vineri, 30 octombrie 2020 - 12:47

Cele mai dese greșeli pe care le facem în educația copiilor

Sondaj IMAS: Creștere semnificativă pentru USR-PLUS, scădere pentru PNL. Și PSD este în urcare

Alianța USR Plus înregistrează o creștere de 3 puncte procentuale în sondajul realizat de IMAS la comanda Europa FM în octombrie. 20,4% ar fi scorul Alianței...

Cristoiu: Patriarhul Daniel – o nouă victimă a tandemului SRI-CNSAS

Jurnalistul Ion Cristoiu avertizează, pe cristoiublog.ro, că personalităţile incomode pentru regimul Iohannis sunt pedepsite cu ajutorul CNSAS, o nouă armă politică, folosită făţiş, cu...

Efect de bumerang. Mesajul lui Iohannis la 5 ani de Colectiv a stârnit furia fanilor pe Facebook

Pagina de Facebook a președintelui Klaus Iohannis a fost luată cu asalt de urmăritori după ce a fost postat un mesaj pentru comemorarea victimelor...

Cifrele pandemiei. Măsurile anti-Covid au făcut mai multe victime decât virusul

Concentrarea resurselor financiare și medicale aproape exclusiv pentru combaterea pandemiei de Coronavirus, dar și panica indusă de retorica guvernamentală și de mass-media care a...

Educația pe care o dăm copiilor noștri trebuie înțeleasă, în primul rând, ca fiind un proces de influențare pozitivă a caracterului copiilor, de către adult.

Nu doar impunerea unor reguli, eventual a unor “regrete” pe modelul “așa zic eu”, sau “dacă și părinții mei mi-ar fi spus/dat aceste lucruri…”. Orice acțiune a părinților, a adulților produce efecte puternice în personalitatea copiilor, așadar poate avea un rezultat pozitiv, dacă este bine aleasă, sau unul nul, ba chiar negativ.

Specialiștii spun că pedepsirea severă a unor abateri fără gravitate, chiar dacă pe moment avem impresia că le-am rezolvat, poate genera în copil teama de a nu mai recunoaște greșelile comise. În plus, le stimulăm trndința de a ascude greșelile, de a minți, sau de a se apăra cu orice preț în fața pedepselor.

Primele semne pentru efectul nul al unor acțiuni ale adulților este lipsa răspunsurilor din partea copiilor. Dacă o astfel de măsură luată de părinți nu se traduce, măcar după câteva luni, într-o reacție pozitivă a copilului, înseamnă că metoda trebuie schimbată. În încercările de a găsi metoda potrivită trebuie să ținem cont că orice acțiune a adulților are un efect în individualitatea copiilor, chiar dacă unele sunt imperceptibile sau greu de conștientizat, vor persista în timp și vor condiționa alte manifestări în lanț.

Conform unui studiu citat de parinti.com, pe primul loc sunt greselile făcute de părinți în educarea copiilor, abia apoi cele făcute de bunici, de rude sau bone, iar după cercul familial vine cel al școlii/gradiniței sau al educației date de sistemul de învățământ. Astfel, cele mai dese greșeli sunt următoarele:

1. Lipsa unui regim de viață ordonat, în care fiecare perioadă (de somn, de joacă, de hrană, de școală, etc) să fie împărțită adecvat.

2. Răsfățul, satisfacerea tuturor capriciilor, lipsa unor responsabilități conforme cu vârsta, permisivitatea unor gesturi deplasate cum ar fi lovirile sau adresarea unor cuvinte urâte, doar pe motiv că “e prea mic și nu știe”.

3. Măsurile excesiv de severe, reprimarea libertății sau inițiativelor, acceptarea tuturor condițiilor impuse de adulți, fără obiecții, fără dorințe.

4. Dezinteresul total al unor părinți față de copii, totul reducându-se la a-i satisface nevoile de hrană, adăpost, eventual jucării și haine. Unii părinți consideră că dacă micuții lor au îndeplinite toate aceste condiții, nu mai au nevoie de nicio atenție.

