miercuri, 28 octombrie 2020 - 5:40

Cum se schimbă fața justiției, după 15 mai: măști, plexiglas și termene sâmbăta

Un maramureșan, violator de minore, ținta unei campanii de capturare a agresorilor sexuali în 19 țări

Ioan Grad, în vârstă de 56 de ani, a fost condamnat pentru răpirea și violarea a două adolescente, de 14 și 15 ani, în...

Rafila, declarație din sediul PSD: Comunicarea a fost punctul cel mai slab în această pandemie

Profesorul Alexandru Rafila, candidat PSD la alegerile parlamentare, a declarat marţi că, din punctul său de vedere, comunicarea a fost punctul cel mai slab...

Problemele etice care blochează experimentele cu medicamente Covid pe creiere organoide

O mână de experimente ridică semne de întrebare dacă grupurile de celule și creierele fără corp ar putea avea conștiință și cum oamenii de...

124 de angajați MAI, infectați cu Sars-CoV-2 în ultimele 24 de ore

Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a precizat, marţi, că în ultimele 24 de ore s-au infectat cu noul coronavirus 124 de angajaţi ai MAI,...

Ministerul Justiţiei a elaborat un document de politică publică, cu recomandări adresate magistraţilor, grefierilor şi personalului de specialitate, în vederea reluării activităţii complete a instanţelor de judecată şi parchetelor, după încetarea stării de urgenţă, scrie Agerpres.

Potrivit acestui document, dat publicităţii miercuri, MJ va continua aprovizionarea instanţelor de judecată şi a CSM cu echipamente de protecţie – măşti şi mănuşi chirurgicale, ochelari de protecţie sanitară şi chiar combinezoane de protecţie sanitară, pe lângă suplimentarea bugetelor instanţelor cu sume considerabile în vederea achiziţionării de către fiecare ordonator secundar şi terţiar de echipamente suplimentare celor primite din partea ministerului, pe măsură ce acestea se epuizează.

MJ susţine că a lăsat instanţelor şi parchetelor o largă marjă de acţiune în organizarea măsurilor de igienă şi protecţie sanitară speciale în contextul pandemiei, având în vedere că managementul instanţelor şi parchetelor, conducătorii acestora, cunosc cel mai bine particularităţile administrativ – funcţionale ale propriilor instituţii.

Se recomandă fiecărei instituţii din sistemul judiciar întocmirea unui plan de reluare graduală a activităţii, urmărind mai multe deziderate, printre care şi protecţia sanitară atât a propriilor magistraţi, grefieri şi personal de specialitate, cât şi a participanţilor la înfăptuirea actului de justiţie, cum ar fi părţile din incinta sălii de şedinţă, avocaţi, experţi.

Totodată, Ministerul Justiţiei subliniază necesitatea reluării activităţilor de urmărire penală şi de judecată, context în care apreciază că o serie de reguli cu caracter general se impun a fi respectate în continuare:

* respectarea distanţei sociale (minimum 1,5 m), cu referire inclusiv la personalul instanţelor/parchetelor, respectiv evitarea unor contacte directe care nu respectă distanţarea socială pentru o perioadă mai mare de 15 minute, recomandare care se poate implementa prin luarea unor măsuri în funcţie de specificul fiecărei organizaţii judiciare, structura personalului, infrastructura proprie, calitatea managementului judiciar şi juridic;

* desfăşurarea activităţii în intervale orare diferite, utilizând chiar şi ziua de sâmbătă, după caz;

* limitarea accesului publicului în sala de judecată, chiar dacă şedinţele rămân publice, astfel încât să poată fi respectate regulile de distanţare socială;

* limitarea numărului de cauze pe şedinţa de judecată, prin planificarea şedinţelor de judecată la intervale mai scurte de timp în raport cu uzanţele de până la ivirea situaţiei de urgenţă;

