18.9 C
București
joi, 28 martie 2024 - 13:33
No menu items!

Deputat USR, denunț la DNA împotriva unui coleg de alianță: fostul ministru al sănătății, Vlad Voiculescu

spot_img

Deputatul USR Emanuel Ungureanu a depus miercuri, 4 septembrie o plângere la Direcția Națională Anticorupție împotriva a patru miniștri ai sănătății: Cseke Attila, Eugen Nicolăescu, Nicolae Bănicioiu, dar și Vlad Voiculescu – colegul său de alianță din PLUS, partidul condus de Dacian Cioloș – sunt acuzați de abuz în serviciu.

În plângerea formulată către DNA, se spune că cei patru foști miniștri au semnat, în calitate de miniștri ai aănătății, Ordine de ministru prin care au transferat coordonarea activității naționale de transplant de la Agenția Națională de Transplant către Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, în condițiile în care Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății prevede că „coordonarea, aprobarea şi implementarea oricăror dispoziţii privind activitatea de transplant revin Agenţiei Naţionale de Transplant”, se arată în plângere.

 Documentul a fost publicat de HotNews.ro:
 
În conformitate cu prevederile Legii 95/2006 și a O.G. 79/2004, Agenția Națională de Transplant are atribuții cu privire la coordonarea activităților de transplant. 

În anul 2009, prin adresa nr. 621 din 16.09.2009, Agenția Națională de Transplant, sub semnătura directorului executiv, domnul dr. Dan Adrian Luscalov, înștiințează Serviciul de Ambulanță al Municipiului București că domnul dr. Victor Zota ‘este nominalizat în funcția de Coordonator al Programului Național de Transplant de Organe, Țesuturi și Celule de Origine Umană – PN 4, pentru Centrul Universitar București – Serviciul de Ambulanță al Municipiului București, începând cu data de 16 septembrie 2009.’

Ulterior acestei adrese, în data de 28.09.2009, managerul general al Serviciului de Ambulanță al Municipiului București emite Decizia nr. 182 prin care îl desemnează pe domnul dr. Victor Zota ca și ‘coordonator al programului de transplant la nivelul Serviciului de Ambulanță al Municipiului București’. Activitatea de coordonare transplant a fost atribuită Serviciului de Ambulanță al Municipiului București prin Ordinul Nr. 417/431 din 31 martie 2009 pentru aprobarea Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate în anul 2009.

 
Prin Ordinul Ministerului Sănătății nr. 1591/1110 din 30 decembrie 2010, pentru aprobarea Normelor tehnice de realizare a programelor naționale de sănătate pentru anii 2011 și 2012, Serviciul de ambulanţă Bucureşti – Ilfov al municipiului Bucureşti şi al judeţului Ilfov este desemnat ca unitate care ‘realizează coordonarea la nivel naţional a activităţilor de transplant’, cu mențiunea că ‘Unităţile sanitare derulează subprogramul numai în condiţiile îndeplinirii prevederilor legale referitoare la autorizarea şi acreditarea unităţilor sanitare pentru efectuarea prelevării şi transplantului de organe, ţesuturi şi celule de origine umană.’ De precizat că în conformitate cu Legea 95/2006 (forma valabilă în Ianuarie 2011), art. 143, ‘Coordonarea, supravegherea, aprobarea şi implementarea oricăror dispoziţii privind activitatea de transplant revin Agenţiei Naţionale de Transplant’. Din acest motiv este de neînțeles cum activitatea de coordonare la nivel național a ajuns la Serviciul de Ambulanță București – Ilfov.

Prin Ordinul nr. 422 din 29 martie 2013 privind aprobarea Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate publică pentru anii 2013 şi 2014, Serviciul de ambulanţă Bucureşti – Ilfov al municipiului Bucureşti şi al judeţului Ilfov este desemnat ca unitate care ‘realizează coordonarea la nivel naţional a activităţilor de transplant’, cu mențiunea că ‘Unităţile sanitare derulează subprogramul numai în condiţiile îndeplinirii prevederilor legale referitoare la autorizarea şi acreditarea unităţilor sanitare pentru efectuarea prelevării şi transplantului de organe, ţesuturi şi celule de origine umană.’
În conformitate cu Legea 95/2006 (forma valabilă la 01.04.2013), art. 142, lit. v, unitate sanitară acreditată este ‘unitatea sanitară publică sau privată care îndeplineşte criteriile de acreditare pentru desfăşurarea activităţilor din domeniul transplantului, respectiv donare, testare, evaluare, prelevare, conservare, distribuire, transport şi transplant’.

Ca urmare, Serviciul de Ambulanță București – Ilfov ar fi trebuit să fie acreditat în acest sens pentru a putea desfășura activități în domeniul transplantului. 

Pe de altă parte, în conformitate cu Legea 95/2006 (forma valabilă la 01.04.2013), art. 143 (2), ‘Coordonarea, supravegherea, aprobarea şi implementarea oricăror dispoziţii privind activitatea de transplant revin Agenţiei Naţionale de Transplant’.

