9.8 C
București
miercuri, 20 octombrie 2021 - 1:00

Fizica dovedeşte că atât Rusia cât şi Turcia mint în legătură cu avionul doborât

spot_img

Ca urmare a incidentului recent în care un avion rus a fost doborât de forţele turceşti la graniţa dintre Siria şi Turcia, ambele ţări au oferit explicaţii diferite cu privire la ceea ce s-a întâmplat.

Doi astrofizicieni de la Universitatea KU Leuven din Belgia au folosit mecanica newtoniană pentru a dovedi că niciuna dintre relatări nu poate fi adevărată.

Săptămâna trecută, un avion militar rus a fost doborât de Turcia, care susţine că i-ar fi violat spaţiul aerian timp de 17 secunde şi a ignorat 10 avertismente în 5 minute. Rusia declară că avionul a fost doborât din spaţiul aerian sirian şi că nu a violat niciodată teritoriul Turciei. Doi cercetători belgieni au hotărât să analizeze videoclipul pentru a încerca să afle care dintre părţi are dreptate.

Cu 30 de secunde înainte de impactul cu solul, avionul este lovit şi intră în picaj. Presupunând că pilotul a pierdut controlul de la bun început, mişcarea spre pămănt este dependentă doar de acceleraţia gravitaţională. Astfel, fizicienii au calculat că avionul se deplasa la o altitudine de 4,5km în momentul în care a fost lovit.

Turcia susţine că avionul s-a prăbuşit la 8km de unde a fost doborât. Acest lucru înseamnă că ar fi trebuit să se deplaseze cu o viteză iniţială de 980km/h. Oficialii turci au declarat că avionul a parcurs 2km din spaţiul aerian al ţării în 17 secunde.

Însă la această viteză ar fi avut nevoie de doar 7 secunde pentru a parcurge cei 2km. Dacă avionul s-ar fi deplasat cu acea viteză, ar fi acoperit o distanţă de 80km în cele 5 minute, ceea ce înseamnă că declaraţia Turciei de ,,10 avertismente în 5 minute” este falsă. Deci, avertismentele ar fi fost date pe baza simplei speculaţii că avionul va trece graniţa, nu că ar fi trecut-o deja.

Deşi acest lucru transformă povestea Turciei într-una cel puţin suspectă, cea a Rusiei este de asemenea destul de dubioasă, potrivit cercetătorilor. Harta rusă care arată că avionul nu a încălcat graniţa Turciei evidenţiază faptul că avionul şi-a schimbat cursul cu 90 de grade când a fost lovit de rachetă. ,,Schimbarea cursului cu 90 de grade poate fi determinată doar de un obiect mult mai greu sau mult mai rapid decât avionul”, spun fizicienii.

O rachetă sol-aer nu ar fi putut determina acest lucru, dovedind că schimbarea cursului cu 90 de grade a fost decizia pilotului. În ciuda declaraţiilor Rusiei, avionul nu evita în mod activ teritoriul Turciei.

 

Octavian Cătuşanu