* citarea părţilor/participanţilor la procedurile judiciare la intervale de timp prestabilite şi informarea prin orice mijloace a cetăţenilor în legătură cu necesitatea observării intervalului orar consemnat în cuprinsul citaţiei, fapt ce presupune un studiu al şedinţelor de judecată, respectiv al activităţilor de urmărire penală sau a altor activităţi conexe, aprofundat, de natură a permite planificarea la intervale de timp diferite a cauzelor judiciare în funcţie de complexitatea probatoriului, numărul martorilor, experţilor, numărul participanţilor, inculpaţilor, suspecţilor, reclamanţilor, pârâţilor, avocaţilor;

* prioritizarea soluţionării cauzelor care se judecă fără citarea părţilor, inclusiv intercalarea acestor cauze între cele “comune” aflate pe lista de şedinţă, pentru descongestionarea spaţiilor;

* prioritizarea cauzelor judiciare/reducerea numărului cauzelor de pe rolul instanţelor, cu respectarea/observarea principiilor care guvernează procesul penal şi procesul civil;

* utilizarea sistemului de videoconferinţă, dacă acesta este tehnic posibil şi în măsura în care natura şi obiectul cauzei judiciare sunt compatibile cu acest sistem;

* impunerea portului de măşti/mănuşi/echipamente de unică folosinţă şi folosirea de biocide şi produse dezinfectante pentru personalul din cadrul instanţelor şi parchetelor;

* încurajarea celor care pot lucra de acasă, în măsura în care pot efectua o parte din activitate în acest mod;

* instituirea obligativităţii de a purta echipament de protecţie şi/sau montarea de panouri despărţitoare din plexiglas în ipoteza în care distanţa socială nu poate fi asigurată (măsura se poate institui în birourile în care funcţionează mai multe persoane şi nu există posibilitatea relocării acestora în alte spaţii, precum şi în boxele amenajate pentru persoanele aflate în stare de reţinere sau arestare preventivă). Panourile de plastic pot fi imaginate şi pentru momentul nepublic al deliberării în situaţia completelor colegiale;

* obligativitatea purtării de măşti/mănuşi de protecţie în interiorul instituţiilor judiciare;

* suspendarea activităţilor la anumite intervale de timp pentru aerisirea sau dezinfectarea spaţiilor de lucru/săli de şedinţă, săli de audiere;

* plasarea serviciilor care deservesc publicul în spaţii mai mari decât cele obişnuite de lucru (ex. o registratură mutată într-o sală de judecată, în funcţie de infrastructura instanţelor/parchetelor);

* identificarea persoanelor vulnerabile din fiecare colectiv (persoanele cu afecţiuni medicale, atestate de către medic) şi utilizarea acestor persoane în activităţi individuale/independente sau în regim de telemuncă;

* autoizolarea la domiciliu a persoanelor care prezintă simptome de îmbolnăvire (febră, tuse), până la clarificarea stării de sănătate şi diseminarea acestor informaţii în colectivul de muncă;

În legătură cu accesul în sediile instanţelor/parchetelor, MJ recomandă următoarele măsuri:

* interzicerea accesului persoanelor care au simptome de COVID-19 sau care au fost în contact cu un bolnav de COVID-19 în ultimele 14 zile, sens în care se poate imagina un chestionar de completat la intrarea în instituţie, cu întrebări clare şi simple;

* delimitarea în pardoseli cu benzi colorate vizibil a sensurilor de intrare şi de ieşire, iar, corelativ, crearea unor aşa numite sensuri unice, în măsura în care este posibil;

* delimitarea în pardoseli cu benzi colorate vizibil a distanţei de 1,5 m care trebuie respectată pentru accesul la serviciile care deservesc publicul (arhivă, registratură) şi stabilirea de reguli de acces clare, putându-se avea în vedere pentru început, inclusiv, prelungirea programului de lucru cu publicul;

* interzicerea accesului în birourile instanţelor/parchetelor a persoanelor din afara instituţiilor, dacă nu există permisiunea personalului şi dacă interesul vizitelor nu se justifică pe chestiuni de interes profesional;

