miercuri, 27 ianuarie 2021 - 7:05

Încărcătura de nitrat de amoniu, originea deflagrației din Beirut, pierdută între nava moldovenească și comanditarul african

Îngrijorări în Israel, țara cu cea mai mare rată de imunizare, după o explozie de cazuri Covid-19 la copii

În timp ce adulții cu vârsta peste 40 de ani se vaccinează într-un ritm aproape miraculos, Israelul înregistrează o creștere accentuată a numărului de...

Parlamentarii, amânați la vaccinare

Parlamentarii au aflat, marți după-amiază, că România nu mai are suficiente doze de ser pentru imunizarea lor. Amânarea luată în calcul de Comitetul de...

Care este pedeapsa pe care au cerut-o procurorii pentru Elena Udrea

Procurorul DNA a cerut, la ultimul termen al dosarului în care Elena Udrea este judecată pentru fapte de corupție în legătură cu campania electorală...

Iohannis i-a chemat la Vila Lac pe premierul Cîțu și pe liderii Coaliției de guvernare

Klaus Iohannis are o întâlnire cu membrii coaliției de guvernare la Vila Lac, marți la ora 17. Președintele vrea să discute cu șefii partidelor...

Există multe enigme în legătură cu explozia uriașă și mortală din urmă cu o săptămână, din capitala libaneză, însă dreptul de proprietate asupra materialului extrem de inflamabil care a fost la originea deflagrației ar trebui să fie una dintre cele mai ușor de rezolvat, transmite Reuters.

UPDATE – Costul pagubelor cauzate de explozia devastatoare produsă săptămâna trecută în portul din Beirut depăşeşte 15 miliarde de dolari, a anunţat miercuri preşedintele libanez, Michel Aoun, relatează AFP.

Identificarea clară a dreptului de proprietate, în special a unei încărcături la fel de periculoase precum cea transportată de nava Rhosus, sub pavilion moldovenesc, când a navigat în Beirut în urmă cu șapte ani, este fundamentală pentru transportul maritim, cheia asigurării acesteia și soluționării litigiilor care apar adesea.

Însă interviurile și investigațiile Reuters pentru documente din 10 țări în căutarea proprietății inițiale a acestui lot de 2.750 de tone de nitrat de amoniu au arătat în schimb o poveste complexă despre documente dispărue, secrete și o rețea de companii mici și obscure care se întind pe tot globul.

„Mărfurile erau transportate dintr-o țară în alta și au ajuns într-o țară terță, fără ca nimeni să dețină marfa. De ce au ajuns aici?” a declarat Ghassan Hasbani, fost viceprim-ministru libanez și figură de opoziție.

Cei legați de expediere și intervievați de Reuters au negat că ar avea vreo informație despre proprietarul inițial al mărfii sau au refuzat să răspundă la întrebare. Printre cei care au spus că nu știu se numără: căpitanul navei, producătorul de îngrășăminte din Georgia care a produs marfa și firma africană care a comandat-o, fără însă să fi plătit vreodată pentru ea.

Versiunea oficială a călătoriei finale a lui Rhosus prezintă călătoria sa ca pe o serie de evenimente nefericite.

Înregistrările de transport arată că nava a încărcat nitrat de amoniu în Georgia în septembrie 2013 și a fost menită să-l livreze unui producător de explozibili din Mozambic. Însă, înainte de a părăsi Mediterana, căpitanul și cei doi membri ai echipajului spun că au fost instruiți de omul de afaceri rus, pe care îl considerau proprietarul de fapt al navei, Igor Grechushkin, să facă o oprire neprogramată în Beirut și să preia marfă suplimentară.

Rhosus a ajuns la Beirut în noiembrie, dar nu a plecat niciodată, fiind prins într-o dispută legală privind taxele de port neplătite și defectele navei. Creditorii l-au acuzat pe proprietarul legal al navei, listat ca o firmă cu sediul în Panama, că a abandonat nava, iar marfa a fost descărcată ulterior și introdusă într-un depozit de pe docuri, potrivit registrelor oficiale.

Firma de avocatura Beirut care a acționat pentru creditori, Baroudi & Asociații, nu a răspuns la cererile de identificare a proprietarului legal inițial al mărfii. Reuters nu a putut să ia legătura cu Grechushkin.

Nava goală în cele din urmă s-a scufundat unde a fost acostată în 2018, conform obiceiurilor libaneze.

Ultimele mișcări ale navei Rhosus sunt supuse unui nou control după ce azotatul de amoniu a luat foc în interiorul depozitului și a explodat săptămâna trecută, ucigând cel puțin 158 de persoane, rănind mii și lăsând 250.000 de persoane fără adăpost.

Angela Merkel: ”Trebuie să diminuăm traficul aerian, astfel încât să nu se mai poată ajunge nicăieri”

Vlad Drăghicescu (corespondență specială) ”Ce ne facem cu germanii care călătoresc? Am întrebat de o sută de ori în cadrul consultărilor purtate cu premierii landurilor: de...

Ce a răspuns Ludovic Orban când a fost întrebat dacă mai candidează la șefia PNL

Actualul președinte al PNL, Ludovic Orban, a evitat să răspundă deschis dacă mai candidează sau nu la congresul partidului, care va avea loc în...

Se amână vaccinarea în România. Gheorghiță (5 ianuarie): România nu ia în calcul amânarea vaccinării

Președintele Comitetului Național de vaccinare COVID, Valeriu Gheorghiță, a precizat, marți, că vaccinările vor fi reprogramate, din cauza deficitului de doze. În urmă cu...

Prefectul Berbeceanu a semnat ca primarul. Decizia de redeschidere a restaurantelor, scrisă cu erori. DOCUMENTE

O eroare strecurată în hotărârea privind redeschiderea restaurantelor în București a dat peste cap activitatea din HORECA până marți, când a fost observată de...

Arhivă cu 500 de milioane de numere de telefon ale utilizatorilor Facebook, vândută pe Telegram

O persoană necunoscută a creat un bot prin care vinde pe Telegram, individual și vrac, numerele de telefon ale peste jumătate de miliard de...