6 C
București
duminică, 7 martie 2021 - 14:47

APREL: Potențialul de export pentru echipamente electrice în zona Golfului Persic este de peste 30 mil. EUR

APREL: Potențialul de export pentru echipamente electrice în zona Golfului Persic este de peste 30 mil. EUR
foto: qatarisbooming.com

Valeriu Velciu, președintele APREL – Patronatul Român din Industriile Electrotehnică, Electronică, Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, crede că firmele din România au posibilități de export ”nelimitate” în zona Golfului Persic. Într-un interviu pentru Sursa Zilei, Velciu prezintă o analiză a participării firmelor românești la târgul Power-Gen Middle East 2013, care a avut loc la Doha în capitala Qatarului, la începutul lunii februarie. În contextul stagnării din Zona Euro, companiile românești încearcă să-și găsească noi piețe de desfacere la export. Trendul economic din zona Golfului este în continuare foarte favorabil. Qatarul deține 15% din rezervele mondiale cunoscute de gaze, a înregistrat în ultimii ani creșteri ale PIB de până la 16% anual, iar în 2022 va organiza Campionatul Mondial de Fotbal.

APREL: Potențialul de export pentru echipamente electrice în zona Golfului Persic este de peste 30 mil. EUR
foto: ttonline.ro

Cum apreciați potențialul economic al Qatarului și al Regiunii Golfului Persic ca destinație pentru exporturile românești?

Potențialul de absorbție este imens. Sunt anunțate pentru următorii ani, investiții de sute de miliarde de dolari. Pentru firmele românești membre APREL, posibilitățile de export sunt nelimitate, cu o singură condiție: să se facă față cerințelor tehnice și de calitate, deosebit de ridicate.

La târgul Power-Gen Middle East 2013, de la Doha, au participat zece firme din România – Electrotel, Electro-Total, ICPE Actel, ICPE Ecoenerg, Hetma International, UMEB, Zyraxes, Caralux, Ianlux și Spectralink. Acestea proiectează și produc echipamente electrice recunoscute la nivel internațional – tablouri electrice de joasă și medie tensiune, acționări electrice, redresoare, echipamente de automatizare, motoare electrice și generatoare diesel, echipamente de ventilație și climatizare, soluții de iluminat cu LED, firme și reclame luminoase, ceea ce creează premisele pentru a reuși și pe aceste piețe.

Cum caracterizați desfășurarea târgului de la Doha?

Participarea la PowerGen Middle East 2013 face parte dintr-un program mai amplu de promovare regională, inițiat de APREL și sprijinit de Ministerul Economiei, prin care se asigură prezența, în următoarele luni, la cel puțin cinci manifestări în zonă – expoziții și misiuni economice – la care firmele menționate își expun echipamentele pe care intenționează să le exporte. Membrii APREL au participat și la PowerGen 2012 și, în ianuarie 2013, la Conferința Uniunii Arabe a Electricității. Prezența unui stand românesc a fost remarcată și a stârnit interes din partea partenerilor potențiali. Acțiunea de la Doha s-a bucurat de sprijin din partea Ministerului Economiei și al Ambasadei României în Qatar. Acest sprijin va fi esențial în continuare deoarece și relațiile oficiale la nivelul autorităților au un rol important în înțelegerea cadrului legal de pătrundere pe piață.

Ce rezultate concrete ați obținut prin această participare?

Estimările preliminare arată un potențial de export de echipamente electrice de peste 30 milioane de euro în următorii 2-3 ani. Trebuie să avem în vedere că omologarea și certificarea tehnică pot dura 1-2 ani.

În prezent, Electrotel SA Alexandria are contracte în derulare de 3,5 milioane de dolari, pentru tablouri de protecție și control pentru stații de înaltă tensiune, iar posibilitățile pentru anii următori sunt cel puțin duble. Majoritatea firmelor participante la PowerGen au identificat deja parteneri potențiali, urmând ca aceste șanse să se contureze mai bine cu ocazia următoarelor acțiuni de promovare organizate în luna mai.

Vlad Bârleanu