Berarii, atenționați de Concurență să renunțe la practica ”frigider pentru exclusivitate”

Românii au băut, în medie, 90 de litri de bere în 2012. Exporturile au atins un nivel istoric

Românii au băut, în medie, 90 de litri de bere în 2012. Exporturile au atins un nivel istoric

Consiliul Concurenței recomandă modificarea contractelor încheiate de producătorii de bere cu operatorii HoReCa (Hoteluri, Restaurante, Catering), astfel încât să fie eliminate acele clauze care limitează concurența, se arată într-un comunicat al arbitrului concurenței. Recomandarea Consiliului a fost făcută după ce a constatat că unitatile HoReCa încheie fie contracte privind prestarea anumitor servicii de promovare în beneficiul produselor unor producători, fie contracte prin care producătorii dau spre folosință gratuită echipamente pentru comercializarea berii draft, conținând clauze restrictive.

Contractele de promovare presupun exclusivitate la expunere și, în unele cazuri, achiziționarea unui volum minim de bere sau limitarea sursei de aprovizionare la distribuitorii desemnați.

”Referitor la contractele privind instalarea echipamentelor pentru berea draft, durata nelimitată a acestora, combinată cu absența reglementării în contracte a posibilității de denunțare de către partenerii HoReCa, elimină posibilitatea acestor unități de a schimba furnizorul și de a aduce în ofertă și mărcile altor producători, reducând, în acest fel, presiunea concurențială asupra producătorului, proprietar al echipamentului”, se arată în comunicatul Consiliului Concurenței.

Instituția recomandă introducerea în contracte a opțiunii ca unitățile HoReCa să poată denunța unilateral acordurile privind echipamentele draft, fără penalități și limitarea duratei contractelor privind plasarea echipamentelor draft la maximum 5 ani, prelungirea fiind posibilă prin renegociere, și nu tacit.

De asemenea, instituția recomandă posibilitatea operatorilor HoReCa de a achiziționa (cu acordul producătorilor) echipamentul draft, după perioada inițială de 5 ani, la o valoare reziduală și limitarea la 5 ani a duratei clauzelor privind acordarea sub formă de împrumut a unor bunuri (precum vitrine frigorifice, copertine, corturi, încălzitoare terasă, baruri mobile, umbrele, garduri de împrejmuire, meniuri, mobilier etc.) în condiții de exclusivitate,  prelungirea fiind posibilă prin renegociere și nu tacit.

Nu în ultimul rând, Consiliul Concurenței recomandă eliminarea din contracte a clauzei referitoare la achiziționarea volumelor agreate de la distribuitorul indicat de producător.

Studiul Consiliului Concurentei a arătat că piața berii este concentrată, de tip oligopol, patru mari producători deținând împreună aproximativ 85-90% din piața românească.

Pe lângă cei patru producători reprezentând companii internaționale (SAB Miller – Ursus, Heineken, Molson Coors – Bergenbier și URBB – Grupul Carslberg), mai sunt prezenți doi producători autohtoni care au dezvoltat capacități de producție mari (Romaqua și European Food) și 4 producători independenți, cu o prezență regională și o cotă de piață cumulată mai mică de 5% (Bermas Suceava, Martens Galați, Imex Satu Mare, Albrau Onești).

Principalii producători au optat pentru o strategie de consolidare a portofoliilor de produse pe segmente diferite, reducând, în acest fel, presiunea concurențială. Strategia micilor producători s-a axat pe colaborarea cu retailul modern, cu scopul producerii de mărci private.

În ceea ce privește consumul, analiza Consiliului Concurenței a arătat că ponderea cea mai mare este deținută de berea ambalată la PET, care reprezintă 54% din berea comercializată în România, urmată de berea la sticlă, aproximativ 28%, în timp ce consumul de bere la doze metalice se încadrează în intervalul 10-15% din piață. Consumul de bere la PET indică o preferință pentru consumul casnic și mai puțin pentru segmentul HoReCa.

O particularitate a pieței românești este legată de consumul de bere la draft, care reprezintă un procent mic din totalul vânzărilor, sub 5%, spre deosebire de piața europeană, unde consumul de bere la draft reprezintă o tradiție.

Din cantitatea totală de bere comercializată în România, aproximativ 46% reprezintă bere din segmentul mediu, 33% bere din segmentul economic, 19% bere premium și doar 2% superpremium.

Referitor la vânzările prin diferite canale de distribuție, pe primul loc se află retailul tradițional (magazinele de cartier), reprezentând mai mult de jumătate din vânzările de bere (52%), urmat de segmentul HoReCa, cu o cotă de 25%, de retailul modern (hyper/supermarketuri), care deține 15% din piață, în timp ce comercianții tip cash&carry au o pondere de 8% în piață.

În ceea ce privește distribuția angro de bere, studiul Consiliului Concurenței a arătat că cea mai mare parte a acesteia se realizează prin contracte exclusive, cu recomandarea prețului de revânzare sau a prețului maxim de revânzare. Contractele de distribuție exclusivă sunt exceptate de la aplicarea legii concurenței în măsura în care cota de piață a furnizorului și a cumpărătorului (luate individual) nu depășesc 30% (Regulamentul de exceptare pe categorii).

Dată fiind structura tip oligopol a pieței și consolidarea în ultimii ani a poziției primilor doi concurenți, cu cote de peste 30%, Consiliul recomandă ca aceștia să își facă o autoevaluare a sistemului de distribuție exclusivă pe care îl practică, pentru a stabili dacă acordurile încheiate conduc la o reală creștere a eficienței care contracarează reducerea concurenței intramarcă.

C.C.

NICIUN COMENTARIU