12.4 C
București
vineri, 29 martie 2024 - 3:02
No menu items!

Cum arată comerțul exterior al României la începutul anului 2013

spot_img

Cum arată comerțul exterior al României la începutul anului 2013

Exporturile României au crescut, în primele două luni ale anului 2013, cu 8,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit unui comunicat al Ministerului Economiei.

Trendul crescător a fost continuat şi în februarie faţă de luna ianuarie a anului în curs, cu 4,6%.

În perioada de referinţă, exporturile în ţările membre UE au înregistrat o creştere de 3,6% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce exporturile în zona extracomunitară şi-au menţinut trendul de creştere ca şi în anul 2012, (+20,6%).

Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, exporturile ale României după primele două luni ale anului 2013 au fost de 7,57 miliarde de euro.

Importurile au înregistrat o creştere de 1,3% în perioada 1.01. – 28.02.2013 faţă de perioada similar a anului trecut, cifrându-se la 8,08 miliarde de euro. Comparativ cu luna precedentă, importurile pe luna februarie au crescut cu 2%.

Deficitul comercial după primele două luni ale anului 2013 este de 508,4 milioane euro, mai redus cu 461,1 milioane euro decât cel înregistrat în aceeaşi perioadă a anului 2012.

Structura exporturilor prezintă o îmbunătăţire constantă, ponderea produselor industriei constructoare de maşini şi echipamente de transport fiind de 42,4 %. Din totalul exporturilor românești, 76,4 % reprezintă produsele manufacturate.

Orientarea geografică se menține spre ţările Uniunii Europene, cu 70,7 % din totalul exporturilor.

Câteva țări au înregistrat o creştere de peste 40% a exporturilor – Algeria (59,3%), Arabia Saudită (61,6%), Thailanda (95,5%), Columbia (55,1%).

Alte destinații pe creștere sunt:

– SUA, creştere cu 6,9 % (componente auto, îngrăşăminte, produse chimice);

– Brazilia – creştere cu 36,3% (autoturisme şi componente auto, material rulant,

echipament petrolier);

– Mexic – creştere cu 60,5 % (anvelope, covoare, produse siderurgice, instrumente optice, accesorii auto);

Federaţia Rusă – creştere cu 42,8%;

– Ucraina – creştere cu 10,6% (produse minerale, maşini şi echipamente electrice, autoturisme şi componente auto);

– Turcia – creştere a exporturilor cu 27,4%;

Norvegia – creştere a exporturilor cu 136,5%.

”Situaţia exportului de mărfuri româneşti reflectă, încă din primele luni ale anului, posibilităţile de creştere pentru anul 2013, existând un potenţial real de valorificare a acordurilor de parteneriat strategic cu Turcia şi SUA, respectiv parteneriatul privilegiat cu China, care vor permite deschiderea exporturilor Românie către firmele din aceste ţări într-un ritm accelerat”, se arată în comunicatul citat.

Principalele produse care constituie baza exporturilor româneşti sunt:

– părţi şi componente pentru autovehicule – 9,7% din exporturile româneşti, cu o creştere de 35,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2012;

– fire, cabluri, conductori electrici izolaţi – 1,4% din exporturile românești, cu o creştere de 4,15% faţă de aceeaşi perioadă din 2012;

– autoturisme şi alte autovehicule – 6,5% din exporturile româneşti, cu o creştere de 52,6% faţă de aceeaşi perioadă din 2012;

– anvelope din cauciuc – 1,8% din exporturile româneşti, cu o creştere de 33,9% faţă de aceeaşi perioadă din 2012;

– părţi destinate exclusiv sau în principal motoarelor – 1,1% din exporturile româneşti, cu o creştere de 48,2% faţă de aceeaşi perioadă din 2012.

Importurile continuă să fie alcătuite, pe de o parte, din bunuri de investiţii sau produse industriale de completare pentru industria românească (64,0 %) şi, pe de altă parte, din energie (9,5%) şi materii prime şi materiale (3,6%). Produsele agro-alimentare au reprezentat 7,7% din importuri, comparativ cu 6,0 % din exporturi. Orientarea geografică este tot pe relația cu UE (75,5% dintre importuri).

Vlad Bârleanu