luni, 26 octombrie 2020 - 21:24

Consiliul Concurenţei a amendat 25 de retaileri și producători cu 35 mil. € pentru fixarea prețurilor

Apa descoperită de NASA pe Lună ar putea susține o bază lunară

După ce a scăpat în urmă cu câteva momente tentante dezvăluiri despre o „nouă descoperire interesantă despre Lună”, agenția spațială americană a arătat dovezi...

Reacție incredibilă a prefectului de Sibiu, față de medicul care cere mai multe paturi în spital: Ca și cum ați fi de la presă,...

Prefectul judeţului Sibiu, Mircea Creţu, s-a arătat deranjat de apelul făcut de medicul Voichiţia Halmaghi de la Unitatea de Primiri Urgenţe a SCJU, unde...

Spitalul Județean Miercurea Ciuc, blocat pentru o săptămână

Spitalul Judeţean de Urgenţă (SJU) din Miercurea Ciuc sistează, pentru o săptămână, intervenţiile chirurgicale pentru pacienţii cronici, suspendă concediile de odihnă ale personalului şi...

Iadul în imagini pentru o familie de fermieri din județul Constanța

30 de tone de mere își caută urgent cumpărători, după ce o puternică furtună însoțită de grindină a făcut ravagii în livada unei familii...

Cei patru retaileri sancționați sunt Metro, Real, Selgros și Mega Image

 Supermarket Shopper

Consiliul Concurenţei a anunțat marți că a sancționat 25 de companii de pe piaţa comercializării produselor alimentare (4 retaileri şi 21 de furnizori ai acestora) cu amenzi în valoare totală de 154,02 milioane de lei (aprox. 35 milioane euro).

Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei având ca obiect întelegeri pentru fixarea preţurilor între retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image şi furnizorii acestora, în perioada 2005-2009, potrivit unui comunicat al instituției.

În urma investigaţiei, a fost sanctionată încălcarea legii concurenţei atât pentru stabilirea preţurilor de revânzare (de raft), cât şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor.

 Retalieri sancţionați și cuantumul amenzilor:

1.      Mega Image SRL – 24,569.530 lei (5,6 milioane euro)

2.      Metro Cash&Carry Romania SRL– 49.684.182 lei (11,3 milioane euro)

3.   Real Hypermarket Romania SRL–23.869.142 lei (5,5 milioane euro)

4.     Selgros Cash&Carry Romania SRL– 29.202.355 lei (6,6 milioane euro)

Producători sancționați și cunatumul amenzilor:

5.      Agroalim Distribution SRL– 607.214 lei (138.000 euro)

6.      Albalact SA– 2.199.507 lei (499.888 euro)

7.      Argus SA– 623.106 lei (141.615 euro)

8.    Covalact SA – 659.267 lei (149.833 euro)

9.    Cramele Halewood SA – 278.694 lei (63.340 euro)

10.  Danone PDPA SRL– 2.639.243 lei (599.828 euro)

11.  De Silva Intermed SRL – 31.753 lei (7.217 euro)

12.  Delaco Distribution SA– 910.047 lei (206.829 euro)

13.  Gerola Prodinvest SRL – 308.923 lei (70.210 euro)

14.  Granddis SRL – 327.157 lei (74.354 euro)

15.  Impex Bock SRL –5.751 lei (1.307 euro)

16.  Macromex SRL– 2.354.190 lei (535.043 euro)

17.  Napolact SA– 1.164.467 lei (264.652 euro)

18.  Parmalat Romania SA – 269.852 lei (61.330 euro)

19.  Prodlacta SA – 166.122 lei (37.755 euro)

20.  Quadrant-Amroq Beverages SRL –3.193.541 lei (725.805 euro)

21.  Star Foods EM SRL – 1.953.160 lei (443.900 euro)

22.  Transilvania General Import Export SRL – 4.693.436 lei (1,1 milioane euro)

23.  Tymbark Maspex Romania SRL – 1.646.923 lei (374.301 euro)

24.  Whiteland Import Export SRL – 2.324.484 lei (528. 292 euro)

25.  Zarea SA – 347.489 lei (78. 975 euro).

 Consiliul Concurenţei a constatat că preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un pret fix sau minim. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul. În ceea ce priveşte comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri şi furnizori conţineau o clauză care prevedea că, în aceeaşi perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze. În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în acelaşi timp, la promoţii şi implicit la cel mai mic preţ, în magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promoţii în lanţuri de magazine concurente trebuie să aparţină furnizorului.

