11.2 C
București
joi, 18 aprilie 2024 - 22:03
No menu items!

FACIAS dă în judecată statul român pentru lipsa de interes în despăgubirea românilor prejudiciați de Volkswagen

spot_img

Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a anunțat joi că va acționa în judecată statul român, în speță Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) și Ministerul Transporturilor, pentru lipsa de interes manifestată pentru despăgubirea românilor care dețin autoturisme Volkswagen, pe care au fost instalate softuri ce au permis manipularea testelor privind stabilirea standardelor de emisii aplicabile. FACIAS va înainta o acțiune în contencios administrativ solicitând instanței judecatorești să oblige institutiile statului român să ia măsurile legale în privința acestui abuz și sa-i oblige pe cei responsabili la repararea prejudiciilor cauzate, față de consumatori și față de mediu.

Argumentele FACIAS:

  • Prin întârzierea demersurilor asumate și anunțate, instituțiile statului prejudiciază atât imaginea României, care are obligația de a respecta solicitările oficiale ale Uniunii Europene, asemeni celorlalte state membre, cat mai ales pe clienții români de bună credință care au achitat toate taxele la achiziționarea unui autovehicul VW.
  • În 2015, Grupul Volkswagen a recunoscut oficial instalarea unui soft special care a permis manipularea testelor privind stabilirea standardelor de emisii aplicabile pe aproximativ 11 milioane de autovehicule comercializate la nivel mondial, din care 8,5 milioane vandute in Europa si aproximativ 500.000 in SUA.
  • Volkswagen a acceptat să plătească despăgubiri de 15 miliarde de dolari pentru cei 500.000 proprietarii americani de maşini cu motoare diesel, dar a respins o măsură similară pentru cei 8,5 milioane de proprietari de maşini din Europa care au avut, de asemenea, testele de emisii truncate https://www.sursazilei.ro/volkswagen-ii-despagubeste-pe-americani-nu-si-pe-europeni/.
  • Comisia Europeana a confirmat ca Volkswagen a incalcat drepturile consumatorilor in 20 de tari membre.
  • Comisia Europeană a cerut tuturor statelor comunitare să demareze propriile lor investigaţii la nivel naţional cu privire la autoturismele Diesel produse de Volkswagen pentru a putea stabili dacă şi cât de multe vehicule certificate în UE au fost echipate cu sisteme care încalcă reglementările Uniunii Europene, sisteme electronice speciale pentru evitarea standardelor referitoare la poluare.
  • În Romania există peste 50.000 de autoturisme pe care au fost instalate dispozitive sau tehnici de manipulare a emisiilor. Potrivit unui raspuns trimis FACIAS de catre Registrul Auto Român, numai 12,52% dintre aceste masini au fost rechemate pentru remedierea neconformitatilor. Nimeni nu a fost insa despagubit.
  • În Romania, la sfarsitul anului 2015, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor a decis, alături de Ministerul Transporturilor, să înfiinţeze un Grup mixt de lucru având ca misiune identificarea măsurilor legale pe care statul român trebuie să le impună în cazul Volkswagen.
  • Pana in prezent institutiile statului nu au oferit nicio informatie cu privire la concluziile grupului mixt desi acestea vizau drepturile si interesele a cel putin 50.000 de romani. FACIAS a solicitat informatii in baza Legii 544, insa Ministerul Transporturilor a refuzat sa raspunda incalcand astfel legislatia in vigoare privind liberul acces la informatiile de interes public.
  • Ministerul Mediului a transmis FACIAS că Administrația Fondului pentru Mediu nu a calculat niciun prejudiciu cauzat prin vânzarea autovehiculelor ale căror emisii poluante au fost subevaluate prin montarea de dispozitive de manipulare a emisiilor.

În octombrie 2015, Guvernul a anunțat că prejudiciul pe care statul român l-a estimat în cazul Volkswagen pentru cele 105.303 mașini inventariate ca fiind cu probleme se ridică la peste 30 de milioane de euro (123.616.827 lei). Calculul a luat în considerare faptul că taxa auto a fost plătită de cumpărători pentru motorizare Euro 5, iar mașina, în realitate, avea motorizare Euro 4.

T.S.