4 C
București
vineri, 3 decembrie 2021 - 4:17
No menu items!

APIA: Piața auto a ajuns la nivelul de acum 13 ani, după șase ani de scăderi. Performanțe bune la export

spot_img

parc auto

Piața auto din România a înregistrat o scădere de 6,3% în 2013 și a ajuns la nivelul din 2000, după șase ani consecutivi de scăderi, potrivit unei analize publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Indicele de -6,3% se referă la autoturisme și vehicule comerciale. Pe segmentul autoturismelor, scăderea a fost de 4,8%. În UE, scăderea pieței auto în 2013 a fost de 1,7%.

Semestrul al doilea din 2013 a adus o revenire a pieței față de anul precedent – creștere medie a pieței de 5,7%, din care la autoturisme de 9,7%. Această dinamică a avut la bază lansarea târzie a Programului ”Rabla”.

În continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (74% din totalul volumelor în 2013 față de 70% în 2012).

Anul trecut, vânzările de autovehicule noi au fost afectate de disponibilitatea tot mai mare a vehiculelor rulate din import, care au continuat să crească până la un volum de peste 266.000 unități, din care 221.800 autoturisme (creștere de 27% față de 2012).

Astfel, la fiecare autovehicul nou vândut în România, au fost aduse alte 3,8 rulate.

Piața autohtonă s-a contractat din cauza ”unui cumul de factori negativi, dintre care se detașează accesul dificil la sursele de finanțare și disponibilitatea importurilor de vehicule rulate nefiscalizate, ambele pe fondul unei puteri de cumpărare mult reduse ale cetățenilor români, în comparație cu cei din alte state europene”, se arată în comunicatul APIA.

Producţia naţională

La un volum total de 410.997 unităţi fabricate, anul 2013 înregistrează un record absolut în ceea ce privește volumul producției autohtone, cu o creștere anuală de 21,7%. Cifra se datorează în exclusivitate producției de autoturisme, care înregistrează o creștere de 25,8% (volum total 410.959 unităţi). Restul de 38 de unități reprezintă vehicule comerciale.

În cifre absolute, în 2013 au fost fabricate cu 73.232 mai multe autovehicule față de 2012. Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (123.213 unități), urmată de Dacia Sandero (119.228 unități), Dacia Logan ( 84.050 unități) și Ford B-MAX (68.339 unități).

Exportul

La un volum de 362.869 unităţi exportate, România a înregistrat o creștere anuală de 9,6%. Creşterea se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un plus de 13,1%.

Cel mai exportat model în 2013 a fost Dacia Duster (118.901 unităţi), urmat de Sandero (114.102 unităţi), Ford B-MAX (68.353 unităţi) si Dacia Logan (43.373 unități) .

Aproximativ 88% din producția națională a fost exportată, astfel încât comețul cu autovehicule a înregistrat un sold pozitiv important al balanței comerciale, contribuind la reducerea deficitului comercial.

Vânzările

În 2013, s-au vândut 82.011 de autovehicule (-6,3%), din care 68.702 de autoturisme (-4,8%).

Topul pe mărci:

Marcă                   Unităţi vândute     Cotă piață

1. Dacia                 22.727                     33,1%

2. Volkswagen     7.447                       10,8%

3. Skoda                5.516                         8%

4. Renault             4.088                       6%

5. Ford                  3.727                         5,4%

6. Opel                  2.786                        4,1%

În funcţie de tipul de combustibil, în 2013 continuă creșterea ponderii autoturismelor cu motoare diesel, care ajung la 53,8% din piață, față de 51,3% cât se înregistra în 2012. Volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au scăzut cu doar 0,2%, în timp ce scăderea înregistrată de autoturismele pe benzină a fost de 10,3%.

 Vlad Bârleanu