miercuri, 25 noiembrie 2020 - 8:21

Ce schimbări aduce noua legislație RCA

Regatul Unit relaxează restricțiile pentru a permite formarea „bulei de Crăciun”: câte trei familii, timp de cinci zile

Cele patru națiuni din Regatul Unit au convenit să relaxeze restricțiile COVID-19 de Crăciun pentru a permite până la trei gospodării să se întâlnească...

Franța ridică restricțiile în decembrie și începe vaccinarea masivă anticovid, fără a-și obliga cetățenii

Guvernul francez intenţionează să ridice măsurile de izolare şi să permită deplasările începând de pe 15 decembrie, cu puţin timp înaintea sărbătorilor de sfârşit...

Cristoiu: Ciolacu, blat cu PNL. Demisia, diversiune pentru a contracara inițiativa USR

Publicistul Ion Cristoiu susține că demisia lui Marcel Ciolacu din Parlament pentru a renunţa la pensia specială este, de fapt, o diversiune pusă la...

Rafila semnalează blocarea inexplicabilă a testărilor COVID

Profesorul Alexandru Rafila semnalează cu îngrijorare că numărul de teste pentru depistarea pacienţilor cu COVID-19 a scăzut cu 20% de la o zi la alta...

Noul cadru legal privind asigurările de răspundere civilă auto (RCA), cuprinzând Legea 132/2017, norma de aplicare a acesteia şi procedurile Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR), este în vigoare de la 1 august şi aduce o serie de schimbări în analiza de risc a conduitei şoferilor.

Aceste schimbări constau în reaşezarea sistemului bonus-malus, restrângerea la trei zile a termenului de constatare a prejudiciilor, decontarea directă a daunelor, dar şi introducerea Factorului N în calculul poliţelor pentru şoferii cu risc ridicat, potrivit MEDIAFAX.

Astfel, potrivit noului sistem bonus-malus, la înnoirea poliţei RCA, şoferii disciplinaţi în trafic pot primi reduceri de până la 50%, în timp ce şoferii care au produs accidente rutiere vor fi penalizaţi, suportând o majorare a costului poliţei RCA de până la 180%. O altă modificare importantă vizează chiar modul de aplicare a sistemului bonus-malus: pentru persoanele fizice se va aplica aceeaşi clasă de Bonus, respectiv Malus – cea mai favorabilă – pentru toate maşinile pe care le deţine. „Schimbarea este că se va lua în calcul proprietarul, nu maşina”, artă într-un studiu Uninea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR).

Decontarea directă este o altă schimbare adusă de cadrul legal privind RCA. Potrivit UNSAR, până la 1 octombrie asigurătorii vor încheia un acord de reglementare a decontării directe, pe care o vor oferta obligatoriu, la un cost suplimentar, opţiunea cumpărării acesteia revenind clientului. Decontarea directă presupune ca reparaţia să fie plătită de către asigurătorul RCA al păgubitului, care îşi va recupera prejudiciul de la asigurătorul şoferului vinovat.

Pot fi introduse şi reduceri de primă pentru persoane cu deficienţe locomotorii. „În premieră, sistemul de corectare a tarifului de primă va permite acordarea de către asigurători a unor reduceri persoanelor cu deficienţe locomotorii”, notează reprezentanții UNSAR. Iar termenul pentru constatarea prejudiciilor de către asigurătorul RCA a fost redus la trei zile lucrătoare.

Odată cu noul cadru legal, societăţile de asigurare vor fi obligate să menţioneze pe procesul verbal dreptul persoanei prejudiciate de a se adresa oricărei unităţi reparatoare. De asemenea, soluţiile tehnice finale de remediere a avariilor vor fi stabilite de service-uri, ca şi până acum, în acord cu documentaţia tehnică din manualul de reparaţie al producătorului auto. Oficialii UNSAR apreciază că „acest aspect este mai bine clarificat de normă de această dată, chiar dacă operaţional acesta funcţiona şi până acum prin procesul de reconstatare funcţional la nivel de piaţă”.

Având în vedere că un criteriu luat în calcul în stabilirea daunalităţii o reprezintă evaluarile service-urilor, este esenţial ca asiguraţii să fie foarte atenţi la documentele doveditoare emise de către unităţile reparatoare şi să ştie că noua lege prevede că folosirea de piese contrafăcute se poate pedepsi penal.

