, dar condițiile s-au schimbat. Circulația s-a întețit și zona în sine, sub orice formă o analizezi, se califică la nivel de autostradă.

  • Semnăm în toamnă și începem lucrările în toamnă?

În mod normal, da. Dacă nu se întâmplă ceva foarte grav, da. Până în acest moment, lucrurile se desfășoară într-un cadru firesc, dar negocierile sunt complexe, plus că este primul contract de concesiune mare pe care România l-ar avea, așadar au fost și multe necunoscute care au trebuit să fie puse în ordine. Trebuie chiar și ajustări ale legislației pentru concesiuni, e un proiect foarte mare, care nu se decide de pe o zi pe alta. Sunt aproape 2 miliarde de euro, așa că nu putem face așa, de mâine ne-apucăm.

  • S-ar fi putut face mai mult, astfel încât să fim mai înaintați, acum, după atâția ani, în acest proiect?

Fără îndoială, cu toții am fi putut face mai multe. Fiecare. Dar n-are rost să stabilim în acest moment vinovații, trebuie să găsim soluțiile.

  • Autostrada Sibiu-Pitești, în câți ani credeți că se poate realiza?

În 2020. În Masterplan, este calificată ca drum expres cu patru benzi (fiecare sens cu câte două benzi), cu bretea între Curtea de Argeș și Vâlcea. Avem soluția, la drumurile expres, să facem exproprieri la regim de autostradă, și atunci, de exemplu, expropriezi 70 de metri de drum de care ai nevoie pentru autostradă, faci doar drum expres, dar într-un exercițiu financiar viitor, te extinzi la autostradă pe ceva ce ai deja proiectat pentru acest lucru.

La fel, drumurile transregionale și transeuropene, la ieșirile din țară de exemplu, își vor crește gradul funcție de evoluția lucrurilor din punct de vedere economic. Deci acest Masterplan de Transport, din 3 în 3 ani, se reia după condițiile respective.

  • Care vor fi drumurile expres?

În jur de 15 septembrie, vom supune dezbaterii publice Masterplanul, cu tot cu discuțiile cu Comisia Europeană, care vor avea loc între 10 și 15 septembrie. Apoi vom avea întreg acordul lor, îl vom face public, în acest moment necesarul e cam de 2.500 de km de drum expres, 5-600 de kilometri de autostradă, 3.000 de km de drum transregional, etc.

  • Deci autostrada Sibiu Pitești va fi drum expres.

În acest moment, da.

  • Există câteva contracte de lucrări de modernizare a Coridorului IV feroviar și construcția unor loturi de autostradă, finanțate prin POS-T 2013-2017, care nu se pot finaliza la 31 decembrie 2015. Luați în calcul o nouă negociere cu oficialii CE pentru a nu se pierde finanțarea europeană pentru aceste lucrări?

Au fost inițiate negocierile pentru fazarea proiectelor de pe coridorul 4 de transport feroviar precum și de pe coridorul 4 de transport rutier, spre exemplu una dintre aceste negocieri a avut în vedere tronsonul de cale ferată Radna /Gurasada /Simeria a cărui valoare estimată este de 1,8 miliarde Euro,  stabilindu-se o valoare de aproximativ 0,5 miliarde Euro lucrări care se vor executa până la sfârșitul anului viitor (faza 1 de realizare a proiectului) și o valoare de 1,3 miliarde Euro care vor fi executate în perioada 2016-2020 (reprezentand faza a doua a proiectului.)

Lista cu aceste proiecte fazate, care se referă la toate proiectele de transport feroviar /rutier /naval /aerian, a fost prezentată informal Comisiei iar Autoritatea de Management POS T va depune aplicațiile de fazare pentru fiecare proiect în parte.

În acest mod au fost luate toate măsurile premise de regulamentele CE pentru ca România să nu piardă resursele alocate din bugetul Uniunii în perioada de programare prezentă și viitoare.

  • Metrorex se transferă la Primăria Capitalei sau nu?

Există un colectiv, un grup de lucru, care analizează acum dacă e DA ori BA.

  • Care este stadiul procesului dintre CFR Călători și REMAR în cazul achiziției vagoanelor cu azbest? Aceste vagoane zac acum într-un depou.

CFR Călători a solicitat in instanță rezilierea contractului, după ce a constatat că există azbest în pereții vagoanelor. Ministerul Mediului a interzis utilizarea acestor vagoane pe motiv că sunt încălcate normele europene în domeniu. Acesta a fost motivul pentru care CFR Călători a cerut rezilierea contractului. Dar e un proces, așa că așteptăm o decizie. Nu pot spune că noi avem sau nu dreptate.

Marilena Nedelcu
Ștefan Etveș