Consiliul Concurenței

 La sfârşitul anului trecut, Consiliul Concurenţei a declanşat o nouă investigaţie, care vizeaza posibila încălcare a regulilor de concurenţă naţionale şi comunitare de alte lanţuri de retail din România şi anume Auchan România SA, Carrefour România SA, România Hypermarche SA (Cora), Kaufland România SCS şi furnizori ai acestora. În cadrul investigaţiei declanşate, Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate, documentele ridicate în cadrul acestor inspecţii aflându-se în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice investigaţiei.

Tot la sfârşitul anului trecut, Guvernul a aprobat Memorandumul privind înfiinţarea unui sistem de monitorizare a preţurilor bunurilor de consum, respectivMonitorului preţurilor bunurilor de consum”. Proiectul, ce va fi derulat de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România) cu sprijinul prin Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor – ANPC şi al Consiliului Concurenţei, prevede crearea unui platforme on-line care să afişeze săptămânal preţurile produselor care fac parte din coşul zilnic al populaţiei.

Obiectivele proiectului sunt pe de-o parte informarea consumatorilor care vor putea compara preţurile şi identifica magazinele de unde pot cumpăra alimentele de bază la cele mai mici preţuri, iar pe de altă parte scăderea prețurilor ca urmare a creşterii concurenţei între magazine.

Consiliul afirmă că aceste acțiuni se înscriu în trendul european privind acordarea unei mai mari atenţii sectorului de comercializare a produselor alimentare prin intermediul lanţurilor de retail. În 2013, Autoritatea de concurenţă din Austria a amendat grupul Rewe pentru înţelegeri cu un grup de furnizori pentru fixarea preţurilor de vânzare la raft, a preţurilor de promoţie şi a intervalelor exclusive pentru realizarea promoţiilor. O altă investigaţie care vizează segmentul de retail alimentar se află în desfăşurare la autoritatea germană de concurenţă.

Cu psihologi în spitale! Un studiu britanic arată cât de rău le-a făcut cadrelor medicale postura de eroi ai pandemiei

Un studiu cu privire la personalul din sănătate din Marea Britanie, din perioada mai-iulie 2020, arată că, după primul val, 47% dintre cadrele medicale...

Guvernul vrea să declare stare de calamitate. Zone din România, într-o situație extremă

Guvernul Ludovic Orban intenționează să adopte o ordonanță de urgență pentru declararea stării de calamitate pentru fenomenul de secetă pedologică în agricultură. Din rapoarte...

Operațiunea „Porumbelul”, la Parchetul General. Procurorii au pornit ofensiva și fac curățenie în propria ogradă

Procurorul general Gabriela Scutea a pornit o ofensivă dură împotriva porumbeilor care fac mizerie în jurul clădirii Parchetului General. În 16 octombrie, Gabriela Scutea a...

Tezele școlare ar putea fi susținute ca eseu care să fie transmis online în timp real profesorului

Tezele ar putea fi eliminate din cauza pandemiei. Oficialii din Ministerul Educației analizează posibilitatea ca susținerea unei teze să fie făcută online, chiar și...

Studiu: Jumătate din ”corporatiștii” din București au lucrat de acasă și după ridicarea stării de urgență

Jumătate dintre angajaţii care îşi desfăşoară în mod obişnuit activitatea în clădiri de birouri au continuat să lucreze preponderent de acasă şi după ridicarea...