Referitor la poliţele RCA pentru asiguraţii cu risc ridicat, UNSAR arată că până la 1 septembrie BAAR va stabili modul în care aceşti şoferi vor fi preluaţi în asigurare. De asemenea, BAAR va calcula Factorul N. Asiguratul sau potenţialul asigurat poate beneficia de alocarea către un asigurător RCA pe teritoriul României în situaţia în care a primit trei oferte a căror primă de asigurare anualizată este mai mare decât ,,N” înmulţit cu tariful de referinţă publicat de către ASF.

De asemenea, cererea asiguratului cu risc ridicat în ceea ce priveşte încheierea contractului RCA va trebui soluţionată de către BAAR în termen de maximum 20 de zile din momentul în care acesta depune documentaţa completă.

La rândul său, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) precizează că noul cadru legal care reglementează piaţa RCA presupune o strânsă colaborare între mai multe instituţii ale statului. În acest sens, ASF a iniţiat şi a dezvoltat deja parteneriate instituţionale cu Ministerul de Interne, Ministerul Sănătăţii şi cu Registrul Auto Român, al căror rol este determinant în aplicarea Legii nr. 132/2017.

Normele detaliază mecanismele de implementare a noii legi RCA şi aduc clarificări în ceea ce priveşte o serie de prevederi, printre care se numără:

– reglementarea modalităţii de constatare, evaluare, stabilire şi plată a despăgubirilor;

– modalitatea de decontare directă;

– asigurările RCA aplicabile asiguraţilor cu risc ridicat;

– reglementarea criteriilor de aplicare a sistemului bonus-malus.

Calculul Factorului N are ca principal scop determinarea nivelului până la care clienţii sunt consideraţi cu risc scăzut, mediu sau ridicat. „Dacă Factorul N adăugat tarifului de referinţă este o limită maximală până la care ne putem raporta, ceea ce depăşeşte această limită – prin ofertele transmise de către asiguratori – reprezintă clienţii cu risc ridicat. Iar clienţii cu risc ridicat vor fi orientaţi automat către BAAR, în momentul în care primesc trei oferte peste tariful de referinţă plus Factorul N”, mai menţionează reprezentanții ASF.

BAAR va utiliza două metode de calcul: prima va lua în considerare primele de risc rezultate pentru fiecare asigurător RCA şi pentru fiecare segment de risc utilizat în raportul privind determinarea tarifului de referinţă, iar a doua metodă va lua în considerare primele comerciale practicate efectiv de către asigurătorii RCA. „Valoarea factorului N va fi valoarea minimă rezultată în urma aplicării celor două metode”.

De asemenea, „BAAR va determina prima de asigurare pentru asiguraţii cu risc ridicat prin înmulţirea factorului N cu tariful de referinţă, la care se aplică sistemul bonus-malus”.

ASF mai arată că „BAAR va realiza procesul de alocare a clienţilor cu risc ridicat în funcţie de cotele de piaţă ale asigurătorilor din anul anterior. Alocarea se realizează prin utilizarea unui algoritm de alocare specific. Această procedură a fost publicată pe www.baar.ro”.

R.D.

 

Revoltător! Drama rudelor unui decedat de COVID. Afaceri cu pacienți morți. AUDIO/DOCUMENTE

Rudele unui pacient decedat din cauza COVID au avut parte de o experiență terifiantă în momentul în care a trebuit să ridice cadavrul din...

Circ și troc în Parlament cu pensiile speciale și alocațiile copiilor

Președintele PSD, Marcel Ciolacu, pune condiții pentru introducerea în circuitul legislativ a proiectelor PNL și USR de abrogare a pensiilor speciale: liberalii și useriștii...

Scandal pe validarea demisiilor USR din Parlament

Liderul deputaţilor PNL, Florin Roman, a solicitat, în plen, să se ia act de demisiile parlamentarilor Uniunii Salvaţi România depuse marţi şi să se...

Orban: Pensiile speciale au fost instituite de PSD

Premierul Ludovic Orban, candidatul PNL București pentru Parlament, a declarat luni seară, la B1TV, că aproape toate pensiile speciale au fost instituite prin legi...

Parlamentarii USR demisionează în masă pentru a nu mai primi pensii speciale

Liderul USR, Dan Barna, a anunţat că toţi senatorii şi deputaţii USR vor demisiona, în cursul zilei de marţi, pentru a nu beneficia de...