Prin Ordinul Nr. 386 din 31 martie 2015 (forma valabilă la 01.04.2015) privind aprobarea Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate publică pentru anii 2015 şi 2016, Serviciul de ambulanţă Bucureşti – Ilfov al municipiului Bucureşti şi al judeţului Ilfov este desemnat din nou ca unitate care ‘realizează coordonarea la nivel naţional a activităţilor de transplant’. 

Prin Ordinul nr. 931/2016 din 5 august 2016 privind modificarea şi completarea Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate publică pentru anii 2015 şi 2016, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 386/2015, Serviciul de ambulanţă Bucureşti – Ilfov al municipiului Bucureşti şi al judeţului Ilfov este desemnat din nou ca unitate care ‘realizează coordonarea activităţilor de transplant’ dar a fost eliminată sintagma ‘la nivel national’. 

Comisia de control constată faptul că, delegarea coordonării activităților de transplant la nivel național de la Agenția Națională de Transplant la Serviciul de ambulanţă Bucureşti – Ilfov s-a făcut prin ordine de ministru, succesiv, cu încălcarea prevederilor legale. Conform O.G. 79/2004, Art. 1 (2), lit.b, unul dintre scopurile pentru care a fost înființată Agenția Națională de Transplant este ‘coordonarea activităţii de prelevare, preparare, conservare, validare, alocare şi transport pentru transplantul de ţesuturi şi celule umane pentru utilizare terapeutică pe teritoriul României’ or tocmai acest scop nu a mai fost îndeplinit după delegarea lui la Serviciul de ambulanţă Bucureşti – Ilfov al municipiului Bucureşti şi al judeţului Ilfov.

Legislație încălcată: Legea 95/2006, O.G. 79/2004.

Persoane responsabile: Persoanele din cadrul Ministerului Sănătății care au inițiat și avizat Ordinele de ministru prin care s-a delegat națională a activităților de transplant la Serviciul de Ambulanță Bucureşti – Ilfov al municipiului Bucureşti şi al judeţulu coordonarea i Ilfov.

 
Ca urmare a celor prezentate, sesizez Direcția Națională anticorupție pentru următoarele posibile fapte:

1. Abuz în serviciu împotriva domnilor Dan Luscalov și Andrei Nica în legatură cu încălcarea prevederile legale la achizițiile publice.

 
2. Fals și uz de fals, împotriva Luscalov Dan Adrian, Andrei Nica, Zota-Gheorghe Victor, Turcu Rosana Maria Cristina, în legătură cu încheierea Convențiilor civile de prestări servicii din cadrul proiectului “ACCORD – Joint Action on Organ Donation and Transplantation”.
 
3. Abuz în serviciu împotriva persoanelor din cadrul Ministerului Sănătății care au inițiat și avizat Ordinele de ministru prin care s-a delegat coordonarea națională a activităților de transplant la Serviciul de Ambulanță Bucureşti – Ilfov al municipiului Bucureşti şi al judeţului Ilfov.
 
Cine sunt cei 4 miniștri vizați de plângere:
 
  • Cseke Attila, fost ministru al Sănătății în perioada decembrie 2009 – august 2011, a semnat primul dintre ordine – Ordinul Ministerului Sănătății nr. 1591/1110 din 30 decembrie 2010.
  • Ordinul nr. 422 din 29 martie 2013 a fost semnat de Eugen Nicolăescu, ministrul Sănătății în perioada decembrie 2012 – februarie 2014.
  • Ordinul Nr. 386 din 31 martie 2015 a fost semnat de Nicolae Bănicioiu, ministrul Sănătății în perioada februarie 2014 – noiembrie 2015.
  • Cel de-al patrulea Ordin, Ordinul nr. 931/2016 din 5 august 2016, a fost semnat de Vlad Voiculescu și prevede că Serviciul de ambulanţă Bucureşti – Ilfov este desemnat din nou ca unitate care ‘realizează coordonarea activităţilor de transplant’, dar a fost eliminată sintagma ‘la nivel national’.

 

Plângerea depusă de Emanuel Ungureanu la Direcția Națională Anticorupție este formulată, potrivit deputatului USR, în baza raportului realizat după controlul de anul trecut al Corpului de Control al Ministerului Sănătății la Agenția Națională de Transplant. Conținutul raportului a fost obținut de deputatul USR după ce a formulat o plângere administrativă împotriva Ministerului Sănătății, care a refuzat, inițial, să îi pună la dispoziție documentul.
 
Ministrul Sănătății, Sorina Pintea, a afirmat, miercuri, după ce Emanuel Ungureanu a depus plângerea la DNA, că „raportul făcut în urma controlului la ANT este depus la DNA de către Ministerul Sănătății. Domnul deputat Ungureanu nu a întrebat dacă noi am depus acest raport, dar el este depus de către Ministerul Sănătății.