5. Deciziile de neclinitit sau arbitrare în legătură cu dornțele și activitățile copilului, sub pretextul că el nu știe ce e mai bine pentru el, ci adultul. Aici ar putea fi menționată și tendința brutală a unor părinți de a-i curma copilului orice dorință arzătoare, pentru că el are altceva în plan.

6. Reproșul a se fi născut fată sau băiat, în timp ce părinții își doreau invers, sau compăarațiile între frați/rude/cunoscuți/vecini/colegi, cu exaltarea virtuților celorlalți, în defavoarea copilului nostru.

7. Supraestimarea sau subestimarea posibilităților reale ale copilului. Specialiștii spun că aici intervine necunoașterea, de către prăinți, a etapelor de dezvoltare fizică și psihică în raport cu vârsta celui mic.

8. Interzicerea prieteniilor sau a contactelor sociale cu alți copii pe diferite motive – obiceiuri reprobabile, care îi pot influența, familie săracă/familie bogată, etc. Toate duc la o izolare a copilului, la instalarea unor stări de timiditate sau la atitudini disciminatorii cu cei din jur, în loc să înțeleagă că oamenii sunt diferiți și trebuie ajutați dacă au o problemă, nu discriminați.

9. Supraîncărcarea cu diferite activități, eventual care nu sunt pe placul copiilor, doar pe cel al părinților, pe motiv că va avea o carieră deosebit. Toate activitățile care nu sunt dorite și de copii îl vor stresa, vor fi ca o grijă în plus pentru el, nu o distracție cum cred părinții.

10. Abandonul afectiv, caracetristic celor care sunt desărțiți de copii din cauza serviciului, nu doar în străinătate, ci și în țară, la distanțe mari sau din cauza timpului crescut acordat muncii.

Urmările greșelilor “educative” ale adulților în evoluția ulterioară a copilului sunt multiple și diverse, de la situații de eșec școlar și social, conflicte cu cei din jur, insatisfacții pe diverse planuri, multiple dificultăți de adaptare socială la un mediu schimbat, sentimente de însingurare, timiditate și multe altele, până la depresii, nevroze și alte tulburări psihice grave.

De aceea, o modalitate eficientă în prevenirea acestor efecte nedorite este o informare corectă și la timp a familiei ‘extinse’ atât asupra aspectelor importante referitoare la dezvoltarea normală a copilului cât și asupra atitudinilor ‘corespunzătoare’ care trebuie avute/afișate față de copil.

Flori Tutulan, logoped

Ce ar putea fi de fapt COVID? Scenariu sumbru al medicilor, după ce un ieșean s-a infectat de trei ori

Un ieșean s-a infectat cu Covid-19 a treia oară, iar medicii încep să ia în calcul un scenariu care dă fiori: noul coronavirus ar...

Parisul, paralizat de mii de parizieni care au ieșit din oraș cu mașinile, de frica lockdown. VIDEO

Capitala Franței a fost paralizată joi noaptea de sute de mașini cu care parizienii au ieșit din oraș pentru a nu fi prinși de...

Franța și Germania au intrat în blocaj pentru o lună. Parlamentul spaniol a aprobat urgența sanitară pentru șase luni

Noile măsuri sunt cele mai dure din primăvară și urmează restricțiilor din Spania și Italia, menite să reducă răspândirea virusului și să ușureze tensiunea...

Lider PNL din Timișoara: Am obosit de Iohannis. Urăsc trădătorii

Fostul consilier personal al ex-primarului Timișoarei, Nicolae Robu, a postat pe Facebook un mesaj acid la adrea partidului și al lui Klaus Iohannis.  Directorul Pieţe...

Mihai Tudose prevestește dezastrul: „După alegeri vor închide tot”

Fostul premier Mihai Tudose susține că liberalii nu vor lua nicio măsură înaintea alegerilor, dar forțează organizarea acestora în 6 decembrie pentru ca apoi...