Documentele declasificate din contractul cu Bechtel, susceptibile de falsificare

Anexele acordului de modificare a contractului de construire a autostrăzii Brașov-Cluj-Borș, desecretizate de ministrul Dan Șova, conțin erori care ridică mari semnte de întrebare. Chiar dacă nu mai era angajat în Compania de Autostrăzi din februarie 2005, Mihail Bașulescu, cel care a parafat contractul cu Bechtel, în primăvara anului 2004, apare ca fiind unul dintre semnatarii unor anexe din februarie 2006.

Ministrul pentru proiecte de infrastructură și investiții străine, Dan Șova, a anunțat desecretizarea documentelor semnate între Compania Națională de Autostrăzi și Bechtel pentru construirea autostrăzii Brașov-Cluj-Borș.

Printre documentele declasificate de ministrul Dan Șova se află și acordul de modificare a contractului de construire a autostrăzii Brașov-Cluj-Borș, aprobat în 2006, prin hotărâre de Guvern, în mandatul fostului ministru al transporturuilor, Gheorghe Dobre, în prezent inspector guvernamental în Guvernul Ponta.

Documentul conține acordul de modificare a contractului de construire a autostrăzii Brașov-Cluj-Borș și un set de 14 anexe având ca date de intrare în Ministerul Transporturilor diferite zile din luna februarie 2006.

Surprinzător, anexele 11 și 14, din februarie 2006, la acordul de modificare a contractului de construire a autostrăzii Transilvania sunt semnate de fostul director al Companiei de Autostrăzi, Mihail Bașulescu, cel care a parafat acordul cu Bechtel în primăvara anului 2004. Mihail Bașulescua fost dat afară, în februarie 2005, de fostul ministru al transporturilor, Gheorghe Dobre. Pe anexele 11 și 14, din 2006, din acordul de modificare a contractului de construire a autostrăzii Brașov-Borș, negociat de fostul ministru Gheorghe Dobre și fostul director CNADNR, Liviu Dâmboiu, apare inițiala „B” de la Bașulescu.

În fiecare pagină din contractul semnat în 2004 de către Mihail Bașulescu și reprezentantul Bechtel, Michael Adams, erau trecute inițialele oficialilor care au parafat acordul. Anexele din 2004 sunt parafate cu inițiala „B” de la Bașulescu. După renegocierea din 2005-2006, pentru mobilizare companiei Bechtel, statul a plătit în plus încă 40 milioane de euro. În 2004, Bechtel a primit 30 milioane de euro pentru mobilizare. În anexele din 2006, chiar dacă prețul a crescut cu 40 milioane de euro, valoarea finală a rămas aceeași, respectiv de 2,24 miliarde de euro. De ce nu s-a reactulizat valoarea totală a contractului?”, ne-au declarat surse din cadrul CNADNR.

Puteam scăpa de Bechtel gratis

Pe de altă parte, la începutul anului 2005, fostul ministru al transporturilor, Gheorghe Dobre, putea rezilia contractul de construire a autostrăzii Brașov-Cluj-Borș, dacă anunța înainte cu șase luni compania Bechtel că nu mai sunt bani pentru începerea lucrărilor pentru alte secțiuni din autostrada Transilvania. Potrivit unei clauze din contractul semnat în 2003, beneficiarul este scutit de plata unor daune dacă anunță antreprenorul, înainte cu șase luni, că nu există fonduri pentru deschiderea altor secțiuni. Conform planului de construcție al autostrăzii Transilvania, americanii de la Bechtel ar fi urmat să deschidă un nou șantier în iulie 2005. Dacă se rezilia contractul în februarie 2005, Bechtel ar fi construit doar două tronsoane cu jumătate din cei aproape 1,4 miliarde de euro cheltuiți până în prezent”, ne-au mai explicat sursele citate.

Alexandru Maghiar

NICIUN COMENTARIU