Contractul original cu Bechtel a dispărut. Americanii au primit “verde” la jaf din adiţionale

Ministrul pentru Marile Proiecte, Dan Şova, a anunţat că a dispărut contractul original semnat cu Bechtel în 2003. Şova acuză că, sub mandatul Ancăi Boagiu,  contractul a fost umflat de la 2,2 miliarde de euro la 10 miliarde de euro, printr-un act adiţional din 2005.

Şova a explicat, la Digi24, că nu s-a putut desecretiza contractul cu Bechtel, ci doar clauzele din 2005, din simplul motiv că documentul original, contractul din 2003, nu mai este de găsit.

„Nu am reuşit la Ministerul Transporturilor să se găsească varianta originală a contractului semnat. Desecretizarea se face pe contractul original. Contractul desecretizat publicat în 2006 e cel original din 2003, dar updatat cu actele adiţionale din 2005 (ministru era Gheorghe Dobre-n.n.). Nu s-a găsit varianta originală din 2003. […] Anexele au apărut după 2005. Contractul a fost desecretizat în 2006”, a explicat Dan Șova.

Ministrul acuză faptul că prețul menționat în actul adițional a ajuns la 10 miliarde de euro, de la 2,2 miliarde de euro.

„Boagiu (fostul ministru al Transporturilor Anca Boagiu) a spus într-o conferinţă de presă că a trebuit să rezilieze parţial. E clar că modificările din 2005 au dus contractul la 10 miliarde de euro. Oamenii aşteaptă să vadă pe ce cheltuieli nejustificate s-au dus banii”, a afirmat Dan Șova.

Practic, aşa se explică de ce au fost desecretizate doar clauzele care modifica acordul inițial semnat cu Bechtel în 2003, nu și contractul propriu zis.

Asfalt subţire, contract “gros”, de neam prost

Bectel nu numai că a obţinut o creştere de aproape cinci ori mai mare a valorii contractului inițial, dar a “convins” autorităţile române că e mult mai bine să construieşti prost.

Din documentele desecretizate aflăm ca Ministerul Transporturilor a fost de acord  ca stratul de asfalt turnat pe Autostrada Transilvania să fie mult mai subţire decât era prevăzut în contractul iniţial, din 2003.

Din 18 centimetri de asfalt au fost turnați doar 10 și, în loc de 30 de centimetri de piatră spartă, în construcția autostrăzii au fost turnați doar 24 de centimetri.

Ștefan Tănăsescu

 

 

NICIUN COMENTARIU