* limitarea în timp a prezenţei justiţiabililor în sediul instanţelor/parchetelor după finalizarea dosarului/operaţiunii care a necesitat prezenţa lor în acel loc, respectiv impunerea părăsirii în cel mai scurt timp a sediului instituţiei;

* utilizarea termoscanerelor la intrarea în instituţiile judiciare cu trafic mare de persoane;

* instalarea la instanţele/parchetele cu trafic mare de tuneluri de dezinfectare;

* creşterea frecvenţei la care se desfăşoară igienizarea şi aerisirea spaţiilor de desfăşurare a activităţii;

* în materie penală, în continuare, se impun restricţii în legătură cu transportul la instanţe al deţinuţilor, acesta urmând a fi autorizat doar pentru cazuri bine justificate, transportul de loturi mari de persoane impunându-se a fi evitat, sistemul de videoconferinţă fiind cel indicat în astfel de cazuri;

* comunicarea actelor de procedură pe cale electronică, sens în care participanţilor la procedurile judiciare li se vor solicita adrese de email/whatsapp etc.

Ministerul Justiţiei recomandă amânarea stagiilor de practică sau a internshipurilor atât la instanţe, cât şi la parchete.

În egală măsură, Ministerul Justiţiei consideră că alte măsuri impun intervenţia CSM, pentru modificarea Regulamentelor de funcţionare/organizare a instanţelor şi parchetelor.

De asemenea, unele măsuri presupun achiziţii de materiale, bunuri, context în care (exceptând Ministerul Public, ordonator principal de credite cu atribuţii relative la administrarea parchetelor) Ministerul Justiţiei a alocat Curţilor de Apel sume de bani corespunzătoare luării măsurilor necesare pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi asigurarea disciplinei sanitare.

Astfel, până în prezent, suma utilizată de către Curţile de Apel pentru achiziţionarea materialelor de protecţie SARS-CoV-2 a fost de 1.248.613 lei. De asemenea, Curţile de Apel au la dispoziţie suma de 1.972.553 lei, cu aceeaşi destinaţie.

La data de 15 aprilie, MJ a transmis instanţelor judecătoreşti o adresă prin care s-a solicitat comunicarea necesarului de echipamente de protecţie ce trebuie achiziţionate în completarea stocurilor necesare instanţelor, în vederea desfăşurării activităţii în siguranţă în sălile de şedinţă pentru următoarele 30 de zile.

Conform MJ, din răspunsul la această adresă a rezultat că instanţele nu au utilizat integral sumele alocate.

PSD iar a dat chix în Parlament cu legea privind data alegerilor generale

Reexaminarea legii privind stabilirea de către Parlament a datei alegerilor generale a suferit un nou eșec din cauza PSD. Pentru a doua zi consecutiv, conducerea...

Fost politician cere să se pensioneze din magistratură cu pensie de șase cifre

Fostul deputat PDSR, Stefan Victor Achimescu (63 de ani), in prezent magistrat la Tribunalul Ilfov, cere Sectiei pentru judecatori din CSM sa-i aprobe eliberarea...

Previziunile sumbre ale lui Raed Arafat: Nu mai vorbim de epidemiologie, ci de medicină pentru dezastre

Potrivit sefului Departamentului pentru Situatii de Urgenta (DSU), este de asteptat ca numarul de pacienti care intra zilnic la terapie intensiva sa ajunga la...

Roman (PNL): „Cu ajutorul bunului Dumnezeu, să avem mai multe victime”. VIDEO

Liderul grupului PNL din Camera Deputaților, Florin Roman, a făcut marți, în ședința de plen, o gafă monumentală referindu-se la situația epidemiologică și spunând...

Astrid Fodor și-a recâștigat, în apel, mandatul de primar al Sibiului

Tribunalul Sibiu a admis apelul formulat de Astrid Fodor și i-a validat mandatul de primar al municipiului Sibiu, după ce Judecătoria Sibiu invalidase mandatul...