vineri, 5 iunie 2020 - 10:16

ANAF promite verificări fiscale pentru maneliști și ”șmecherii” cu mașini scumpe. Care este procedura

Guvernul ne lasă să facem plajă și pe prosop, nu doar pe șezlong. Ce spune despre țările vecine turistice, Grecia și Bulgaria

Guvernul a decis, în ședința de joi seara, că se va putea face plajă nu doar pe șezlong, ci și pe cearșaf. Șeful Cancelariei...

Rareș Bogdan nu vrea să fie premier din toamnă, îl lasă tot pe Ludovic Orban

Rareş Bogdan a afirmat, miercuri, la emisiunea „Marius Tucă Show”, că după 6 decembrie, când vor fi alegerile parlamentare, PNL va guverna tot cu...

Raed Arafat reacționează, după ce, joi, noile infectări au crescut cu aproape 50%

Creșterea cazurilor de persoane infectate de joi ar trebuie să ne atragă atenția, a declarat Raed Arafat, joi seară, la Digi24. Șeful DSU spune...

Florin Cîțu desființează o direcție care trebuia să se judece cu părinții săi pentru un teren de 12 milioane euro

Ministrul de finanțe, Florin Cîțu, este acuzat că ar fi desființat Direcția Generală Juridică din minister pentru a evita un proces în care este parte tatăl...

 anaf

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunțat începerea verificării persoanelor fizice cu venituri mari care prezintă risc fiscal, respectiv a celor care au o avere ce nu poate fi justificată de veniturile declarate.

Programul de asigurare a conformării fiscale a persoanelor fizice cu risc fiscal (PFRF) vizează verificarea veniturilor și a declarării acestora începând cu anul 2011, întrucât doar pentru acestea se poate aplica atât regula de impozitare a veniturilor a căror sursă nu a fost identificată, cât și procedura de verificare, conform normelor stabilite de legiuitor.

Durata efectuării verificării fiscale este de maximum 6 luni, respectiv 12 luni în cazul în care sunt necesare informații din străinătate.

Într-o primă etapă vor fi identificați aceia care au cheltuieli semnificative, respectiv asociați/acționari care au împrumutat firma cu sume mai mari de 200.000 de lei, persoane fizice care cumpără bunuri sau case în valoare de peste 70.000 de euro, persoane fizice cu depozite anuale mai mari de 500.000 lei și persoane fizice care au cumpărat mașini mai scumpe de 25.000 de euro.

În urma aplicării acestui prim filtru, dintre cei peste 14,36 milioane de contribuabili, 29.253 sunt persoanele care intră în eșantionul supus analizei de risc. Analiza de risc este efectuată pornind de la veniturile personale declarate în perioada 2011-2013, dar se va ține cont și de veniturile declarate în perioada anterioară, până în 2006. Ulterior, sunt verificate achizițiile de locuințe și terenuri, constituirea de depozite bancare, împrumuturile către firme și achiziția de mașini, nave și aeronave.

În urma analizelor efectuate de autorități, în cazul unui număr de 132.246 persoane s-a constatat o diferență mai mare de 10%, dar nu mai puțin de 50.000 de lei, între veniturile estimate de Fisc și cele declarate. Dintre aceștia, 5.884 sunt persoane fizice cu grad ridicat de risc fiscal, respectiv au realizat achiziții de proprietăți imobiliare în intervalul 2011-2013 de minimum 150.000 euro, au cumpărat autoturisme de minimum 75.000 euro sau prezintă un risc de nedeclarare mai mare de un milion de lei.

Din cele 5.884 persoane au fost eliminate 1.161 persoane pentru care riscul de nedeclarare era acoperit din veniturile soților. Celor 4.723 de contribuabili cu grad ridicat de risc fiscal li s-au adăugat încă 3.156 de persoane (rude sau afini până la gradul II) identificați cu risc fiscal, astfel încât 7.879 de persoane sunt propuse pentru verificare amănunțită.
În urma analizelor efectuate de autorități au fost identificate patru grupe de riscuri:

  1. ”Patroni bogați de firme sărace”. respectiv cei care dețin un patrimoniu semnificativ (case, mașini, împrumuturi către firme) care nu corespunde cu veniturile declarate care sunt mult mai mici sau dețin firme cu cifre de afaceri viabile, dar cu rezultate proaste (fie sunt tot timpul de pierdere fie au un profit mult mai mic decât cifra de afaceri).
  2. Persoanele care au un patrimoniu semnificativ, dar nu au activități economice cunoscute.
  3. Persoanele cu venituri volatile, respectiv aceia care activează în showbiz,
  4. Alte persoane care nu pot fi încadrate în cele trei grupe anterioare, însă prezintă riscuri semnificative.

Potrivit ANAF, un număr de 5.399 de contribuabili sunt vizați pentru prima serie de verificări fiind înființate opt servicii distincte de verificări fiscale dedicate acestui program pentru care au fost alocate 100 de posturi.

Aceste servicii sunt în Cluj, Timișoara, Iași, Brașov, Galați, Ploiești, Craiova și București.

