miercuri, 28 octombrie 2020 - 2:33

Băsescu NU vrea ca șeful Poliției să fie secretar de stat

Un maramureșan, violator de minore, ținta unei campanii de capturare a agresorilor sexuali în 19 țări

Ioan Grad, în vârstă de 56 de ani, a fost condamnat pentru răpirea și violarea a două adolescente, de 14 și 15 ani, în...

Rafila, declarație din sediul PSD: Comunicarea a fost punctul cel mai slab în această pandemie

Profesorul Alexandru Rafila, candidat PSD la alegerile parlamentare, a declarat marţi că, din punctul său de vedere, comunicarea a fost punctul cel mai slab...

Problemele etice care blochează experimentele cu medicamente Covid pe creiere organoide

O mână de experimente ridică semne de întrebare dacă grupurile de celule și creierele fără corp ar putea avea conștiință și cum oamenii de...

124 de angajați MAI, infectați cu Sars-CoV-2 în ultimele 24 de ore

Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a precizat, marţi, că în ultimele 24 de ore s-au infectat cu noul coronavirus 124 de angajaţi ai MAI,...

Președintele a trimis, luni, Parlamentului spre reexaminare proiectul de lege

Ponta_Basescu_SZ

Președintele Traian Băsescu a trimis, luni, Parlamentului o cerere de reexaminare a proiectului legislativ în baza căruia șeful Poliției urma să aibă calitatea de secretar de stat. În cerere, șeful statului solicită respingerea proiectului de lege de către Parlament.

Redăm integral motivele cererii de reexaminare semnată de Traian Băsescu:

Legea aflată la promulgare prevede modificarea alineatului (1) al Articolului 8 din Legea nr. 218/2001 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, stabilind că inspectorul general al Poliției Române are calitatea de secretar de stat.

1. Apreciem că transformarea funcției de inspector general al Inspectoratului General al Poliției Române (I.G.P.R.) de la nivelul exclusiv profesional pe care-l stabilește legislația în domeniu într-o funcție politică nu se justifică.

În acest context, menționăm că Inspectoratul General al Poliţiei Române reprezintă o structură integrată a conceptului de ordine publică și securitate națională. Tratarea componentelor operative ale acestui concept constituţional şi legal impune o abordare sistemică şi unitară. Concluziile ce se desprind din analiza documentaţiei strategice şi legale ale conceptului de ordine publică constau în valorile comune care îi susţin legitimitatea. Acestea se referă la: legalitate – potrivit căreia orice acţiune a organelor de ordine publică se realizează prin respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor şi a supremaţiei legii; profesionalism – ce implică specializări şi diversificări ale metodelor şi mijloacelor de acţiune; integritate profesională – care presupune responsabilitate şi aplicare riguroasă a normelor înscrise în Codul de etică şi deontologie profesională și exercitarea funcţiunilor şi acţiunilor tuturor componentelor operative ale ordinii publice în mod unitar şi nediscriminatoriu.

Potrivit Legii nr. 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, activitatea Poliţiei Române, la toate nivelurile şi structurile sale organizatorice, reprezintă un serviciu public specializat şi se realizează în interesul persoanei, al comunităţii, precum şi în sprijinul instituţiilor statului, exclusiv pe baza şi în executarea legii. În temeiul acestei reglementări, Inspectoratul General al Poliţiei Române reprezintă unitatea centrală a poliţiei, cu personalitate juridică şi competenţă teritorială generală, care conduce, îndrumă şi controlează toate unităţile de poliţie din subordine.

I.G.P.R., ca structură funcţională specializată, este condus de un inspector general. Este oportun ca această funcție să fie exercitată de către un poliţist, definit ca funcţionar public civil, ce a dobândit această calitate în condiţiile legii. Din aceste raţiuni, prezenta lege, în raport cu reglementarea în vigoare privind numirea inspectorului general al Poliţiei Române, conduce la constatarea că scopul urmărit de către iniţiatorii săi este de politizare a acestui serviciu public, în contradicție cu principiile prevăzute în Legea privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române.

2. Acordarea rangului de secretar de stat inspectorului general al I.G.P.R. nu este întemeiată după cum rezultă și din explicaţiile prezentate de către iniţiatori în expunerea de motive a legii. Astfel, se susține că iniţiativa legislativă ar fi justificată, pe de o parte, de faptul că, în raport cu atribuţiile ce-i sunt stabilite legal, se impune cooptarea inspectorului general în Colegiul Ministerului pentru a fi implicat în deciziile strategice ale Ministerului, iar, pe de altă parte, pentru a i se acorda un nivel de reprezentare adecvat partenerilor interni şi internaţionali.

