4 C
București
duminică, 28 noiembrie 2021 - 2:04
No menu items!

EY: România are nevoie de know-how internațional în producția de energie din Marea Neagră

spot_img

Tendința globală este ca bugetele inițiale din marile proiecte de exploatare să fie depășite

sonda exxon mobil

România trebuie să adapteze cadrul instituțional, legislativ, fiscal și de reglementare pentru a contribui la reducerea riscurilor externe ale mega-proiectelor din domeniul petrolului și gazelor naturale, a afirmat Valeriu Binig, partener în fima de consultanță EY România.

”În condițiile în care Marea Neagră se numără printre cele mai ne-explorate mări ale lumii în domeniul hidrocarburilor, România are nevoie de transfer de know-how internațional în domeniul managementului riscurilor către instițutiile sale specializate. De asemenea, România trebuie să contribuie activ la dezbaterea europeană cu privire la explorarea și, eventual, accesarea resurselor neconvenționale. Adaptarea rețelei de transport și tranzit al gazelor naturale pentru a face față repoziționării surselor și cererii reprezintă și ea un mega-proiect care are nevoie de resurse materiale, noi modele de finanțare, dar și de un cadru de implementare favorabil”

Valeriu Binig, EY România

Cel mai important proiect din Marea Neagră este în prezent cel din blocul Neptun, derulat de ExxonMobil și OMV Petrom, parteneri cu părți egale.

În 2012, după un prim foraj de explorare, cele două companii au anunțat că estimările preliminare arată că zăcămâmtul de gaze are între 42 și 84 miliarde de metri cubi. Consumul anual al României este de 11-12 miliarde mc.

Explorările în acea zonă continuă, iar producția este preconizată pentru sfârşitul deceniului.

Până atunci, cele două companii derulează negocieri cu statul pe mai multe elemente, cele mai importante fiind regimul de taxare (redevențe) și conectarea la piață prin intermediul rețelelor Transgaz.

Declarațiile lui Binig apar în contextul în care EY a publicat un raport care arată că depăşirile de buget generate de mega-proiectele de petrol şi gaze costă industria peste 500 miliarde USD la nivel global.

Aproape două treimi (64%) din mega-proiectele din industria globală de petrol şi gaze continuă să depăşească bugetele planificate, în vreme ce trei sferturi dintre ele (73%) nu au fost finalizate la termen, se arată în raportul  Spotlight on megaprojects.

Mega-proiectele se referă la proiecte în valoare de peste 1 miliard de USD cu un grad mare de complexitate din punct de vedere tehnic şi operaţional.

Raportul analizează 365 de mega-proiecte şi impactul pe care aceste depăşiri bugetare îl au asupra industriei de petrol şi gaze.

Costurile suplimentare generate de finalizarea proiectelor sunt, în medie, cu 59% mai mari decât estimarea iniţială. În termeni absoluţi, costul cumulat al proiectelor analizate în cadul acestui raport a crescut la 1,7 trilioane USD, de la estimarea iniţială de 1,2 trilioane USD, ceea ce reprezintă o depăşire a bugetelor de 500 miliarde USD.

Din punct de vedere geografic, cel mai mare procent al proiectelor care se confruntă cu depăşiri de costuri este în Orientul Mijlociu (89%). Urmează zona Asia-Pacific (68%), Africa (67%), America de Nord (58%), America Latină (57%) şi Europa (53%).

Din perspectiva investiţiilor de capital, raportul arată că, după ce decizia finală de investiţie a fost luată, 65% din proiectele analizate se confruntau cu depăşiri de costuri, media depăşirii fiind de 23% faţă de bugetul aprobat. Motivele pentru care se ajunge la astfel de situaţii diferă, un rol important jucând aici localizarea geografică a proiectului.

Factori interni care influenţează succesul unui megaproiect:

  • planificarea nepotrivită,
  • accesul la finanţare,
  • un management defectuos al procesului de achiziţie al contractorilor şi al relaţiei cu aceştia,
  • estimările agresive,
  • optimismul exagerat,
  • schimbarea apetitului pentru risc.

Factori externi care influenţează succesul unui megaproiect:

  • normele de reglementare,
  • provocările geopolitice,
  • impactul fluctuaţiilor ratei de schimb valutar.

 V.B.