10.4 C
București
vineri, 22 octombrie 2021 - 10:38

Cele mai riscante companii pentru o bancă! Dacă aveți o firmă în domeniu, obțineți mai greu credit

spot_img

medicamente

Companiile din industria auto, cele farmaceutice, dar și firmele din industria chimică pot avea probleme mai mari decât societățile din alte domenii la contractarea unui credit. Asta în condițiile în care, potrivit unui studiu Coface, companiile din cele trei domenii sunt văzute ca unele cu risc ridicat de credit.

În privința companiilor din industria chimică, riscul evoluează de la clasa ”mediu” către ”ridicat” în Europa și în Asia Emergentă. În Europa, de pildă, profitabilitatea companiilor chimice a scăzut cu 19% într-un an, datorită cererii lente și competiției din partea exportatorilor americani.

Cât privește România, aici se confirmă tendințele de grupare a companiior din această industrie în două categorii: unele obișnuit performante și altele obișnuit pierzătoare. Asta atât în termeni legați de cifra de afaceri (52% din companii au reușit creșterea cifrei de afaceri în 2012, generând nu mai puțin de 83% din totalul cifrei de afaceri sectoriale), cât și în ceea ce privește profitabilitatea.

Mai exact, ponderea firmelor profitabile a cunoscut oscilatii minore, scăzând cu 2% ca număr de companii și crescând cu 1% ca pondere în totalul cifrei de afaceri.

În privința companiilor din industria farmaceutică românească, deși numărul firmelor cu profit din sector a scăzut cu 5% în 2012 față de 2011, calibrul acestor companiilor profitabile a crescut, ele având o pondere în cifra de afaceri totală cu 8% mai mare decât în anul anterior.

63% din companiile activând în industria farmaceutică au cunoscut o evoluție pozitivă a cifrei de afaceri în 2012, acestea având de altfel și cea mai importantă contribuție la cifra de afaceri totală (84%).

Gradul de îndatorare al sectorului se menține la un nivel satisfăcător (64%), însă valoarea ridicată a capitalului de lucru raportată la cifra de afaceri (15%), specifică de altfel sectoarelor cu termene de încasare foarte extinse, poate indica faptul că prea mult capital este blocat în active curente,  al căror grad de lichiditate devine incert.

“Diferențierea pe costuri nu mai poate constitui o politică industrială pe termen lung. Pentru a continua atragerea investitorilor străini, țările emergente, incluzând Rusia și Turcia, trebuie să se concentreze acum pe inovație. Iar în ceea ce privește perspectivele europene, distribuitorii, slăbiți puternic de criză, trebuie să reinventeze întregul model, având flexibilitatea și personalizarea ca elemente principale”, explică  Nicolas de Buttet, Director de Underwriting pentru Regiunea Europei de Vest la Coface.

În privința industriei auto din România, cu toate că 54% din companiile cu activități economice relevante în ultimii 2 ani financiari au înregistrat creșteri ale cifrei de afaceri în 2012 față de 2011, la nivelul sectorului a scăzut, în acelasi timp, ponderea companiilor profitabile (-5% raportat la numarul de companii active și -10% raportat la ponderea lor în totalul cifrei de afaceri).

Gradul de îndatorare la nivel sectorial (71%) a depășit pragul considerat optim, atingând nivelul de la care poate afecta capacitatea de finanțare viitoare a sectorului.

Capitalul de lucru are valori reduse (doar 2% din cifra de afaceri), indicând deteriorarea capacității de acoperire a datoriilor pe termen scurt prin active curente exigibile.

Cosmina Croitoru