Precizăm în acest sens că, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 416/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, respectivele atribuţii ale inspectorului general al I.G.P.R. sunt îndeplinite în prezent de acesta fie în exercitarea curentă a activităţii sale, fie prin mandat din partea Ministerului, acolo unde se impune. Totodată, în prezent, informaţiile şi funcţiunile de ordin strategic discutate în Colegiul Ministerului sunt îndeplinite de către secretarul de stat însărcinat să conducă şi să coordoneze Departamentul Ordine şi Siguranţă Publică din Ministerul Afacerilor Interne ale cărui atribuţii sunt direct implicate în monitorizarea şi gestionarea problemelor cu care se confruntă Inspectoratul General al Poliţiei Române.

Numirea inspectorului general al I.G.P.R. în Colegiul Ministerului, cu drepturi depline, va genera paralelisme funcţionale, putându-se crea disfuncţii prin opiniile separate ale celor doi în actul de comandă şi control executiv, conceput a fi unitar prin Strategia de ordine publică şi reglementările de funcţionare ale Ministerului.

În egală măsură, prin numirea de către prim-ministru a inspectorului general al I.G.P.R. cu rang de secretar de stat sunt create şi disfuncţionalităţi de ordin ierarhic ale actului unitar de comandă la nivelul structurilor ce compun ordinea publică. Astfel, reglementarea conduce la constatarea că această componentă a conceptului de ordine publică – Poliţia Română – se află pe un palier superior faţă de celelalte structuri, care contribuie în mod egal la menţinerea ordinii publice. Cu titlu de exemplu, menționăm situația existentă la nivelul Jandarmeriei Române a cărei activitate este reglementată prin Legea nr. 550/2004 privind organizarea şi funcţionarea Jandarmeriei Române şi care face parte, potrivit legii, din structura organizatorică a Departamentului de Ordine şi Siguranţă Publică a Ministerului Afacerilor Interne. Conform acestei reglementări, inspectorul general al Inspectoratului General al Jandarmeriei Române este numit în această funcţie de ministrul Afacerilor Interne. De asemenea, prin OUG nr. 104/2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontieră Române, se statuează că această structură, ce face parte din Ministerul Afacerilor Interne, este coordonată de către Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră şi este condusă de către un inspector general, numit prin ordin al ministrului Afacerilor Interne.

3. În condițiile în care prezentul act normativ reprezintă un proiect de lege al Guvernului există o obligație a avizării sale în prealabil procedurii de înaintare în Parlament. Această cerinţă legală este impusă prin Art. 4 lit. d) pct. 1 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării. Obligaţia avizării legii în cauză este instituită şi prin Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, precum şi prin Hotărârea Guvernului nr. 561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării.

Pentru această lege, Guvernul nu a solicitat Consiliului Suprem de Apărare a Țării emiterea unui aviz în acest sens.

Traian Băsescu
cerere de reexaminare

R.D.

PSD iar a dat chix în Parlament cu legea privind data alegerilor generale

Reexaminarea legii privind stabilirea de către Parlament a datei alegerilor generale a suferit un nou eșec din cauza PSD. Pentru a doua zi consecutiv, conducerea...

Fost politician cere să se pensioneze din magistratură cu pensie de șase cifre

Fostul deputat PDSR, Stefan Victor Achimescu (63 de ani), in prezent magistrat la Tribunalul Ilfov, cere Sectiei pentru judecatori din CSM sa-i aprobe eliberarea...

Previziunile sumbre ale lui Raed Arafat: Nu mai vorbim de epidemiologie, ci de medicină pentru dezastre

Potrivit sefului Departamentului pentru Situatii de Urgenta (DSU), este de asteptat ca numarul de pacienti care intra zilnic la terapie intensiva sa ajunga la...

Roman (PNL): „Cu ajutorul bunului Dumnezeu, să avem mai multe victime”. VIDEO

Liderul grupului PNL din Camera Deputaților, Florin Roman, a făcut marți, în ședința de plen, o gafă monumentală referindu-se la situația epidemiologică și spunând...

Astrid Fodor și-a recâștigat, în apel, mandatul de primar al Sibiului

Tribunalul Sibiu a admis apelul formulat de Astrid Fodor și i-a validat mandatul de primar al municipiului Sibiu, după ce Judecătoria Sibiu invalidase mandatul...