19.7 C
București
sâmbătă, 25 septembrie 2021 - 21:45

Facturile la energie: Peste 10.000 de reclamații la Protecţia Consumatorilor

spot_img

În ultimele șase luni, peste 10.000 de consumatori au reclamat probleme în raporturile comerciale cu furnizorii lor de energie, potrivit Asociaţiei Energia Inteligentă, citată de Adevărul.ro. Reprezentanții Asociației trag un semnal de alarmă și spun că acest lucru se întâmplă pentru că “participanţii la piaţă deşi se găsesc în piaţa liberă, se comportă asemenea unei pieţe monopoliste”. Ministrul Economiei a cerut ANRE și ANPC să controleze toți acei furnizori care deși au încheiat contracte cu preț ferm pentru un an de zile, notifică consumatorii casnici că vor să schimbe prețul.

Majoritatea reclamaţiilor făcute la ANRE, nu duc la rezolvarea situaţiei ridicate de consumator, acesta urmând să-şi rezolve mai departe singuri problemele, sau de cele mai multe ori să plece capul şi să accepte situaţi impusă de furnizor.

Asociaţiei România Inteligentă enumeră și câteva cauze:

România se confruntă cu o problemă de sistem. Participanţii la piaţă deşi se găsesc în piaţa liberă, se comportă asemenea unei pieţe monopoliste. Furnizorii nu şi-au adaptat sistemele electronice şi cele de Call Center la problemele specifice unei pieţe cu contracte eterogene, nu au oameni pregătiţi pentru a prezenta răspunsuri la problemele comerciale ale consumatorilor, personalul este depăşit numeric şi fără o pregătire care să acopere problemele consumatorilor şi adesea obosiţi şi irascibili etc.

– Instituţile de supraveghere a pieţei, fără de care de fapt nu se poate vorbi de o piaţă (ANRE, CC, ANPC), se găsesc în aceeaşi situaţie, şi mai ales joacă exclusiv rolul de poliţist, neîţelegând că problemele sistemice nu se rezolvă cu amenzi, ci cu punerea la punct a procedurilor, instrucţiunilor şi mecanismelor sistemice care nu funcţionează. Este asemeni altor multor situatii din Romania, cum ar fi lipsa autostrazilor care este tratată cu amenzi pentru şoferii care trebuie să ajungă într-un anumit timp la destinaţie.

Nu există un Centru de Soluţionare Alternativă a Litigiilor in Domeniul Gazelor Naturale şi Energiei.

Scopul unei astfel de entitati este sa soluţioneze gratuit şi în cel mult 30 de zile litigii dintre clienti şi furnizori / operatori din domeniul gazelor. Astfel, toţi consumatorii care au o neînţelegere comercială de pe piaţa gazelor/energiei, au nevoie de o entitate care să le medieze litigiu şi nu să îI lase la mâna furnziorului.

Important de precizat că procesul de liberalizare al pieţei de energie, început în anul 2012, a prevăzut o astfel de institiuţie, în acest sens.

Încă din 2015 în România există o lege care prevede înfiinţarea acestui centru de Soluţionare Alternativă a Litigiilor, fără ca el să şi funcţioneze.

Asociaţia Energia Inteligentă a atras atenţia în repetate rânduri asupra faptului că După nebunia liberalizării pieţei energiei, consumatorii urmează să se confrunte cu nebunia nemulţumirilor urmare a facturilor mari la energie

Rezolvarea haosului de pe piaţa de energie presupune rezolvarea problemelor de sistem şi a rezolvarea problemelor punctuale ale consumatorilor. „Vremea teoriilor a trecut, trebuie să ne coborâm şi să vedem ce se întâmplă în jurul nostru, inclusiv să recunoaştem că suferinţa consumatorilor are la bază greşelile trecute şi prezente făcute în piaţa de energie”, arată Asociaţia pe blogul său.