19.8 C
București
luni, 14 iunie 2021 - 17:59

„Moș Crăciun” vine de la CNADNR: 83 de milioane de euro pentru regii favoriți ai asfaltului

spot_img

Moș Crăciun vine de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România pentru regii asfaltului și firmele italiene abonate la contracte de sute de milioane de euro pentru construcția autostrăzilor

autostrada_sebes_turda

În prag de iarnă, când lucrările de infrastructură sunt blocate cel puțin două luni, Compania Națională de Autostrăzi plătește „regește” firmele care construiesc autostrăzi. Doar în două tranșe, în ultimele două săptămîni, 83 de milioane de euro se vor duce de la buget către regii asfaltului ale căror firme lucrează pentru Sebeș-Turda, un lot din Orăștie-Sibiu, unul din Coridorul IV (Nădlac-Arad) și unul din Lujoj-Deva.

Astfel, un avans de aproximativ 46 milioane de euro merge către firmele care au câștigat, cu două zile înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale, licitațiile pentru construirea lotorilor 1 și 2 din autostrada Sebeș-Turda.

Dan Besciu, patronul Euro Construct Trading 98, cel mai „cuminte” rege al asfaltului în acest an, primește de la „Moș Crăciun CNADNR” cea mai mare sumă, peste 23 milioane de euro. Banii sunt avans pentru lucrările lotului 2 din autostrada Sebeș – Turda. Firma lui Besciu a câștigat licitația de pe locul cinci, din punct de vedere al ofertei financiare. Din datele Companiei Naționale de Autostrăzi, în data de 2 decembrie, Euro Construct Trading 98 a facturat 102,17 milioane de lei, pentru lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda. Autostrada, în lungime de 24,3 km urmează să fie realizată de Euro Construct Trading 98 împreună cu grecii de la Aktor, costul total al lucrării fiind de aproximativ 550 milioane de lei.

Nici italienii de la Impresa Pizzarotti, firmă care întârzie lucrările de infrastructură cu cel puțin un an și jumătate, nu au fost uitați de Moș Crăciun. Tot la începutul acestei luni, Impresa Pizzarotti-Pomponio a facturat 100,7 milioane de lei pentru construcția primului lot al autostrăzii Sebeș-Turda, contract parafat în urmă cu două săptămâni. Asocierea italiană a câștigat licitația pentru primul lot al autostrăzii Sebeș-Turda cu 541 milioane de lei, fiind pe locul patru din punct de vedere al ofertei financiare.

Și conturile italienilor de la Astaldi vor fi umplute cu zeci de milioane de euro, bani de la Compania Națională de Autostrăzi. Astaldi a facturat 57,7 milioane de lei pentru proiectarea și execuția autostrăzii Nădlac-Arad. În ultimele opt luni, conform facturilor depuse la CNADNR, Astaldi a încasat aproximativ 146 milioane de lei, pentru lucrări la lotul 1 al autostrăzii Nădlac-Arad, estimat a se finaliza luna viitoare.

Salini Impregilo este o altă firmă italiană racordată la banii Companiei Naționale de Autostrăzi. Chiar dacă au întârziat lucrările lotului 3 al autostrăzii Sibiu-Orăștie cu aproape 20 de luni, Salini Impregilo a încasat peste 12 milioane de euro, în perioada 10-12 noiembrie. Două zile mai târziu, pe 14 noiembrie, oficiali guvernamentali au inaugurat lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăștie. După nici două săptămâni, autostrada electorală a „crăpat”. Pe o anumită porțiune, asfaltul prezintă fisuri. La începutul acestei luni, Salini Impregilo a „tăiat” două facturi, în valoare totală de aproximativ 34 milioane de lei pentru proiectarea și execuția lotului 2 al autostrăzii autostrada Lugoj-Deva și lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu.

Cei mai puțini bani sunt încasați de Comsa SA Barcelona Sucursala București, constructorul lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva. Spaniolii au facturat aproximativ 22,6 milioane de lei pentru construcția celor aproximativ 21 km de autostradă.