Autostrăzile Comarnic-Brașov și Sebeș-Turda, la preț de Bechtel

    autostrada_lucrari_cnadnr

    Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Șova, și subalternul acestuia, Narcis Neaga, șeful Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) vor anunţa, săptămâna viitoare, câştigătorii celor mai mari contracte din ultimii zece ani. Licitația pentru celebra autostradă Comarnic-Brașov, care se va încheia pe 20 decembrie, va costa între 1,2 și 4,5 miliarde de euro, iar autostrada Sebeș-Turda, anunțată pentru 19 decembrie, este estimată la aproximativ 550 milioane de euro.

    Favoriți pentru câștigarea celor patru licitații de autostradă, între Sebeș și Turda, sunt asocieri și firme care au oferit prețuri de dumping cu aproximativ 35% mai mici față de estimările oficialilor CNADNR, practica arătând că, după ce sunt semnate contractele, preţurile reale sunt majorate cu ajutorul actelor adiţionale.

    După exact 10 ani de la încheierea contractului cu Bechtel, cel mai păgubos din istoria CNADNR, de peste 2 miliarde de euro, Guvernul USL se pregătește să parafeze licitația autostrăzii Comarnic-Brașov, primul proiect făcut în concesiune și pe care constructorul va pune taxă.

    Scoasă la licitație a treia oară, celebra autostradă Comarnic-Brașov ar putea avea, de săptămâna viitoare, un singur constructor. În urmă cu șase luni, patru asocieri, UMB-Tehnostrade, Vinci-Aktor-Strabag, Impregilo SpA/Salini și compania China Communication Construction s-au așezat la masa negocierilor pentru concesiunea aceste autostrăzi. Chinezii și asocierea UMB-Tehnostrade, deținută de Dorinel Umbrărescu, au ieșit din cărți, oficialii guvernamentali anunțând că doar cele două asocieri, Vinci-Aktor-Strabag și Impregilo SpA/Salini au rămas în cursa câștigării celui mai valoros contract de infrastructură din România.

    Asocierea Vinci-Aktor încearcă pentru a treia oară să câștige contractul de concesiune a autostrăzii Comarnic-Brașov. Francezii de la Vinci au câștigat primul contract în mandatul de premier al lui Adrian Năstase și al doilea, la sfârșitul anului 2009, în Guvernul condus de Emil Boc. În 2005, contractul de concesiune a fost reziliat pe motiv că nu s-a organizat licitație, iar în 2010, fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, a rupt înțelegerea pentru că ar fi fost modificate anumite clauze. Pe holurile Companiei Naționale de Autostrăzi se zvonește că, de această dată, francezii de la Vinci sunt favoriți pentru a câștiga a treia oară contractul de concesiune a autostrăzii Comarnic-Brașov.

    În data de 19 decembrie, fostul ministru PSD al transporturilor, Miron Mitrea, anunța semnarea contractului pentru autostrada Transilvania cu americanii de la Bechtel în valoare de aproximativ 2,2 miliarde de euro. Dacă pe 20 decembrie vom afla câştigătorii pentru Comarnic – Braşov, pe 19 decembrie, oficialii DPIIS și CNADNR ar trebui să anunțe cine va face autostrada Sebeș-Turda.

    „Dacă am pune la socoteală toate cheltuielile, cele două autostrăzi vor costa tot cât contractul cu Bechtel, adică aproximativ 2 miliarde de euro”, ne-au declarat surse din cadrul CNADNR. Potrivit acestora, la începutul negocierilor, principala condiție a comisiei de licitație era ca modalitatea de finanțare a autostrăzii Comarnic-Brașov să fie 30% plată de disponibilitate și 70%, taxă de autostradă. „Băncile interesate de finanțarea proiectului nu agreează taxa pe autostradă. În situația în care construcția, operarea și întreținerea celor 55 km de autostradă se fac cu bani de la buget și riscurile construirii autostrăzii Comarnic-Brașov vor fi transferate către statul român, CNADNR va fi obligată să platească anual, în perioada 2016-2042, rate cuprinse între 160 și 180 milioane de euro/an. Dacă autostrada se construiește cu bani de la buget, cei aproximativ 55 km de autostradă costă aproximativ 4,5 miliarde de euro”, ne-au explicat sursele citate.

    Autostrada Sebeș-Turda este evaluată la aproximativ 550 milioane de euro

    Cei 70 km de autostrada între Sebeș și Turda au stârnit interesul a 43 de asocieri și firme. Autostrada Sebeș-Turda leagă Coridorul IV Paneuropean de tronsonul Turda-Giulău, parte a autostrăzii Transilvania. Proiectul a fost împărțit în patru loturi, evaluate la aproximativ 2,48 miliarde de lei.

    Chiar dacă primul tronson, în lungime de aproximativ 17 km, este evaluat la 627,3 milioane de lei, asocierea Corsan Corviam Construccion & Selina & Louis Berger SAS & Road Consulting & Design Solutions  a oferit un preț de 457,3 milioane de lei. Pe locul doi din punct de vedere al ofertelor este asocierea PA&Co International-Carena SpA, care a oferit 523 milioane de lei pentru cei 17 km de autostradă.

    Pentru lotul al doilea al autostrăzii Sebeș-Turda, în lungime de aproximativ 24 km și evaluat la 736 milioane de lei, cele mai mici oferte au fost depuse de RCM Costruzioni- Imob Lux Construct – Consinit – Societatea de Constructii Napoca –  Impresa Ferrara S.N.C Di Angela & Rossella Ferrara- SC T Dancor RomConstruct- Shelter Construct –  Associazione Cooperativa Muratori & Affini Ravenna S.C.P.A. – Schiavo & C.SpA – Eurocerad International Srl – 460 milioane de lei și consorțiul Corsan Corviam Construccion & Selina & Louis Berger SAS & SC Road Consulting & Design Solutions – 471 milioane de lei

    Lotul 3, în lungime de 12,45 km este evaluat la aproximativ 532 milioane de lei. Cele mai mici oferte au fost depuse de asocierea Corsan Corviam Construccion -Selina – Louis Berger SAS – SC Road Consulting & Design Solutions – 380 milioane de lei și firma Azvirt LLC – 398 milioane de lei.

    Ultimul lot de autostradă, în lungime de 16,3 km, este evaluat la 585 milioane de lei. PA&Co-Carena SpA a licitat 449 milioane de lei și firma Porr 470 milioane de lei.

    Alexandru Maghiar

    NICIUN COMENTARIU