16.2 C
București
vineri, 5 martie 2021 - 18:48

Cine se face vinovat de haosul creat în piața de energie electrică, după decizia de liberalizare?

  • Alexandru Moldovan
    Energy Center


La o primă constatare, am fi tentați să spunem că Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE), responsabilă cu pregătirea procesului de liberalizare, ar fi principalul vinovat pentru haosul creat în piața de energie. A dispus de fonduri suficiente pentru a informa consumatorii despre efectele trecerii în piața liberă, avea posibilitatea să determine furnizorii de energie să propună în piață oferte corecte și putea sancționa orice deviere exagerată de la un preț corect indicat de platformele de tranzacționare ale OPCOM. În același timp, ANRE avea posibilitatea amânarii procesului cel puțin până la începutul primăverii, știind că în perioada anotimpului rece cererea crește și, implicit, prețul concurențial.

Autoritatea nu a făcut aproape nimic din aceste lucruri, motiv pentru care încă din primele zile ale acestei luni s-a instaurat panica în rândul consumatorilor, iar marii furnizori de energie au călcat pedala prețului îndeosebi pentru consumatorii care au rămas în serviciul universal. Toate încercările ulterioare ale ANRE de a-și repara greșelile au creat și mai mare derută în piață.

O altă instituție care a reușit să amplifice confuzia a fost Ministerul Energiei și, în speță, declarațiile ministrului Virgil Popescu, care când veneau în contradicție cu deciziile ANRE, când lua partea unor producători/furnizori aflați în proprietatea statului, când încerca să cultive un populism ieftin în rândul consumatorilor casnici.

Urmează furnizorii de energie, cei care au încercat să speculeze la maxim procesul liberalizării și să vină cu oferte înșelătoare sau mult prea mari față de prețul cu care ei achiziționau energia din piață. Se impune să facem o distincție și în rândul furnizorilor: cei care au forțat profitul sunt aceiași furnizori care au îndeplinit rolul FUI (Furnizori de Ultimă Instanță) în perioada în care prețul energiei pentru consumatorii casnici era reglementat și stabilit de către ANRE. Aceiași mari furnizori (care dețin și rețelele de distribuție) au fost desemnați pentru Serviciul Universal, un fel de piață de ultimă instanță în care intră milioane de consumatori ce nu și-au ales o ofertă concurențială.

Oricât ar părea de surprinzător, o vină importantă o au și consumatorii, care au fost total dezinteresați de efectele liberalizării pieței și au ignorat chiar și bruma aceea de informare pe care presa și alte instituții au încercat s-o facă. Cine nu se informează plătește, nu-i așa?

Astfel se explică de ce, de la 1 ianuarie, furnizorii din Serviciul Universal au venit cu prețuri mai mari cu 15-25% pentru consumatorii care nu au trecut în piața concurențială, fără ca cineva să-i tragă de urechi. De aici până la haos nu a fost decât un pas. Ceea ce nici autoritățile și nici alte categorii de consumatori nu au spus este faptul că presiunea pe prețul energiei a crescut artificial, iar în această lună scursă de la liberalizarea pieței unii au făcut profituri frumoase.

Decizia care a mai potolit însă piața este un Ordin al ANRE conform căruia clienții casnici care nu au schimbat contractul vor beneficia de cel mai bun preț din oferta concurențială a furnizorilor lor și vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat.

Astfel, clientii vor beneficia de cel mai bun preț din oferta concurențială a furnizorilor și vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat. De asemenea, cel puțin până la data de 30 iunie 2021, clienții casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, și vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferența dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta concurențială cu valoarea cea mai mică”.

Această ultimă găselniță a ANRE este departe de a rezolva problema prețului pentru consumatorii finali, dar mai dă o șansă acestora de a-și alege cele mai bune oferte concurențiale.

Pentru ca să vedeți însă că furnizorii mari din serviciul universal nu renunță tocmai ușor la profiturile lor, vă prezentăm mai jos câteva din discounturile pe care le acordă după decizia ANRE.

De exemplu, E.ON Energie Romania a anunțat că va acorda o reducere comercială clienților companiei care, după data de 1 ianuarie 2021, nu au optat pentru încheierea unui contract concurențial pentru serviciul de furnizare a energiei electrice de o zecime de ban! Prețul de serviciu universal este de 0,340 lei/kWh, iar oferta fără abonament pe piața concurențială este 0,339 lei pe kWh, deci discountul este de 0,001 lei/kWh.

Furnizorul de energie CEZ va reduce cu un ban pe kWh, până la mijlocul acestui an, prețul energiei pentru consumatorii casnici care nu și-au schimbat contractul și au rămas în piața de serviciu universal. Astfel, dacă prețul de serviciu universal al CEZ este de 0,3415 lei pe kWh, iar oferta standard fără abonament CEZ Rezidențial este de 0,3315 lei pe kWh, discountul oferit este de un ban pe kWh. Totuși, discountul CEZ este de 10 ori mai mare decat cel al E.On!

Electrica Furnizare acordă un discount de 12 bani/kWh: de la 0,336 lei/kWh pe piața pentru serviciul universal, la 0,324 lei/kWh pe piața liberă (cel mai mic preț fără abonament).

Cel mai mare discount îl acorda Enel, care, pe piața pentru serviciul universal are un preț de 0,366 lei/kWh, iar pe piața liberă – de 0,329 lei/kWh.

Ca o scurtă concluzie pentru viitorul clienților casnici: indiferent de încercările tardive de a controla efectele liberalizării pieței, prețul energiei electrice va crește. Cu cât, depinde de fiecare dintre noi atunci când ne alegem furnizorul de energie. Pentru a alege corect trebuie însă să ne informăm.