21.3 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024 - 19:36
No menu items!

Germania – cea mai bună destinație pentru investiții din UE. Cum poate profita România?

spot_img
Germania – cea mai bună destinație pentru investiții din UE. Cum poate profita România?
foto: flog.pl

Germania este pe primul loc în clasamentul celor mai atractive destinaţii din Uniunea Europeană pentru investiţiile străine directe, potrivit unui studiu publicat de compania de consultanță Ernst&Young. La nivel global, Germania a căzut în 2012 de pe locul 5 pe locul 6, find depășită de Rusia.

”Germania acţionează ca o forţă motrice pentru economiile ţărilor vecine prin intermediul relaţiilor sale comerciale foarte strânse cu acestea”, se arată în raportul intitulat ”Un centru de putere în vremuri tulburi – Studiu de atractivitate a Germaniei”. În schimb, statele din sudul UE nu pot profita de pe urma dezvoltării economice robuste a Germaniei, din cauza dezvoltării slabe a sectoarelor industriale.

”Puterea economică a Germaniei creează speranţa că aceasta va continua să contribuie la rezolvarea crizei europene. Se ridică, însă, întrebarea în ce măsură această forţă nu este, uneori, supraestimată”, se mai afirmă în studiu.

La întrebarea care vor fi cele mai atractive destinaţii europene de business pentru următorii trei ani, 56% dintre investitorii intervievaţi au numit Germania şi doar un sfert din aceştia au menţionat Franţa sau Marea Britanie.

Economia Germaniei este în prezent foarte flexibilă şi puternică, datorită reformelor economice şi sociale realizate în mandatul fostului cancelar Gerhard Schroeder. Cele mai atractive argumente oferite de investitori sunt infrastructura de transport și de telecomunicații, competenţele forţei de muncă, reglementarea și atractivitatea pieței interne.

”Majoritatea companiilor care aveau în vedere relocarea din Germania în ţări cu un nivel mai scăzut al salariilor, din raţiuni de costuri, au făcut această mişcare cu mai mulţi ani în urmă. Deşi vor exista, cu siguranţă, pe mai departe relocări, rata acestora va scădea, mai ales din cauza creşterii considerabile a costurilor în ţările ţintă — cu predilecţie, cele din Europa Centrală şi de Est, ceea ce face relocarea mult mai puţin atractivă”, potrivit raportului citat.

 Implicaţiile pentru România

Germania reprezintă o destinaţie de top pentru exporturile din România iar evoluţia sa viitoare în cadrul UE este crucială şi în ceea ce priveşte efectul în lanţ pe care îl poate genera asupra economiei româneşti. Este important să se ţină cont de faptul că, în ciuda poveştilor de succes, economia germană este totuşi afectată de criză – atât din cauza economiei globale – cât, mai ales, pe baza legăturilor sale foarte strânse cu Uniunea Europeană.

Înscriindu-se în linia ultimilor trei ani, exporturile româneşti către Germania au crescut în mod susţinut şi anul trecut. Astfel, conform datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică, Germania este cea mai importantă destinaţie, atrăgând 18,8% din totalul exporturilor româneşti în primele 10 luni ale lui 2012, fiind urmată de Italia (12,2%) şi de Franţa (6,9%).

”În absenţa unor progrese care nu pot fi imediate în zone-cheie de competitivitate, precum infrastructură sau administraţie publică, exporturile vor continua să fie principalul motor economic pe termen scurt şi mediu pentru România. Este, de aceea, esenţial să rămânem cu atenţia îndreptată asupra evoluţiei Germaniei – un factor major cu impact direct asupra economiei româneşti în următorii ani”, afirmă consultanții de la Ernst&Young.

Vlad Bârleanu