Benzi de bagaje de 8 milioane euro nefuncționale la Aeroportul Otopeni

    bagaje 1

    Chiar dacă noul terminal de plecări al Aeroportului Henri Coandă (Otopeni) a fost inaugurat acum un an, cele 52 ghișee de check-in sunt practic nefolosite pentru că sistemele de control și transport bagaje funcționează sub parametrii proiectați.

    În timp ce pasagerii stau la coadă zeci de minute în vechiul terminal de plecări de la Aeroportul Otopeni să își cântărească bagajele, în noul terminal ghișeele stau aproape închise pentru că sistemul integrat de control de securitate al bagajelor de cală nu este operațional la capacitate maximă.

    La finalul lunii noiembrie, inspectorii Curții de Conturi au prezentat sinteza raportului de audit la Compania Națională „Aeroporturi București” SA și la Ministerul Transporturilor. După ce au constatat că benzile de transport bagaje sunt nefuncționale în noul terminal inaugurat în luna noiembrie 2012, angajații Curții de Conturi au luat la puricat contractele de implementare a sistemului de control al bagajelor de cală (HBS). Inspectorii Curții de Conturi au descoperit că achiziția, montajul și implementarea unor echipamentelor de control și transport au costat peste 8 milioane de euro.

    Valoarea lucrărilor recepționate, inclusiv integrarea software în sistem a echipamentelor de scanare, a fost de 15,02 mil. lei (cca. 3,4 mil. €) iar pentru achiziția și montajul celor 4 echipamente de scanare și control, valoarea contractată și achitată a fost de 6,3 mil. USD, la care se adaugă plata unui abonament lunar de 55.536,41 $/lună, pentru întreținerea acestora, pentru o perioadă de 6 ani

    Curtea de Conturi
    raport

    Sistemul integrat de control de securitate al bagajelor de cală (HBS), a fost extins la Terminalului Plecări de Mechanica Sistemi (Italia). O altă firmă, MacDonald Humfrey, ar fi trebuit să se ocupe de extinderea sistemului de monitorizare și control.

    După inaugurarea Terminalului, în data de 6.11.2012, sistemul HBS a fost operaționalizat și au fost operate 12 curse reale, pe o perioadă de 3 zile, cu o mobilizare intensă a personalului tehnic și cu atribuții de securitate din cadrul CNAB, cât și a personalului specializat din cadrul operatorului sistemului-DGPCT/ SRI, însă rezultatele nu au fost conforme proiectului și cerințelor de securitate

    Curtea de Conturi
    raport

    După suspendarea operării curselor s-a intrat într-o perioadă de testare de aproximativ 7 luni.

    După desemnarea de către AGA, în luna aprilie 2013, a noului CA al CNAB (art.29 din OUG nr.109/2011), viziunea cu privire la Sistemul HBS a fost de urgentare a operaționalizării, în condițiile în care testările nu confirmaseră funcționarea automată la parametrii tehnici și de securitate proiectați, astfel încât s-a trecut la reluarea testărilor în flux cu bagaje și curse reale, în data de 10.06.2013, însă cu o funcționare sub parametrii proiectați-situație existentă și la data finalizării raportului de audit

    Curtea de Conturi
    raport

    Una dintre principalele concluzii ale inspectorilor Curții de Conturi este că actuala conducere a aeroportului Otopeni nu s-au implicat îndeajuns în cele 7 luni de la momentul recepției, în stabilirea, calificată și obiectivă, a unui punct vedere unitar referitor la cauzelor reale alevnefuncționării la parametrii a sistemului HBS.

    Notificarea Consultantului şi Antreprenorului în vederea aplicării clauzelor contractuale, în sensul perceperii de penalităţi și alte cheltuieli, precum și respingerea, ca măsură asiguratorie, solicitării Antreprenorului General de a i se elibera garanţia de bună execuţie constituită, sunt decizii care se încadrează în limitele de prudențialitate. Din motive neclare, rămase neformalizate în documente, soluţia tehnică propusă inițial de către Antreprenor, agreată de către CNAB și aprobată de către Consultanţă-Asocierea Mechanica Sistemi / C.C.M. Airport Equipment /MacDonald Humfrey – a fost modificată în sensul că MacDonald Humfrey nu a mai îndeplinit rolul de „Project Manager” așa cum fusese propus și aprobat

    Curtea de Conturi
    raport

    Alexandru Maghiar

    NICIUN COMENTARIU