De asemenea, au fost selectați primii 60 de inspectori care se ocupă exclusiv de acest program și cărora le-a fost alocat un număr de 313 cazuri.
”Acum a venit momentul, după doi ani de pregătiri laborioase, să apăsăm și mai tare pedala luptei împotriva evaziunii, inclusiv pe segmentul persoanelor fizice. Fie ele personalități ale vieții publice, maneliști, cămătari etc, cu toții fiind pentru noi doar contribuabili cu obligații declarative. Cu toții vor trebui, mai devreme sau mai târziu, să facă dovada fiscalizării veniturilor cu care și-au construit averile”

Gelu Ștefan Diaconu, președinte ANAF

Decizia de verificare a persoanelor fizice cu risc fiscal a fost luată de conducerea ANAF ca urmare a analizelor de risc fiscal efectuate de Direcția Verificări Fiscale asupra persoanelor fizice, în cadrul programului de asigurare a conformării fiscale a persoanelor fizice cu averi mari, pe baza datelor disponibile privind veniturile declarate și alocările de fonduri, în urma cărora au fost identificate și alte persoane fizice care prezintă risc de nedeclarare a unor venituri semnificative și sustragere de la plata impozitelor aferente.

În eșantionul de risc PFRF intră persoanele fizice cu avere afișată semnificativă (imobile, autoturisme de lux, alte bunuri de mare valoare, creanțe din creditări acordate companiilor și/sau persoanelor fizice, depuneri semnificative în conturi bancare din România sau din străinătate, cheltuieli personale ridicate) nejustificată de veniturile declarate.
Potrivit Codului de procedură fiscală, verificarea situației fiscale personale a persoanelor fizice presupune parcurgerea unei serii de etape:

  • analiza de risc fiscal
  • selectarea persoanelor care vor fi supuse verificărilor fiscale prealabile documentare;
  • verificarea prealabilă documentară efectuată asupra persoanelor selectate — se desfășoară la sediul organului fiscal, fără notificarea contribuabilului, pe baza informațiilor și documentelor deținute sau obținute de administrația fiscală;
  • verificarea fiscală a persoanelor pentru care verificarea fiscală prealabilă documentară a constatat existența diferenței semnificative, în sensul legii, între veniturile estimate pe baza situației fiscale personale și veniturile declarate administrației fiscale — se desfășoară împreună cu contribuabilul și cu colaborarea acestuia.

Prin verificarea fiscală prealabilă documentară (VFPD) se estimează nivelul veniturilor realizate de persoana fizică controlată, care se compară cu veniturile din declarațiile fiscale și se stabilește dacă verificarea fiscală continuă sau încetează. Dacă între venitul estimat în VFPD și venitul declarat este o diferență semnificativă, respectiv de 10%, dar nu mai puțin de 50.000 de lei, verificarea continuă și se emite persoanei în cauză avizul de verificare. Persoana verificată are la dispoziție 60 de zile pentru a prezenta organelor de verificare documente justificative sau alte clarificări relevante pentru situația sa fiscală. Perioada poate fi prelungită cu 30 de zile, o singură dată, la solicitarea scrisă și temeinic justificată a persoanei fizice, cu acordul fiscului. În același termen, persoana fizică verificată trebuie să depună și declarația de patrimoniu și venituri.

Nerespectarea obligației de depunere a declarației constituie potrivit Codului de procedură fiscală contravenție și se sancționează cu amenda de la 10.000 la 50.000 lei.

Persoana fizică supusă verificării situației fiscale personale poate solicita o singură dată, în scris, amânarea datei începerii verificării, pentru motive justificate.

Orice venituri constatate de organele fiscale, a căror sursă nu a fost identificată, se impun cu cotă de 16%, iar prin decizia de impunere se calculează și obligațiile fiscale accesorii (penalități, dobânzi).
În cazul constatării de indicii care ar putea întruni elementele constitutive ale unei infracțiuni se sesizează organele de urmărire penală competente.

Pacienții cronici cer intervenția Avocatului Poporului pentru a fi primiți în spitale

Coaliţia Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice din România (COPAC) cere intervenția Avocatului Poporului, întrucât, chiar și în condiții epidemiologice mai bune, sunt internate în...

The Guardian anunță peste 10.000 de arestări în SUA. Ducesa de Sussex a vorbit despre crimă

Tulburările societății americane după moartea violentă, în custodia poliției, a afro-americanului George Floyd au intrat în ce a de-a zecea zi. Cifre neoficiale, citate...

România, în mijlocul unui scandal european privind pesticidele chinezești

Metoda e simplă: cumperi chimicale neautorizate din China cu 14 euro per litru și le vinzi de cinci ori mai scump pe piața neagră...

Ministerul Agriculturii s-a răzgândit. Pescarii au voie să socializeze și scapă și de mască

Ministerul Agriculturii a modificat Ordinul privind regulamentul de practicare a pescuitului recreativ în condiţii de siguranţă şi de limitare a efectelor pandemiei, fiind eliminate,...

Ce spun experții despre moartea în masă a albinelor

În Ucraina, doar o mică parte din familiile de albine mor din cauza otrăvirii cu produse pentru protecția plantelor, spune Elena Sirenko, doctor în...